کد خبر: ۸۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - 08 October 2016
دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ گفت:مصرف سرانه تخم‌مرغ در ایران در سال‌های اخیر، بدون تغییر باقی مانده؛ در حالیکه این ماده غذایی، کلسیم، سدیم، ید، کولین، ویتامین‌های E، D، B و A را دارد.

 سیدفرزاد طلاکش در نشستی خبری که به مناسبت ۱۷ مهر روز جهانی تخم‌مرغ برگزار شده بود، با بیان اینکه همواره درباره تخم‌مرغ، بحث افزایش کلسترول مطرح بوده است، اظهار داشت: کلسترول میگو بیشتر از تخم‌مرغ است؛ اما اینکه بحث کلسترول درباره تخم‌مرغ مطرح می‌شود، به دلیل آن بوده که این ماده، یک غذای عامیانه است و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد.

به گفته وی، از سال ۲۰۱۵ به بعد اساس تغذیه در دنیا به این صورت است که برای کلسترول، پرهیز غذایی خاصی وجود ندارد و بیشترین بحث در حال حاضر پرهیز مصرف‌کنندگان از خوردن اسیدهای چرب اشباع و قندها است که باید مصرف آنها را محدود کنند.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ با بیان اینکه کشور فنلاند در دو سال گذشته، مصرف سرانه تخم‌مرغ را ۲۰ عدد افزایش داده است، گفت: تخم‌مرغ غذایی است که علاوه بر اینکه کالری کمی دارد، مواد غذایی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. همچنین تخم‌مرغ عالی‌ترین منبع پروتئینی است که تمامی ۹ اسید آمینه ضروری را در خود دارد که از جمله آنها می‌توان به کلسیم، سدیم، ید، کولین، ویتامین‌های E، D، B و A اشاره کرد.

طلاکش با اشاره به اینکه مصرف تخم‌مرغ به ویژه در وعده صبحانه برای جلوگیری ریزه‌خواری و چاقی بسیار مفید است، اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر کشورها به ویژه کشورهای آمریکایی، بر روی ایجاد تنوع در محصولاتی که از سفیده‌ تخم‌مرغ تولید می‌شوند، کار می‌کنند که از جمله این محصولات می‌توان به نوشیدنی‌های گازدار با سفیده تخم‌مرغ، بستنی سفیده تخم‌مرغ و محصولاتی از این قبیل اشاره کرد.

وی افزود: در کشور ما نیز نوشیدنی‌ و بستنی‌های سفیده تخم‌مرغ تولید شده و منتظر مجوز وزارت بهداشت هستیم تا آنها را وارد بازار کنیم.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در جوامع دنیا از جمله کشور ما، کمبود اسید فولیک است که برای این منظور تصمیم به غنی‌سازی تخم‌مرغ با اسید فولیک گرفته شده تا این نیاز جامعه برطرف شود.

طلاکش اظهار داشت: برای سال آینده چهار نوع تخم‌مرغ غنی‌شده اعم از تخم‌مرغ غنی شده با ویتامین ای‌سلنیوم، ویتامین D۳، امگا۳ و اسید فولیک در کشور به صورت تجاری تولید خواهد شد. در این میان ما تلاش می‌کنیم از طریق کمک‌هایی که ستاد می‌تواند انجام دهد، جامعه را به سمت مصرف هر چه بیشتر این محصول ترغیب کنیم.

وی سرانه مصرف تخم‌مرغ در کشور را ۱۹۰ عدد اعلام کرد و گفت: ۴۰ عدد از این تخم‌مرغ‌ها به شکل کیک، کلوچه، سس و موادی از این قبیل مصرف می‌شود، به همین دلیل از دو سال قبل، بنیاد بین‌المللی خیریه تخم‌مرغ اقدام به کمک گرفتن از کشورهای دیگر کرده‌اند تا در کشورهای فقیر آفریقایی با توزیع تخم‌مرغ، پروتئین مورد نیاز جامعه را تأمین کرده و سوءتغذیه آنان را برطرف کنند، ضمن اینکه بعد از این مرحله، مرغ جایگزین تخم‌مرغ در این طرح خواهد شد.

طلاکش ادامه داد: فائو تاکید کرده کشورهای آفریقایی باید تا سال ۲۰۲۰ سوءتغذیه پروتئینی خود را توسط تخم‌مرغ برطرف کنند، چرا که دیگر مواد پروتئینی از جمله گوشت گران است و مردم این کشورها توان خرید آن را ندارند و محصولی مانند شیر نیز، آنان را سیر نمی‌کند.

به گفته وی، در کشور ما سوءتغذیه موجود به دلیل کم‌خوری نیست؛ بلکه علت آن بدخوری است؛ به ویژه در اقشار ضعیف جامعه، این امر به شدت مشهود است.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ، اقدامات اعضای این ستاد را در روز جهانی تخم‌مرغ مورد اشاره قرار داد و افزود: تشکیل شعب استانی ستاد ترویج در ۱۰ استان برتر، تولید و توزیع تخم‌مرغ کشور با دستورالعمل مشخص، برگزاری جشن و فستیوال‌های مختلف استانی به مناسبت این روز از جمله اقدامات ما است.

طلاکش با بیان اینکه تشکیل کمپین «هر مرغدار یک مدرسه» در این روز اتفاق خواهد افتاد، گفت: در این طرح هر مرغدار، یک مدرسه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و به طور رایگان ساندویچ تخم‌مرغ بین دانش‌آموزان آن مدرسه توزیع خواهد کرد.

وی ادامه داد: در روز جهانی تخم‌مرغ، ما در یکی از دبیرستان‌های تهران که هزار دانش‌آموز دارد، به صورت نمادین میان این دانش‌آموزان ساندویچ تخم‌مرغ توزیع خواهیم کرد؛ ضمن اینکه در ۱۰ استان نیز مرغداران به مناسبت این روز ۱۰۰ مدرسه را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

ضرورت افزایش مصرف سرانه تخم‌مرغ به ۲۵۰ عدد

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ با بیان اینکه مصرف سرانه این ماده غذایی در کشور باید به ۲۵۰ عدد برسد، گفت: این بهترین راه برای جبران سوءتغذیه پروتئینی است که در کشور وجود دارد؛ چراکه تخم‌مرغ ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین ماده غذایی در این زمینه است.

طلاکش اضافه کرد: متأسفانه در دو سال اخیر، مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور بالا نرفته که دلیل آن نیز اتفاقاتی بوده که در صنعت رخ داده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری قصد داریم با پزشکان و متخصصان تغذیه بیشتر در این زمینه مذاکره کنیم، افزود: یکی از معضلات ما در این زمینه پزشکانی هستند که علم‌شان به روز نیست.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آخرین وضعیت طرح شناسنامه‌دار کردن تخم‌مرغ‌های تولیدی کشور چگونه است؟ اضافه کرد: تخم‌مرغ شناسنامه‌دار، تخم‌مرغی است که از طریق مراکز مجاز، بسته‌بندی شده باشد و بر روی محصول و بسته‌بندی آن، نام تولیدکننده، تاریخ تولید، قیمت، آدرس و تلفن واحد تولیدی ثبت شده باشد. بنابراین تخم‌مرغی که فقط تاریخ تولید، انقضا و قیمت روی آن وجود دارد، تخم‌مرغ پرینت شده است.

به گفته دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ، پرینت تخم‌مرغ، مقدمه‌ای برای شناسنامه‌دار کردن آن است.

وی با بیان اینکه ما در این زمینه خیلی عقب نیستیم، گفت: هم‌اکنون در بسیاری از استان‌ها، هیچ مغازه‌داری تخم‌مرغ بدون پرینت نمی‌فروشد.

طلاکش با اشاره به طرح جدید ستاد کشوری ترویج تخم‌مرغ گفت:تا حدود ۲۰ روز دیگر، طرحی به صورت پایلوت در استان تهران اجرا خواهد شد که در آن، پرسشنامه‌هایی را طراحی کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم که در این پرسشنامه‌ها از مصرف‌کنندگان سؤال شده مشکل آنان درباره تخم‌مرغ چیست. به عنوان مثال قیمت تخم‌مرغ برای مردم مسئله‌ساز شده یا اینکه با کیفیت آن مشکل دارند؛ ضمن اینکه این طرح با معاونت تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

به گزارش مهر،دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران درباره اقداماتی که باید در راستای افزایش مصرف سرانه تخم‌مرغ و توقفی که در این زمینه ایجاد شده، انجام شود، اظهار داشت: پزشکان باید الگوی صحیح غذایی جامعه را در خصوص پرهیز از قندها و چربی‌ها به جای ترس از کلسترول غذایی، به مراجعین خود اطلاع‌رسانی کنند. البته در این میان، وزارت جهاد کشاورزی باید علاوه بر تشویق تولید، به مصرف‌ تخم‌مرغ نیز بیشتر توجه کند.

وی معتقد است، مقامات بهداشتی کشور باید در سبد غذایی مردم به جایگاه تأمین پروتین از محل تخم‌مرغ توجه جدی کنند و جایگاه صبحانه در رژیم دانش‌آموزان به ویژه مزایای تخم‌مرغ در این زمینه باید از سوی آموزش و پرورش جدی گرفته شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: