بابک نگاهداری رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در گفتگو با مهر با اشاره به شهر هوشمند گفت: گردش مالی در اقتصاد شهری بسیار بالاست، بر این اساس باید به مقوله اقتصاد شهری اهتمام ویژه ای صورت گیرد و با مدیریت صحیح هزینه ها از سوی مدیریت شهری و هزینه کردن در بخش ضروری میتوان چنان در جهت توسعه شهری گام برداشت که اقتصاد مقاومتی را هم عملی کرد.
وی توضیح داد: به طوری که این امر پویایی شهرها و کیفیت زندگی شهروندان در بعد اقتصادی، فرهنگی، علمی و تکنولوژیک را در پی داشته باشد.
پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی از طریق هوشمندسازی شهری
رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در تشریح فعالیت های موثر شهرداری تهران در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی از طریق ضمن هوشمند سازی شهر تهران گفت: طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات انجام شده در این مرکز، در فاصله سال های ۸۴ الی ۹۴ اقدامات زیادی از سوی مدیریت شهری در تحقق اهداف هوشمند سازی پایتخت ایران انجام شده که از آن جمله می توان به طراحی و اجرای ۱۲۷ سامانه نرم افزاری تا پایان سال ۱۳۹۴ در سطح شهرداری تهران اشاره کرد که در نهایت تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات شهرداری تهران را در پی داشته است.
وی افزود: در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در قیاس با کلان شهر های هوشمند و مدیریت هوشمند و الکترونیک فعالیت های گسترده ای با حمایت و پشتیبانی سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران صورت پذیرفت که از جمله این فعالیتها میتوان به طراحی و پیاده سازی مدل جدید ارزیابی فناوری اطلاعات در مناطق ۲۲ گانه و انجام سه نوبت ارزیابی فناوری اطلاعات مناطق شهری بر اساس مدل جدید اشاره کرد.
رویکرد تفکر سبز و جلوگیری از قطع ۱۴هزار درخت
نگاهداری با بیان اهمیت بررسی و استفاده از ابزار هوشمند سازی در مدیریت شهری گفت: شهرداری تهران با طراحی و برنامه ریزی در زمینه الکترونیک و پیگیری اهداف هوشمند سازی در بخش حمل و نقل شهری کارت هوشمند و کارت بلیت های الکترونیک را وارد عرصه بهره برداری شهری کرد که این حرکت توانست در بردارنده حرکت جدیدی در حوزه حمل و نقل شهری باشد.
وی افزود: رویکرد تفکر سبز و اقدام هوشمندانه در شهر هوشمند میتواند در تحقق اهداف اصلی رشد الکترونیکی مدیریت کلان شهر ها کمک شایانی داشته باشد که شهرداری تهران با جلوگیری از قطع ۱۴۰۰۰ اصله درخت و اتلاف بیش از ۳۳۰ میلیون لیتر آب در بازه زمانی ۵.۵ سال توانست در این مسیر گام بردارد .
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران ادامه داد: از دیگر برنامه ریزی ها و مدیریت شهرداری پایتخت در راستای هوشمند سازی کلان شهر تهران افتتاح دفاتر خدمات الکترونیک شهر است که طبق آمار بدست آمده در مرکز مطالعات شهر تهران ۲۲ دفتر در سال ۸۶ برای تعامل بیشتر با شهروندان و ارائه خدمات در دسترس، افتتاح شد و به جهت گسترش این حرکت و خدمات رسانی به شهروندان تهرانی تا سال نود و چهار ۱۱۵ دفتر( خدمات الکترونیک شهر) آغاز به کار کرد که در این دفاتر مسوولین به ارائه کلیه خدمات حوزه شهرسازی، برخی خدمات حوزه حمل و نقل و ترافیک و برخی خدمات مالی و اداری به شهروندان می پرداختند و از این طریق با بهبود محیط کسب و کار به اقتصاد مقاومتی کمک شایانی انجام شد.
وی با بیان این نکته که امروزه در کلان شهرهای جهان برای هوشمند سازی مدیریت شهری از راه های مدیریت الکترونیک استفاده می شود اذعان داشت: پرداختهای نوین اینترنتی در روند هوشمند سازی مدیریت کلان شهری مانند تهران نقش خوبی را ایفا کرده که این نیز از اقدامات موثر شهرداری تهران بوده است که قابلیت پرداختهای عوارض از طریق پرتال، موبایل، USSD و پرداخت از طریق کارت بلیت برای وسایل حمل و نقل عمومی، هزینههای پارک هوشمند خودرو خرید خدمات مانند طرح ترافیک روزانه از طریق ابزار مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات را همواره به دنبال داشته است که در روند این هوشمند سازی نقش اساسی و مهمی را ایفا کرده است.
نگاهداری ضمن اشاره به اهمیت ورود به عرصه های علمی و فیزیکی شهری به بحث های جغرافیایی پایتخت و هوشمند سازی آن اشاره داشت که افزود: تصویر برداری ماهوارهای شهر تهران با تصاویری از سال های متمادی ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۴، تصاویر آناگلیف شهر تهران، عکسهای هوایی تهران از سال ۱۳۳۵ تا کنون، نقشه شهر تهران با قابلیت مسیریابی، تصاویر شهر، نقشه ترافیک، محدوده مناطق، قابلیت برنامه ریزی سفر و ... برای شهروندان در تحقق اهداف هوشمند سازی شهر توسط شهرداری تهران و نهاد های مرتبط انجام شده است و بابرنامه ریزی ها و رشد الکترونیک و استفاده روزمره شهروندان از فضای مجازی و تلفن های همراهشان توانستیم در راستای ترویج خدمات موبایلی به راهاندازی سرشماره *۱۳۷# برای تعامل بیشتر با شهروندان بپردازیم و با ارائه حدود ۲۳ سرویس از طریق سرویس تماس موبایل و همچنین راه اندازی پرتال موبایل توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و حوزههای تخصصی برای خدمات به شهروندان گامی موثر برداشتیم.
ارائه خدمات موبایلی در حوزه شهر هوشمند
وی تصریح کرد: طراحی ۱۹ نرمافزار موبایل مانند استعلام شهرسازی، استعلام قوانین و مقررات، ۱۳۷، ۱۸۸۸ و خدمات پرتال شهرداری تهران در راستای هوشمند سازی مدیریت کلان شهر تهران که می توان به ارائه بیش از ۶۰ سرویس در پرتال tehran.ir برای شهروندان و تثبیت شیوه ارزیابی سابپرتالهای شهرداری و محلههای شهر از طریق جشنوارههای سالیانه از جمله خدمات موبایلی شهرداری تهران به شهروندان است که استمرار در کسب رتبه در ارزیابیهای ملی به عنوان پرتال برتر از سال ۱۳۸۴ تا کنون از جمله جشنواره وب ایران و خدمات الکترونیکی به سایر دستگاههای مدیریت شهری فعالیت هایی است که از جمله برنامه ریزی های یکپارچه سازی خدمات الکترونیکی شهر برای شهروندان است .
رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اذعان داشت : شهرداری تهران با همکاری نهاد های مختلف توانسته امکان پرداخت عوارض املاک در دفاتر ثبت اسناد و املاک کشور را فذاهم کند و با توجه به اهداف کلان در سیستم بازدید یکپارچه با نظام جامع آماری شهر تهران امید بر آن داریم تا بصورت پیشنهاد به شورای اسلامی شهر تهران ،شهرداری تهران را به عنوان متولی آمار شهر تهران بصورت رسمی معرفی کنیم زیرا با توجه به فعالیت های مرکز مطالعات شهر تهران و مرجعیت تحقیقی این مرکز می توانیم به آمار و تحقیقات مفید و جامعی دست پیدا کنیم .
نگاهداری هم چنین در توسعه هوشمند سازی شهر تهران و اقدامات شهرداری پایتخت در این راستا تصریح کرد : راه اندازی رصدخانه شهری تهران با تکیه بر قابلیت تطبیق و تحلیل اطلاعات شهر و شهرداری بر اساس موقعیت جغرافیایی و رشد ۲۷ درصدی محتوای رصدخانه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ و سه بعدی سازی ساختمانهای شهر تهران از جمله اصل های مهمی است که در بحث توسعه هوشمند سازی توانسته ایم ورود کنیم و طراحی اطلس تهران قدیم با معرفی بیش از ۲۷۰ مورد نقشه و مجموعه نقشه هایی از تهران و اطراف آن بر تکیه به سابقه اسناد از سال ۱۲۰۵ شمسی تا ۱۳۵۷ شمسی همراه با جمع آوری اسناد از بیش از ۲۵ مجموعه داخلی و بین المللی همراه بوده است .