کد خبر: ۸۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - 29 October 2016
روزنامه ابتکار در شماره شنبه هشتم آبان در تیتر به نقل از کارشناسان سیاسی درباره حضور نداشتن زنان در دولت نوشت: با وجود موفقیت خانم‌ها در عرصه علمی کشور نه تنها نباید به‌هیچ‌وجه آنها را از ساختار مدیریتی دولت نادیده گرفت بلکه در شرایط کنونی لازم است که با اختصاص فرصتی برابر به تقویت جایگاه آنها هم در سطوح مدیریت میانی و هم مدیریت کلان توجه بیشتری داشت ضمن‌اینکه بازنگری قانون برای حضور آنها در انتخابات ریاست جمهوری هم امری ضروری است.

این روزنامه با انتخاب عنوان خروج آثار هنری زیر ذره بین مجلس، می نویسد: جنجال بر سر خروج 60 اثر از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برای تور نمایشگاهی آلمان و ایتالیا بار دیگر این موزه را بر سر زبان‌ها انداخته است. اعتراض‌ها از انجمن‌های هنری، گالری‌داران و هنرمندان هنرهای تجسمی شروع شده و به مجلس شورای اسلامی رسیده است. البته این مساله‌ای بود که بسیاری از هنرمندان درخواست کرده بودند: مجلس جلوی ارسال گنجینه به آلمان و ایتالیا را بگیرد!قرار است اول دی‌ماه این تور ابتدا در برلین برپا شود و پس از سه‌ماه به رم در ایتالیا برده شود تا در آنجا هم سه ماه در معرض دید علاقه‌مندان باشد. این در حالی است که دولت در این هفت ماه کار خود را تمام کرده و دولت بعدی روی کار آمده است. انتشار متن تفاهم‌نامه فرهنگی هنری ایران و ایتالیا از سوی موزه هنرهای معاصر تهران بار دیگر منجر به واکنش‌هایی شد. بر اساس تفاهم‌نامه فرهنگی هنری گردشگری که میان رییس جمهوری ایران و نخست وزیر ایتالیا امضا شده، موزه ماکسی رم میزبان گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران می‌شود.

روزنامه ابتکار با انتشار عنوان ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از حلقه های مفقوده کشور ماست، آورد: حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در دیدار رییس و مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) طی سخنانی با اشاره به احکام فقهی مربوط به معادن و تعیین خمس بر استحصالات و درآمد آنها، اظهار کرد: این امر می‌تواند دال بر این باشد که محرومیت‌زدایی از منطقه‌ای که معدن در آن واقع شده است، یک وظیفه است و از همین رو همواره باید سهمی از معادن برای رفع محرومیت ساکنان منطقه اختصاص یاید. یادگار امام ارتباط صنعت و دانشگاه را یکی از حلقه‌های مفقوده کشورمان خواند و گفت: همیشه دولت‌ها نسبت به این مساله حساسیت داشته‌اند اما چون کسی از کار سخت استقبال نمی‌کند و خرید تکنولوژی راه آسان‌تری است کمتر کسی به سراغ پیوند صنعت و دانشگاه می‌رود؛ اما اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان که مدتی است در کشور ایجاد شده، اعتماد کنیم، می‌توان بسیاری از تکنولوژی‌ها را بومی‌سازی کرد.


این روزنامه با درج عنوان رویای اردوغان در عراق و شام، نوشت: ترکیه همواره سیاستی سیال داشته است. این کشور برخلاف ادعاهای ظاهری خود درباره مبارزه با تروریستم و داعش، رویکرد دیگری داشته و از هر فرصتی برای سودجویی بهره برده است. درحالی که کشورهای عراق و سوریه از دخالت های نظامی ترکیه به سطوح آمده اند و بارها به این کشور هشدار داده اند که از دخالت در امور داخلی شان بپرهیزد، دولت اردوغان با بهانه جویی به حضور خود در این کشورها ادامه می‌دهد. هفته گذشته نیز اظهارنظرهای اردوغان درباره موصل و متعلق بودن این منطقه به ترکیه همچنین اصرار بر حضور نیروهای ترک در عملیات آزادسازی این شهر، واکنشهای زیادی در پی داشت.محور سیاست خارجی ترکیه پیش از استعفای داود اوغلو با نام وی عجین شده بود. وی دکترین سیاست خارجی خود را در چندین کتاب ، از جمله «عمق استراتژیک» تشریح نموده است. دکترین سیاست خارجی داوداوغلو باعث تحول سیاست خارجی ترکیه شده است و به این ترتیب افزایش اهمیت نقش دیپلماتیک ترکیه بالاخص در منطقه خاورمیانه را در پی داشته است. 

روزنامه ابتکار با بررسی عنوان سرمایه گذاری قطره چکانی نقدینگی سرگردان، می نویسد: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند پول خارج شده از بازار پول میان بازارهای سرمایه، ارز، مسکن و غیره سرگردان است و اقتصاد ایران باید بیش از پیش از اقتصادی بانک محور به سمت اقتصادی بورس محور حرکت کند.بانک‌های خصوصی در ابتدای تیرماه سال جاری به توافقی برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها رسیدند که پس از آن با ارائه نامه‌ای به بانک مرکزی به اجرای آن تحقق بخشیدند، این اقدام در راستای توسعه بخشی صنایع و توسعه بازارهایی همچون بازار سرمایه، ارز و مسکن بشمار می‌رفت، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی موجب شد تا افرادی که تنها به اخذ بهره از بانک‌ها اکتفا می‌کردند با ریسک‌پذیری بیشتر بخشی از سرمایه خود را به بازارهای مهیج سرمایه یا ارز انتقال دهند. البته این در حالی است که مسئولان بورسی با وعده به‌روز کردن معاملات در تالار شیشه ای زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی هموار می‌کنند تا هم ارزش کلی بازار رشد کند هم نقش بورس و اوراق بهادار تهران در میان بورس های مطرح جهان پررنگ تر شود. در این میان آمار و ارقام بیانگر رشد نقدینگی در بازارهای موازی بازار پول است، اما میزان نقدینگی به اندازه ای نیست که بازارها را از رکود خارج کند، این نقدینگی به صورت قطره چکانی در حال تزریق به بازار ها است به طوری که طی یک سال اخیر مبلغ قابل توجهی صرفا وارد یک بازار نشده است.

این روزنامه سرمقاله را به عنوان «مجلس ناظر یا مجلس منظور!؟» به قلم محمدعلی وکیلی اختصاص داد.

«تا نگاه می کنی وقت رفتن است...» دیگر عنوان روزنامه ابتکار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: