کد خبر: ۸۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 10 October 2016
قانون شفافیت شبه دولتی ها که با استناد به ماده 6 قانون اصل 44 که به تازگی در مجلس به تصویب رسیده، با امضای رئیس جمهور برای اجرا به همه دستگاه ها ابلاغ شده است. با ابلاغ این قانون، از این پس شرکت های شبه دولتی باید درباره نحوه فعالیت های اقتصادی شان گزارش مالی و مکتوب به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند.
روزنامه همشهری در شماره دوشنبه 19 مهر با اشاره به قانون شفافیت شبه دولتی ها در تیتر یک، نوشت: قانون شفافیت شبه دولتی ها که با استناد به ماده 6 قانون اصل 44 که به تازگی در مجلس به تصویب رسیده، با امضای رئیس جمهور برای اجرا به همه دستگاه ها ابلاغ شده است. با ابلاغ این قانون، از این پس شرکت های شبه دولتی باید درباره نحوه فعالیت های اقتصادی شان گزارش مالی و مکتوب به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند.

این روزنامه با انتشار عنوان روایت بانک مرکزی از افزایش قیمت کالاهای اساسی، نوشت: روایت بانک مرکزی از گرانی کالاهای اساسی طی یک سال گذشته حاکی از آن است که برنج با 49.8 درصد و قند و شکر با 45.8 درصد افزایش قیمت صدر نشین گرانی های یک سال گذشته بوده است. تازه ترین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی و کالاهای اساسی طی یک ساله منتهی به 16 مهر ماه جاری حاکی از آن است که طی این دوره یکساله قیمت 8 گروه از 11 گروه اقلام خوراکی افزایش یافته است. طی این دوره لبنیات 3.5 درصد، تخم مرغ 7.5 درصد، برنج 49.8 درصد، حبوب 24.5 درصد، گوشت قرمز 9 درصد، قند و شکر 45.8درصد، چای 16.5 درصد و روغن نباتی 6.6 درصد گران شده است. و تنها قیمت سه گروه اقلام خوراکی شامل میوه های تازه 0.2 درصد، سبزی تازه 5.1 درصد و گوشت مرغ 8.6 درصد کاهش یافته است. 

روزنامه همشهری با اشاره به عنوان تصویر بیکاری و شکاف طبقاتی در 31 استان، آورد: در بهار امسال نرخ بیکاری به ترتیب در استان های هرمزگان 4.5 درصد، مرکزی 2.8 درصد، خوزستان 2.6 درصد، البرز 2 درصد، ایلام 2 درصد، خراسان جنوبی 1.8 درصد، سیستان و بلوچستان 1.7 درصد، آذربایجان غربی 1.5درصد، آذربایجان شرقی 1.4 درصد، سمنان 1.4درصد نسبت به بهار سال گذشته کمتر شده است. گزارش اخیر مرکز آمار ایران از وضعیت بیکاری در بهار 95 حاکی از بدترشدن بحران بیکاری در کشور است.

 طبق اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری در بهار امسال با رشد 1.4درصدی نسبت به بهار سال گذشته به 12.2درصد و شمار رسمی بیکاران نیز با رشد 500هزار نفری به 3میلیون و 149هزار نفر رسیده است. صندوق بین المللی پول نیز چند روز پیش در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی جهان اعلام کرده بود که نرخ بیکاری ایران از 10.8درصد در سال گذشته میلادی به 11.3درصد افزایش می یابد. در این میان، کارشناسان، کم رمق شدن حرکت اقتصاد ایران در سال گذشته را دلیل افزایش نرخ بیکاری می دانند و با توجه به تجربه رشد اقتصادی در سال جاری، احتمال می دهند که این موضوع در نرخ بیکاری نیز تأثیر گذار باشد و روند رو به رشد آن را متوقف کند اما سؤال این است که چقدر می توان به این احتمال امیدوار بود. مرکز آمار ایران در حالی نرخ بیکاری بهار سال جاری را 12.2 درصد معادل 3میلیون و 145هزار و 700 نفر اعلام کرد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی با توجه به وضعیت رونق اقتصادی در سال گذشته، همواره نسبت به این مسئله هشدار داده بودند.

این روزنامه با انتخاب عنوان محرم خونین یمن، نوشت: «همه جا را خون گرفته بود، نمی دانیم چند نفر تکه تکه شده اند»؛این جمله را یکی از حاضران در مجلس ختمی که در صنعا هدف 4 بار حمله جنگنده های عربستان قرار گرفت، درحالی که اشک امانش نمی دهد، به خبرنگاران می گوید. جنگنده های عربستان عصرشنبه سالن بزرگ مراسم شهر صنعا پایتخت یمن را هدف مرگبارترین حمله خود تاکنون در یمن قرار دادند که روزنامه نیویورک تایمز آن را «قتل عام» یمنی ها توصیف کرده است. این حمله، انتقادهای جهانی از عربستان را افزایش داده و حتی آمریکا متحد نزدیک این کشور مدعی شده که در حمایتش از ریاض تجدیدنظر خواهد کرد. 

روز گذشته هزاران نفر از مردم خشمگین یمن هم در پایتخت این کشور تظاهرات گسترده ای علیه عربستان برگزار و مقابل دفتر سازمان ملل تجمع کردند. آخرین گزارش ها از حمله عربستان به سالن بزرگ این مراسم در صنعا، پایتخت یمن از کشته شدن حداقل 140نفر و زخمی شدن بیش از 500نفر دیگر خبر می دهد. شدت این حمله به حدی بود که ساختمان بزرگی که مراسم ختم پدر وزیر کشور یمن در آن برگزار می شد، با خاک یکسان شده و احتمالا با کشف اجساد جدید آمار قربانیان افزایش پیدا خواهد کرد.

واکنش آمریکا به لغو تحریم دلاری ایران؛ عنوان دیگر روزنامه همشهری به شمار می رود، در این مطلب می خوانیم: یک روز پس از انتشار خبری مبنی بر برداشته شدن مشروط مبادلات تجاری و ارزی ایران برپایه دلار، وزارت خزانه داری آمریکا تصریح کرد که دستورالعمل جدید این وزارتخانه درباره تحولات برپایه دلار با ایران به معنای تسهیل تحریم های باقیمانده علیه این کشور نیست. در دستورالعملی که روز شنبه از سوی این نهاد آمریکایی صادر شده، تاکیده شده بود که از این پس، برخی دادو ستدهای ممنوعه برپایه دلار با ایران توسط شرکت های خارجی و موسسات بانکی برون مرزی، تا زمانی که وارد نظام مالی آمریکا نشوند، آزاد خواهند بود. روز گذشته اما وزارت خزانه داری آمریکا درباره دستورالعمل جدید خود بیانیه ای دیگر منتشر و در آن تصریح کرد که این تصمیم به معنی تسهیل تحریم های باقیمانده واشنگتن علیه تهران نیست و این تحریم ها به قوت خود باقی هستند.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان های «دولت هوای هوا را ندارد»، «رسوخ پالم به رگ های ایران»، «قربانی یک حکم تبرئه شدم»، «نظرسنجی یک میلیارد ریالی»، «پرونده ای برای شهدای دشت نینوا»، «اسنودن پاسخ من به قلدری های آمریکاست»، «دومین شب مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد» و «یک استادیوم یک حسینیه» را برجسته کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: