کد خبر: ۸۳۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 10 October 2016
روزی که علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، برای پاسخ دادن به سؤال های نمایندگان درباره FATF، به مجلس آمده بود، اشاره ای به سخنان محمود بهمنی کرد که روبه روی طیب نیا روی صندلی نمایندگی نشسته بود.
روزنامه شرق در صفحه سیاست درباره پیوستن ایران به FATF به گفت و گو با محمود بهمنی پرداخت و نوشت: روزی که علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، برای پاسخ دادن به سؤال های نمایندگان درباره FATF، به مجلس آمده بود، اشاره ای به سخنان محمود بهمنی کرد که روبه روی طیب نیا روی صندلی نمایندگی نشسته بود.

در ادامه این گفت و گو که در شماره دوشنبه 19 مهر 1395 خورشیدی با نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی انتشار یافت، می خوانیم: وزیر اقتصاد گفت وقتی مشغول شنیدن سخنان نمایندگان بوده، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، در دولت احمدی نژاد و نماینده فعلی ساوجبلاغ در مجلس، پیش او رفته و تأکید کرده به نمایندگان گفته شود درخواست پیوستن به FATF در زمان او ارائه شده است. 

طیب نیا هم در ادامه این نقل قول از بهمنی، با تأکید بر اینکه این اقدام به درستی در دولت قبل آغاز شد، توضیح داد درخواست عضویت ناظر در FATF در دولت قبل و در سال ٩١ (2012.10.6) داده شد، اما پذیرش این درخواست در ژوئن سال گذشته صورت گرفت. در حاشیه آخرین جلسه علنی مجلس قبل از تعطیلات این هفته، دراین باره با بهمنی گفت وگو کردیم.

نماینده فعلی مجلس و رئیس سابق بانک مرکزی، درباره مخالفت ها با FATF، با بیان اینکه «کسی باید درباره این مسائل صحبت کند که اطلاعات کاملی دراین باره داشته باشد»، به «شرق» گفت: «ما وقتی از FATF صحبت می کنیم، درباره یک مقررات بین المللی حرف می زنیم که ١٨٠ کشور آن را پذیرفته اند و این تفاهم نامه را امضا کرده اند. یعنی مبارزه با قاچاق و پول شویی را پذیرفته اند. ما هم از ابتدا می گفتیم اینها حرام است و از صدر اسلام تاکنون این مسائل حرام بوده است. 

ما سالانه در مبارزه با قاچاق، شهید می دهیم و کسی نمی تواند ما را به قاچاق متهم کند. اتفاقا حساب های رمزدار و بدون نام در سوئیس متعلق به کشورهای دیگری است که اینها می تواند مصداق پول شویی باشد. ما به نسبت این سیستم ها، از پاک ترین سیستم های اقتصادی هستیم اما متأسفانه برخی اوقات گروه های مختلف نادانسته مطالبی بیان می کنند که درواقع متهم کردن خودمان است». 

بهمنی با بیان اینکه «آیا واقعا رتبه کشور ما در آمار شفافیت اقتصادی باید همین رتبه ای باشد که الان داریم»، تصریح کرد: «من چنین اعتقادی ندارم و فکر می کنم با پیوستن به این تفاهم نامه می توانیم حقانیت خودمان را اثبات کنیم و از این جایگاهی که واقعا در شأن نظام ما نیست، بالا برویم».

بهمنی درباره الزاماتی که مخالفان FATF می گویند نباید تن به پذیرش آنها دهیم، هم گفت: «ما می گوییم همه چیزهایی را که شما در FATF می گویید تا الان رعایت کرده ایم و از الان به بعد هم رعایت می کنیم. ما هیچ وقت پول شویی نکرده ایم و وقتی به این تفاهم نامه پیوستیم دیگر بهانه ای هم ندارند که ما را به این چیزها متهم کنند. به شرط آنکه برخی از دوستان در داخل خودمان را متهم نکنند».

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا اطلاعات محرمانه اقتصادی ما با پیوستن به FATF، در اختیار بیگانگان قرار خواهد گرفت، نیز تأکید کرد: «ما هیچ اطلاعاتی که محرمانه باشد به کشورهای خارجی ندادیم و حتی در همان ایام تحریم هم طلا وارد کشور کردیم و ذخایر ارزی برای کشور ایجاد کردیم. FATF اصلا نمی تواند به این اطلاعات ما دسترسی پیدا کند و ما چیزهایی که محرمانه است و نباید در اختیار بیگانگان قرار بگیرد را که به کسی نمی دهیم. نه فقط ما، بلکه هیچ یک از ١٨٠ کشوری که به این تفاهم نامه پیوسته اند، قرار نیست ریز اطلاعات محرمانه اقتصادی خود را در اختیار کسی قرار دهند». 

بهمنی همچنین در پاسخ به اینکه از سال ٨٩ که شما استارت پیوستن به این سازمان را زدید چه اقداماتی انجام شده، نیز گفت: «ما سال ٨٩ درخواست پیوستن به FATF را دادیم. تا امروز هم هیچ تخلفی از موارد مورد نظر FATF در ایران انجام نشده است. اینها باید موردبه مورد بررسی می شد. ابتدا بحث این بود که ما اصلا قانونی برای این موارد در داخل کشور نداشتیم. 

ما و کره شمالی به دلیل اینکه در داخل کشورمان قانون مبارزه با پول شویی نداشتیم، در لیست سیاه قرار داشتیم. خب، در این مرحله، ما آمدیم قانون نوشتیم و قانون به تصویب مجلس رسید و ما از لیست سیاه بیرون آمدیم. 

بعد از آن هم باید مراحل یکی پس از دیگری طی می شد و همه کارهای لازم را انجام دادیم تا به مرحله اجرا رسیده ایم. این قانونی است که مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان هم تأیید کرده است. الان نباید برای پرداختن به مسائل کوچک، این مسائل مهم کشور و ارزش و اهمیت آنها نادیده گرفته شود».
*منبع: روزنامه شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: