کد خبر: ۸۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 23 October 2016
روزنامه تعادل در صفحه بورس گزارشی را درباره داد و ستدهای بازار سرمایه منتشر کرد و نوشت: درحالی پایان معاملات بورس تهران در روز گذشته به رشد 295واحدی دست یافت که پالایشی ها نقش تاثیر گذاری در این افزایش داشتند.

در این گزارش که در شماره یکشنبه دوم آبان 1395 هجری خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: همچنین حقوقی ها از گروه های معدنی، خودرویی، فلزی و پالایشی حمایت کرده و خریدهای خوبی انجام دادند و بر خلاف روزهای گذشته کمتر اقدام به فروش سهام کردند. 

با این حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سهام، حرکت صعودی بازار در روزهای اخیر ناشی از الگو های تکنیکالی و اخبار مثبت پیرامون کامودیتی هاست. هر چند افزایش قیمت نفت و کاهش شانس جمهوری خواهان در پیروزی انتخابات پیش رو، انگیزه خرید اوراق سهام را در بورس بازان تشدید کرده اما مهم ترین عامل رشد شاخص در روزهای اخیر همان الگوهای تکنیکالی است.

** کمبود نقدینگی، ترمز افزایش شاخص
با توجه به روند افزایشی شاخص کل بازار، این سوال در ذهن فعالان بازار سرمایه تشدید می شود که آیا شاخص کل بازار سهام در آینده یی نزدیک می تواند به رقم 80هزار واحد دست پیدا کند؟ تحلیل های تکنیکالی بسیاری از سفته بازان حاکی از این نکته بوده که این رقم در بازار فعلی چندان دور از دسترس نخواهد بود.

در همین راستا حسن خان جمالی، کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت فعلی بورس تهران در گفت وگو با «تعادل» می گوید:«به نظر می رسد بازار سهام در موقعیت فعلی به وضعیت با ثباتی رسیده است به طوری که شاخص کل در روزهای آتی با ریزش های سهمگینی روبه رو نشود و از طرفی به رشد پایدار و مداوم خود ادامه ادامه دهد. بر همین اساس دور از انتظار نخواهد بود که شاخص کل بازار سهام را تا حدود 80هزار واحد پیش بینی کنیم. اخبار انتخابات امریکا و افزایش قیمت نفت تاثیر بسزایی در شاخص کل بازار داشته به گونه یی که پس از پیشی گرفتن محبوبیت کاندیدای موافق برجام در نظرسنجی های اخیر، بازار سرمایه را با ریسک کمتری همراه کرد تا افراد در خرید اوراق چندان واهمه نداشته باشند. از سوی دیگر گزارش های 6 ماهه شرکت های بزرگ بورسی، نگاه مثبت تری را به سوی خریداران سهام آنها معطوف کرد تا با جرات بیشتری در سهام عرضه شده این شرکت ها مشارکت کنند.»

اگرچه افزایش شاخص بازار مطابق با پیش بینی های کارشناسان بازار سرمایه می تواند تا حدود 80هزار واحدی ارتقا یابد اما نکته اساسی اینجاست که کشش نقدینگی بازار اجازه می دهد این شاخص تا بیشتر از این مقدار فراتر رود؟ اگرچه بازار سهام ایران مطابق با گزارش مکنزی قابلیت جذب اعتباری بیش از هزار میلیارد دلار دارد اما مطابق با برآوردهای انجام گرفته در سال 2015 کل سرمایه بازار سهام ایران حدود 110میلیارد دلار بوده که این رقم برابر با 20درصد تولید ناخالاص داخلی است. 

بر همین اساس اگر بازار سهام قرار باشد از تله ارزش معاملاتی کمتر از هزار میلیاردی فرار کند و در گامی بلند شاخص کل بازار خود را همچنان در مسیر صعودی نگه دارد باید اصلاحات بیشتری را در فضای اقتصاد کلان و بازار سرمایه به وجود آورد تا شرکت ها و موسسات بیشتری را به سوی خود جذب کند. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند با حضور در بازار سرمایه به رشد و ارتقای شاخص کل کمک کنند اما به نظر می رسد با توجه به میزان شفافیت بازار سهام، کمتر سرمایه گذاری حاضر باشد از آن سوی مرزهای ایران به بازار سرمایه ورود پیدا کند.

** الگوهای تکنیکالی رشد شاخص
رشد شاخص به دلیل رسیدن به نقطه 78 هزار واحدی این منطق را تقویت کرده است که براساس الگوهای تحلیل تکنیکالی شاخص کل بورس تا نقطه 80 هزار واحد رشد خواهد کرد. در همین رابطه باقر قربانی، تحلیلگر بازار سرمایه به «تعادل» گفت: چنانچه حجم نقدینگی و ارزش معاملات در همین میزان بماند، امید چندانی به رشد جهشی شاخص وجود ندارد اما چنانچه فعالان بازار به این نتیجه برسند که می توانند بازدهی مناسبی از بازار کسب کنند و نقدینگی به بورس تزریق کنند طی سه مرحله شاخص کل به نقطه 80هزار و 200 واحدی می رسد. 
این تحلیلگر افزود: شاخص کل در پله اول به رقم 78 هزار و 810 واحدی خواهد رسید و پس از آن نقطه 78هزار و 943واحد را لمس خواهد کرد و چنانچه روند افزایش ادامه دار باشد رقم 80 هزار را ظرف 16روز آینده تجربه خواهد کرد.

** داد و ستدهای بازار سرمایه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات نخستین روز آبان ماه با رشد 295واحدی به رقم 78هزار و 387واحد رسید. براساس اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاع رسانی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس در پایان معاملات شنبه اول آبان 95 با 295واحد افزایش به 78هزار و 387واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزنی 80 واحد رشد کرده و به 15هزار و 371واحد رسید. ارزش روز بازار دیروز به 325 میلیارد تومان رسید.

دیروز معامله گران بورسی بیش از 821 میلیون برگه بهادار در قالب 69 هزار و 710 نوبت و به ارزش 308میلیارد تومان داد و ستد کردند. شاخص قیمت با معیار وزن و ارزشی با 104واحد رشد به 27هزار و 809 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار وزنی با 64 واحد افزایش به 12هزار و 269واحد رسید. شاخص آزاد شناور نیز با 264 واحد افزایش به 87 هزار و 230 واحد، شاخص بازار اول بورس با 230واحد رشد به 54 هزار و 907 واحد و شاخص بازار دوم بورس با 508 واحد رشد به 171هزار و 89 واحد رسید.

دیروز نمادهای تاثیرگذار در تقویت شاخص کل شامل شبندر، همراه، شپنا، فولاد، شبریز بوده و نمادهای موثر در کاهش شاخص شامل پترول و خودرو بودند. نمادهای پر بیننده مربوط به شرکت های واسپاری ملت، سایپا، ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس، پارس خودرو، فولاد مبارکه و ایران ترانسفو بودند. روز گذشته پالایشی ها و فولادی با سیل خریداران روبه رو بودند و از سوی دیگر سهام خودروسازها به روند نزولی خود ادامه داد.

** داد و ستدهای فرا بورس ایران
بازار فرابورس ایران نخستین روز معاملاتی در آبان ماه را با سبزپوشی شاخص کل و رشد ارزش بازار پشت سر گذاشت.

در معاملات روز شنبه اول آبان ماه بیش از 2میلیارد ورقه بهادار در 28هزار و 950دفعه در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن نزدیک به 971 میلیارد تومان بود. به موازت رشد حجم و ارزش معاملات، شاخص کل نیز با رشد حدود 7واحدی روبه رو شد و تا رقم 831 واحد افزایش یافت ضمن اینکه ارزش بازار نیز با صعودی چشمگیر به بیش از رقم 99 هزار میلیارد تومان رسید.

در بازار سهام فرابورس(شامل بازارهای اول، دوم و پایه) روز گذشته بلوک غیرمدیریتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به تعداد 1.7میلیارد سهم (معادل 7.3 درصد از سهام میدکو) به ارزش بیش از 607 میلیارد تومان به فروش رسید. در میان نمادهای مورد معامله در بازارهای اول، دوم و پایه نیز نماد شرکت ریل پرداز سیر بالاترین حجم معامله به تعداد 38میلیون سهم و نماد شرکت پالایش نفت تهران بیشترین ارزش معامله به میزان 11میلیارد تومان را تجربه کردند. نمادهای «غفارس»، «بالاس»، «غگلسا» و «تلیسه» نیز با بیشترین رشد قیمت تا سقف حداکثر 5 درصد روبه رو شدند و نمادهای «وگستر» و «سدبیر» بیشترین افت روزانه قیمت را تجربه کردند.

بررسی معاملات در بازار سهام فرابورس ایران همچنین حاکی از آن است نمادهای «شتران»، «مارون» و «شاوان» تا سطح 2.6واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشته اند درحالی که نماد «ذوب» بالاترین تاثیر منفی را بر این شاخص گذاشته است. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز روز گذشته تعداد 2.9میلیون ورقه به ارزش 284میلیارد تومان دادوستد شد. اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان دیروز معامله 2.1میلیون ورقه به ارزش 206میلیارد تومان را تجربه کرد. پس از آن اوراق رهنی بانک مسکن نیز دارای بالاترین حجم و ارزش معاملاتی بود. در همین حال در ادامه سریال ریزش قیمت های اوراق تسهیلات مسکن شاهد دادوستد این اوراق در محدوده قیمتی 80 تا 84هزار تومان بودیم. امتیاز تسهیلات مسکن مربوط به مهر 95 دیروز بیشترین ریزش قیمتی تا حدود 5 درصد را در میان تسه ها تجربه کرد.

** عرضه های بورس کالا
تالارمعاملات بورس کالای ایران روز شنبه اول آبان ماه میزبان عرضه 33هزار و 313 تن انواع محصولات کشاورزی بود. در این روز 29 هزار و 53 تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی، 25 تن برنج وارداتی، 500 تن تفاله چغندرقند، یک هزار و 735 تن جو دامی، 300 تن ذرت دانه یی، 200 تن روغن خام سویا، 500 تن شکر سفید، 500 تن گندم خوراکی و 500 تن گندم دوروم در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. 

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 7هزار و 700 تن قیر 6070 شرکت های پالایش نگین سیاه آذربایجان، نگین فخر آذربایجان و صنعت قیر پارسیان انرژی بود. تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز عرضه یک هزار و 18تن آمونیاک و 497 تن مواد پلیمری را تجربه کرد.
*منبع: روزنامه تعادل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: