کد خبر: ۸۳۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 10 October 2016
انتشار ویدیویی مخفی حاوی حرف های نسنجیده و دور از ادب اجتماعی دونالد ترامپ نامزد جنجالی ریاست جمهوری آمریکا، این بار صدای جمهوری خواهان این کشور را هم درآورده و کار به جایی رسیده است که بسیاری از هم حزبی های ترامپ از او اعلام برائت کرده اند.
روزنامه همدلی در صفحه بین الملل نوشت: انتشار ویدیویی مخفی حاوی حرف های نسنجیده و دور از ادب اجتماعی دونالد ترامپ نامزد جنجالی ریاست جمهوری آمریکا، این بار صدای جمهوری خواهان این کشور را هم درآورده و کار به جایی رسیده است که بسیاری از هم حزبی های ترامپ از او اعلام برائت کرده اند.

در این گزارش که در شماره دوشنبه 19 مهر 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: در این ویدیو که یازده سال پیش ضبط شده، ترامپ از تلاش ناکامش برای رابطه نامشروع پرده برمی دارد و با ادبیاتی بسیار سخیف در مورد زنان صحبت می کند. شماری از چهره های ارشد در حزب جمهوری خواه، از جمله جان مک کین و کاندولیزا رایس گفته اند به او رای نمی دهند یا حتی خواسته اند او کنار بکشد.

البته ترامپ به خاطر سخنانش در آن ویدیو عذرخواهی کرده و اظهار ندامت کرده است. با این حال این رسوایی باعث نشده است او از کارزار انتخابات ریاست جمهوری کنار بکشد و گفته است این غائله هم مثل غائله های دیگر می خوابد.

درز این فیلم دقیقا یک ماه پیش از هیجدهم آبان ماه، روز انتخابات ریاست جمهوری، به روزنامه واشنگتن پست، بی درنگ به یک طوفان سیاسی تبدیل شد. طوفانی که نه فقط به بخت دونالد ترامپ برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری ضربه ای احتمالا جبران ناپذیر خواهد زد بلکه تعداد بیشتری از کرسی های حزب جمهوری خواه در انتخابات همزمان مجلس نمایندگان و سنا را در آستانه واگذاری به حریفان دموکرات قرار می دهد.

با اینکه ترامپ در یک پیام ویدیویی از حرف های یازده سال پیش پوزش خواست اما سابقه طولانی او در تحقیر و توهین و نگاه صرفا جنسی به زنان، رفع و رجوع کردن ماجرا را برای بخش بزرگی از افکار عمومی آمریکا به ویژه زنان بسیار مشکل می کند.

او حتی پیش از این ماجرا به خاطر عملکرد ضعیفش در مناظره اول با هیلاری کلینتون در نظرسنجی ها عقب افتاده بود و حالا کمتر شکی وجود دارد که با این واقعه خانم کلینتون از او با شتاب بیشتری پیشی میگیرد.

چنین شرایطی برای رهبران حزب جمهوری خواه و به ویژه برای رئیس مجلس نمایندگان و رئیس اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا زنگ های خطر را به صدا در آورده است، چرا که رای گیری برای انتخاب ٣4 سناتور و 4٣5 نماینده مجلس، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.
کاهش انگیزه کسانی که برای رای دادن به ترامپ پای صندوق رای می آیند به معنای کم شدن نسبی آرا سناتورها و نمایندگان مجلس جمهوری خواه هم هست.

**جمهوری خواهان چه گزینه های دارند؟
شرایط بسیار نامطلوب سیاسی ناشی از انتشار فیلم حرف های ترامپ رهبران این حزب را به تکاپو انداخته تا برای خروج از این مخمصه سیاسی راهی پیدا کنند.

اولین گام آنها تلاش برای جدا کردن حساب شان از دونالد ترامپ است تا به رای دهندگان بگویند که اگر هم از ترامپ منزجر شده اید، دلیل نمی شود که به ما برای کرسی های سنا و مجلس نمایندگان رای ندهید. چون ما هم مثل شما دل خوشی از او نداریم. 

ریسک چنین استراتژی آن است که طرفداران دو آتشه ترامپ که بسیاری شان کل این ماجرا را توطئه ای برای شکست دادن او می دانند را از خود برانند. شاید به همین دلیل باشد که بعضی از رهبران جمهوری خواه مانند سناتور «مک کین» ضمن محکوم کردن حرف های او، نگفته اند که دیگر از ترامپ حمایت نمی کند. تلاشی برای ایجاد تعادل میان حامیان و مخالفان ترامپ.

دومین گام را سناتورها و مقام های جمهوری خواهی برداشته اند که یا خطر شکست شان در انتخابات کنگره بیشتر است یا از کسانی هستند که هیچ گاه دل خوشی از ترامپ نداشتند. «جب بوش» برادر جورج بوش، سناتور «تومی» از ایالت پنسیلونیا و سناتور «کیرک» از ایالت ایلینوی از جمله آنها هستند. آنها یک قدم از محکوم کردن حرف های ترامپ فراتر رفتند و خواستار کنارگیری او از نامزدی حزب شدند. کنارگیری که ترامپ با استناد به تماس های گسترده حامیانش با او و این استدلال که معذرت خواهی دیشب او از سوی طرفدارانش پذیرفته شده، بلافصله آن را رد کرد و گفت «هرگز».

سومین گام بررسی ها است که براساس گزارش ها در میان حقوقدانان کمیته ملی حزب جمهوری خواه در جریان است. از قرار معلوم آنها سعی می کنند به دو پرسش بنیادین پاسخ دهند. ١-: آیا می توانند براساس یکی از مواد آیین نامه درون حزبی (معروف به قانون ٩) دونالد ترامپ را وادار به کنارگیری از نامزدی حزب کنند؟ ٢-: اگر ترامپ خودش زیر فشار هم حزبی هایش بپذیرد که کنار برود آیا زمان کافی برای انتخاب نامزدی جدید و تغییر برگه های رای چاپ شده و جایگزین کردن نام فردی دیگر بر روی برگه های رای در پنجاه ایالت که در بعضی از آنها رای گیری زودرس آغاز شده، وجود دارد یا نه؟

اکثر کارشناسان معتقدند پاسخ به هر دو این پرسش ها به ویژه با توجه به اراده قاطع ترامپ برای ماندن در رقابت ها منفیست. اگر چنین باشد آخرین گزینه کمیته ملی حزب بازنگری در نحوه هزینه منابع مالی ست.

آنها بخشی از کمک هایی که از اعضا و هواداران جمع می کنند را خرج کارزار انتخاباتی ترامپ کرده اند ولی می توانند با پذیرش این واقعیت که ترامپ شانس چندانی برای پیروزی ندارد او را به حال خود رها و در این ماه آخر همه منابعشان را برای پیروزی در رقابت های کنگره هزینه کنند تا دست کم با حفظ اکثریتشان در دو مجلس بتوانند نقشی جدی در معادلات قدرت در دوران ریاست جمهور هیلاری کلینتون بازی کنند.فرصت کوتاه است و گزینه هایی جمهوری خواهان محدود.

**ترامپ: از انتخابات کنار نمی کشم 
در ادامه واکنش ها به این فیلم و درخواست چهره های جمهوری خواه منبی بر کناره گیری ترامپ وی اعلام کرده که «اصلا و ابدا کنار نمی روم.»
از زمان انتشار این فیلم، دست کم 10 سناتور جمهوری خواه گفته اند که به دونالد ترامپ، نامزد حزب شان رای نمی دهند و یا حتی از او خواسته اند از رقابت کنار بکشد.

از جمله جان مک کین، سناتور و از چهره های موثر این حزب که هشت سال پیش هم نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری بود، گفته است با این حرف هایی که از ترامپ بیرون آمده، دیگر «غیرممکن است که حتی به طور مشروط از نامزدی او حمایت کرد».
هم چنین کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوری جرج بوش، در فیس بوک نوشته است: «بس است! دونالد ترامپ نباید رئیس جمهور باشد. بهتر از کناره گیری کند.»
در واکنش، ترامپ با حروف درشت توییت کرده است که «رسانه ها و تشکیلات سیاسی خیلی به شدت می خواهند من از رقابت بیرون شوم.»

حرف های این نامزد ریاست جمهوری واکنش همسر خودش و همین طور هم پای انتخاباتی اش که در صورت پیروزی دونالد ترامپ، معاون اول او می شود، را نیز به همراه داشت.
ملانیا ترامپ در بیانیه ای در این باره گفته است: «کلماتی که همسرم به کار برده ،به نظر من غیرقابل قبول و توهین آمیز است. این ها معرف مردی که من می شناسم نیست. او قلب و فکر یک رهبر را دارد.»

خانم ترامپ گفته است امیدوار است همان طور که او عذرخواهی همسرش را پذیرفته است، مردم هم عذرخواهی او را بپذیرند و روی موضوعات مهم تری تمرکز کنند که در حال حاضر آمریکا و جهان با آن روبه رو هستند.
او وضع کارزار انتخاباتی اش را بحرانی ندانسته و گفته «میزان حمایتی که من دریافت کرده ام باورکردنی نیست» چرا که به گفته او هیلاری کلینتون نامزدی است که «عیب و ایرادهای زیادی» دارد.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان و عالی رتبه ترین مقام جمهوری خواه در حال حاضر، این حرف ها را همان روز جمعه ساعاتی پس از انتشار فیلم، محکوم کرد و گفت که دونالد ترامپ در برنامه انتخاباتی که قرار بود روز شنبه برگزار شود، حضور نخواهد داشت.
*منبع: روزنامه همدلی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: