کد خبر: ۸۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 02 November 2016
معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تسویه بدهی‌های دولت به بانک ها گفت: به کار بستن استفاده از این راهکارها جادو نخواهد کرد زیرا باید پذیرفت رفع مشکلات بانکی راه‌حل‌های کوتاه مدت ندارد بلکه باید میان مدت و با سالم سازی تصمیمات لازم انجام شود.
معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تسویه بدهی‌های دولت به بانک ها گفت: به کار بستن استفاده از این راهکارها جادو نخواهد کرد زیرا باید پذیرفت رفع مشکلات بانکی راه‌حل‌های کوتاه مدت ندارد بلکه باید میان مدت و با سالم سازی تصمیمات لازم انجام شود.

به گزارش تسنیم، پیمان قربانی امروز در حاشیه همایش توسعه و سرمایه گذاری ایران  با حضور در پنل مالی و بانکداری با اشاره به اینکه نظام مالی کشور چند سالی است که دچار تنگنای اعتباری شده است، اظهارداشت: این موضوع یک محدودیت جدی برای رشد اقتصادی به شمار می آید .

وی با بیان اینکه نقش نفت در رشد مثبت اقتصادی بسیار چشم گیر بوده است، افزود: البته به مرور بخش غیرنفتی هم در حال فعال شدن است . اما این موضوع که در بخش سرمایه گذاری چه اتفاقی خواهد افتاد به تامین مالی مرتبط است امروز حدود 90 درصد تامین بازارهای مالی را بانک ها انجام می دهند اما با در نظرگرفتن این نکته که آنها با محدودیت منابع مواجه شده اند محدودیت هایی هم پیش روی سرمایه گذاری قرار گرفته است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه باید سایر اعضا از جمله بازار سرمایه و سرمایه گذاری خارجی را تقویت کنیم، تصریح کرد: در حوزه نظام بانکی باید برنامه اصلاحی عملیاتی شود البته در بخش‌هایی همچون صندوق بازنشستگی، بیمه و بورس هم باید اصلاحاتی انجام شود.

قربانی اضافه کرد: به دلیل اینکه نقش نظام بانکی پررنگ تر از سایر مجموعه‌هاست باید افزایش سرمایه در آن صورت گیرد برای اجرایی شدن این موضوع بانک مرکزی، بانک های خصوصی را ملزم به افزایش سرمایه تدریجی کرده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه دولت موظف است پول تازه را وارد بانک ها کند در خصوص مطالبات معوق بانک ها به ارائه توضیحاتی پرداخت و تصریح کرد:  در دو سال اخیر بانک مرکزی تلاش هایی را برای جلوگیری از افزایش مطالبات جاری انجام داده و نسبت به مطالبات غیرجاری نیز راهکار منسجمی داشته باشد به نحوی که نسبت مطالبات سال جاری در شهریور 93 حدود 14.2 درصد بوده که در سال 94 به 12.2 کاهش یافته و هم اکنون هم 11 درصد است اما این حجم همچنان بالاست.

قربانی با اشاره به اینکه تسویه بدهی‌های دولت باید مدنظر قرار گیرد، گفت:  به کار بستن استفاده از این راهکارها جادو نخواهد کرد زیرا  باید پذیرفت رفع مشکلات بانکی راه‌حل‌های کوتاه مدت ندارد بلکه باید میان مدت و با سالم سازی تصمیمات لازم انجام شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه برای کاهش مطالبات معوق باید ابتدا به دلایل ایجاد ان توجه کرد، تصریح کرد: بخشی از این مطالبات مربوط به آن مربوط تکالیف دولت، ضعف قوانین و قانون ورشکستگی ا است. البته قانون ورشکستگی در حال بررسی در دولت است .
وی افزود: بانک مرکزی در خصوص مطالبات معوق بررسی های زیادی را انجام داده اما هنوز راهکار ها نهایی نرسیده است.

قربانی با اشاره به اینکه در بحث سرمایه گذاری خارجی باید به ظرفیت اقتصاد توجه کنیم، گفت: برخی ها معتقدند در دو سال گذشته 65 درصد تورم داشتیم ولی ارز ارزان است، بازار ارز با ثبات است اما نرخ آن پایین نیست و با چشم انداز بازار ارز می توان نتیجه گرفت که ریسکی برای سرمایه گذار وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در نظام بانکی هم نیازمند بهبود ساختار هستیم و هم بهبود نیروی انسانی را بایدانجام دهیم. باید نگرش بازار محور و بانک را به عنوان بنگاه اقتصادی را ارتقا داد.
برچسب ها: بدهی دولت ، بانک‌ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: