کد خبر: ۸۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 18 October 2016
روزنامه صمت در صفحه اقتصاد کلان به منظور بررسی تشکیل و فعالیت کنسرسیوم های صادراتی در ادامه طرح توسعه خوشه های صنعتی، گزارشی را تهیه کرد.

در این گزارش که در شماره سه شنبه 27 مهر 1395 هجری خورشیدی به زینب عبدی منتشر شد، آمده است: ایجاد کنسرسیوم های صادراتی با هدف مدیریت واحد برای صادرات محصولات اعضای خوشه های صنعتی در دستور کار مسئولان صنایع کوچک قرار گرفت تا با هدف کار مشترک همراه با رقابت، حجم محصولات صادراتی افزایش یابد و براساس نیاز بازار تولید شود، همچنین نشان تجاری واحد برای اعضای خوشه تعیین شود تا بازارهای صادراتی از بین نرود و پایدار باشد. 

ثبت کنسرسیوم صادرات فرش دستباف و گلیم نقش برجسته استان ایلام و تشکیل جلسه کنسرسیوم صادراتی فرش استان ایلام و شرکت های مدیریت صادرات (EMC) بهانه ای شد تا صمت بابی دیگر در موضوع کنسرسیوم های صادراتی بگشاید. نقشه خوشه های صنعتی کشور برای اجرای طرح توسعه هر 3 سال یک بار تهیه و هرسال بروزرسانی می شود.

تاکنون 388 خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده که 112 مورد آن تکمیل شده است. از این تعداد 65 مورد به انتخاب تشکل فراگیر انجامیده و 64 کنسرسیوم نیز در حال تشکیل است که تاکنون 14 شرکت صادراتی به ثبت رسیده و 7 نماد تجاری ایجاد شده است. همچنین 750 عامل توسعه خوشه در این طرح آموزش دیده اند که اطلاعات آنها برای سایر دستگاه های اجرایی در منطقه قابل استفاده است. 

کارشناسان معتقدند که با تشکیل کنسرسیوم های صادراتی می توان بر مشکلات پیش روی صنایع کوچک از جمله حجم پایین تولید و کمبود سرمایه برای حضور در بازارهای صادراتی فائق آمد. کنسرسیوم صادراتی ترکیبی داوطلبانه از چند شرکت با هدف گسترش بازار کالا و خدمات اعضای خود در خارج از مرزهای کشور و تسهیل صادرات این محصول از طریق اقدام مشارکتی است.

اعضای این کنسرسیوم درمی یابند که باید جنبه همکاری برتر از جنبه رقابت باشد تا بتوان به بازارهای کلیدی و آخرین فناوری ها دست یافت بنابراین درسال 95 تشکیل کنسرسیوم صادراتی خوشه های کشور در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران قرار گرفته است. این در حالی است که به گفته رییس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران، بازارهای صادراتی و توسعه توانمندی صنایع کوچک برای حضور در بازارهای صادراتی از طریق خوشه های صنعتی ایجاد می شود اما خوشه های صنعتی نیز به تنهایی امکان حضور در بازارهای صادراتی را ندارند، بنابراین تشکیل این کنسرسیوم های صادراتی به نوعی تکمیل کننده و انسجام دهنده فعالیت خوشه های صنعتی است.

** بنگاهداری و شناخت بازار
علی یزدانی، رییس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران در گفت وگو با صمت ارتقای رقابت پذیری و افزایش توانمندی صنایع کوچک در بازارهای صادراتی را یکی از سیاست های اصلی در امسال دانسته و از شناسایی بیش از هزار و 200 واحد صنعتی کوچک که قابلیت حضور در بازارهای صادراتی را دارند، خبر داده بود. 

یزدانی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی را گام موثری برای انسجام بخشیدن به بازارهای صادراتی صنایع کوچک نام برد که در راستای تکمیل طرح توسعه خوشه های صنعتی در حال انجام است. وی معتقد است که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در بحث بنگاهداری و شناخت بازار و بازاریابی و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی با مشکلات متعددی روبه رو هستند بنابراین ارتقای رقابت پذیری یکی از سیاست های دولت برای افزایش توانمندی صنایع کوچک است که با نگاه به توسعه صادرات محصولات آنها برای تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، شرکت های صادراتی و بازاریابی بین المللی اقدامات لازم در حال انجام است. یزدانی تاکید کرد: سال های گذشته نیز این قبیل اقدامات انجام شده اما در امسال تلاش داریم با ایجاد این کنسرسیوم های صادراتی به فعالیت تجاری صنایع کوچک در بازارهای صادراتی انسجام و پایداری بخشیم.

** پایان 112 طرح توسعه خوشه ای
پیش از این غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران در گفت وگو با صمت بر ادامه کار مشترک صنایع کوچک همراه با ارتقای رقابت در بازار تاکید و اظهار کرد: تاکنون 112 خوشه صنعتی به پایان برنامه توسعه ای رسیده که 65 مورد آن با انتخاب تشکل فراگیر به عنوان متولی توسعه انتخاب شده است و این تشکل های فراگیر برنامه های هرسال را به سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ارائه می کنند.

سلیمانی گفت: در طراحی توسعه خوشه های صنعتی، ابتدا به دنبال خرید مشترک مواد اولیه، تامین مشترک ماشین آلات، استفاده از تحقیق و توسعه و آزمایشگاه مشترک و تولید و صادرات مشترک به منظور کاهش هزینه های تولید هستیم که منجر به رقابت پذیری در بازار خواهد شد بنابراین ارتقای توان صنایع کوچک و اعضای خوشه صنعتی در رقابت پذیری بازارهای داخلی و صادراتی هدف اصلی در اجرای طرح های توسعه ای خوشه های صنعتی است. 

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران تصریح کرد: برخی از اعضای خوشه به منظور صادرات موفق و پایدار، قصد ایجاد کنسرسیوم های صادراتی دارند بنابراین با مطالعه ای که سال گذشته شد، تصمیم گرفتیم برای خوشه های صنعتی که اجرای طرح توسعه آنها پایان یافته، کنسرسیوم های صادراتی تشکیل دهیم. سلیمانی با اشاره به اینکه بازارهای صادراتی برای عمده محصولات صنایع کوچک، کشورهای عراق و افغانستان و به صورت سنتی است، افزود: ایجاد کنسرسیوم های صادراتی در یک طرح دو ساله از سال گذشته آغاز شده و در گام بعدی قرار است هلدینگ های صادراتی صنایع کوچک تشکیل شود.

اکنون 64 کنسرسیوم در کشور در حال ایجاد است که تاکنون 14 شرکت در این زمینه به ثبت رسیده و 7 نماد تجاری ایجاد شده است. این کنسرسیوم ها در 8 مورد مربوط به فرآوری سنگ، 4 مورد مربوط به محصول خرما و دیگر موارد مربوط به فرش و پلاستیک است، از این رو، هر خوشه صنعتی در پایان طرح توسعه ای برای تشکیل کنسرسیوم های صادراتی اقدام می کند.

به گفته معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایران، ارائه یک محصول مشخص اما دارای نام های تجاری متعدد در بازارهای صادراتی موجب از دست رفتن اعتماد مصرف کننده و حذف آن محصول از بازار می شود. بنابراین باید در قالب کنسرسیوم های صادراتی محصولات خوشه های صنعتی با نام تجاری واحد اما با همکاری اعضای خوشه در تولید آن به بازارهای صادراتی ارسال شود. 

همچنین سبد کالایی متشکل از انواع محصول مورد تقاضای مصرف کننده با یک نام به بازارهای صادراتی عرضه شود که این طرح در صنایع غذایی قابلیت اجرایی بیشتری دارد.

سلیمانی افزود: اکنون کنسرسیوم صادراتی فرش ایرانی با یک نام تجاری اما با فعالیت 14 خوشه صنعتی در 14 استان، انواع مختلف از فرش های ایرانی را به بازارهای جهانی صادر می کند.

** کنسرسیوم صادراتی فرش ایلام
غلامرضا سلیمانی، عضو هیات مدیره و معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در جلسه کنسرسیوم صادراتی فرش استان ایلام و شرکت های مدیریت صادرات (EMC) اظهار کرد: تجمیع واحدهای کوچک و خرد صادراتی در قالب شبکه های صادراتگرا زمینه ساز هم افزایی قابلیت های این بنگاه در حوزه صادرات می شود. شرکت های کوچک و متوسط امروزه عامل عمده رشد ساختار صنعتی بسیاری از کشورها به شمار می رود و این گونه صنایع برای بسیاری از کشورهای درحال توسعه که درصدد احیای ساختار اقتصادی خود هستند، بسیار حائز اهمیت است.

سلیمانی گفت: صنایع کوچک به علت مزیت های ارزشمند، نقش موثری در توسعه اقتصادی، اشتغالزایی، افزایش درآمد سرانه ملی، ارتقای نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی دارد. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: این سازمان با ایجاد زیرساخت های زیربنایی در شهرک ها و نواحی صنعتی آمادگی دارد تا فضای مناسب را برای سرمایه گذاری و حمایت از اجرای طرح های تعاونی صنعتی کوچک در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور فراهم کند زیرا بنگاه های کوچک و متوسط به دلیل داشتن انعطاف پذیری، بهتر می تواند در خروج از شرایط رکودی به کشور کمک کند.

** انتقال تجربه ها و دانش افزایی
همچنین در ادامه این جلسه مرتضی دارایی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام اظهار کرد: یکی از پروژه های مصوب برنامه اقتصاد مقاومتی پروژه «توسعه توانمندی های صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط از طریق توسعه کنسرسیوم های صادراتی» است. دارایی با اشاره به ثبت کنسرسیوم صادرات فرش دستباف و گلیم نقش برجسته استان ایلام ادامه داد: این مهم می تواند علاوه بر کسب منافع اقتصادی در انتقال تجربه ها و دانش افزایی ذی نفعان خوشه نقش موثری داشته باشد. 

وی حمایت شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام از حضور کنسرسیوم صادراتی در نمایشگاه های داخلی و بین المللی در حوزه فرش، همکاری در تخصیص فضای اداری در مرکز کسب و کار شهرک صنعتی ایلام برای استقرار کنسرسیوم صادراتی و ارائه دوره های آموزشی مورد نیاز کنسرسیوم و شرکت های مدیریت صادرات به این شرکت را از مهم ترین موارد مطرح شده در این جلسه عنوان کرد. به گزارش صمت تولیدات 1200واحد صنعتی در بخش های مختلف در شهرک ها و نواحی صنعتی استان ها دارای ظرفیت صادرات است.

اکنون در استان های کشور 20 شرکت مدیریت صادرات کالا به ثبت رسیده که کمک ویژه ای برای واحدهای تولیدی در امر صادرات کالا خواهد بود. یکی از روش هایی که به منظور تعامل و همکاری بخش های مختلف تولیدی با هدف توانمندسازی و تلاش برای حضور جدی در بازارهای رقابتی و صادراتی همواره مورد توجه بوده و نتایج مناسبی نیز به همراه داشته، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی است.
*منبع: روزنامه صمت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: