کد خبر: ۸۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - 28 September 2016
ورود سرمایه گذاران خارجی به منظور مشارکت در بازارهای ایران این روزها نسبت به سال های گذشته شدت بیشتری گرفته است.
روزنامه صمت در صفحه معدن گزارشی را درباره ایجاد زمینه های لازم برای جذب سرمایه گذاری های خارجی منتشر کرد. در بخشی از این گزارش می خوانیم: ورود سرمایه گذاران خارجی به منظور مشارکت در بازارهای ایران این روزها نسبت به سال های گذشته شدت بیشتری گرفته است.

در این گزارش که در شماره چهارشنبه هفتم مهر 1395 هجری خورشیدی به قلم کیمیا بامدادیان منتشر شد، آمده است: یکی از بازارهایی که می تواند برای سرمایه گذاران بین المللی از جذابیت برخوردار باشد، بازار سرمایه است. کارشناسان معتقدند، بازار سهام ایران بسیار بکر است و در صورت فراهم شدن بسترهای لازم، این بازار می تواند مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد و بازدهی های مناسبی را نصیب این افراد کند.

** شناسایی ریسک های موجود
در این باره دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری معتقد است، باید بسترسازی مناسبی برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه فراهم شود.
بهروز خدارحمی در گفت وگو با صمت با اشاره به اینکه بعد از توافق هسته ای بیشتر سرمایه گذاران خارجی برای بررسی بازار سرمایه به ایران سفر کردند، بیان کرد: در ماه های اخیر هیات های زیادی از کشورهای مختلف از بورس تهران بازدید کردند زیرا سرمایه گذاران خارجی برای ورود به کشورهای مختلف، ابتدا آنها را ارزیابی می کنند و سپس با شناسایی ریسک های موجود در هر کشور، اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه ریسک های محیطی و سیاسی برای سرمایه گذاران بسیار با اهمیت است، بیان کرد: با تعیین ریسک های موجود در هر کشور و بازار سهام آن، سرمایه گذاران بازدهی های متفاوتی را برای کشورهای مختلف متصور می شوند، اما در این میان باید توجه کرد که منطق سرمایه گذاری بین المللی یک منطق صفر و یک نیست که اگر ما به کمترین ریسک برسیم انتظار ورود سرمایه گذاران خارجی را داشته باشیم.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری یکی از مشکلات موجود برای ورود سرمایه گذاران خارجی را نقل و انتقال نقدینگی به کشور دانست و اظهار کرد: درحال حاضر رفت وآمدهای سرمایه گذاران خارجی بیشتر به منظور بررسی شرایط موجود در کشور است زیرا با توجه به مشکلات موجود برای ورود نقدینگی ها به داخل کشور، سرمایه گذاران نمی توانند به راحتی سرمایه های خود را به کشور وارد کنند. وی با اشاره به اینکه در این زمینه نه تنها بازار سرمایه، بلکه بازار پول نیز باید گام های جدی بردارد، بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا نقل و انتقال ها با ضمانت بیشتری انجام شود زیرا سرمایه گذاران بین المللی علاوه بر سهولت در ورود نقدینگی به کشور، به ضمانت هایی برای خروج نقدینگی هایشان نیز نیاز دارند.

خدارحمی اتصال بازار سرمایه ایران به بازارهای جهانی را یکی از بهترین روش ها برای جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجی خواند و اظهار کرد: در صورتی که میان بازار سهام ایران و بازارهای جهانی ارتباط برقرار شود، سرمایه گذاران بین المللی بیشتری به سوی بازار سرمایه روانه می شوند. به عبارت دیگر در چنین شرایطی برای ورود سرمایه های خود به کشور اطمینان پیدا می کنند که البته این موضوع زمانبر است.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ایران برای سرمایه گذاران خارجی بازاری بکر قلمداد می شود، بیان کرد: برخی از سرمایه گذاران خارجی عقیده دارند که صنایع و کسب وکارهای بی نظیری در بازار سهام ایران وجود دارد. به این ترتیب سرمایه گذارانی که در دور نخست وارد این شرکت ها می شوند سود بیشتری دریافت می کنند و این موضوع می تواند بورس تهران را برای آنها جذاب کند.
خدارحمی در ادامه بیان کرد: پس از آنکه بنگاه های ایرانی با شرکت های بین المللی همکاری کنند، بخش زیادی از فرصت ها به وسیله سایر سرمایه گذاران شناخته می شود و پس از آن نمی توان انتظار داشت سودهای زیادی را به دست آورند.

** گشایش های اقتصادی
یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقد است، در صورتی که شرایط اقتصادی در کشور بهبود پیدا کند، شرایطی را فراهم می آورد تا ریسک های موجود برای سرمایه گذاری در کشور کاهش پیدا کند.

سیدحمید میرمعینی در گفت وگو با صمت با اشاره به اینکه گشایش های اقتصادی موجب ورود سرمایه ها به کشور خواهد شد، اظهار کرد: با مثبت شدن فضای اقتصادی و از میان رفتن تحریم ها، سرمایه گذاران خارجی نیز می توانند به کشور وارد شوند و به راحتی معاملات بین المللی داشته باشند، زیرا سهولت ورود نقدینگی به کشور، یکی از مهم ترین معیارها برای ورود سرمایه های خارجی در هر کشوری قلمداد می شود. وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران خارجی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد می شوند، گفت: اگر اقتصاد کشور وضعیت مناسبی پیدا کند، سرمایه گذاران یا به صورت مستقیم نقدینگی های خود را به کشور وارد می کنند یا به صورت غیرمستقیم و از راه بازار سرمایه به کشور وارد می شوند. در هر دو صورت ورود این سرمایه گذاران به طور کلی به نفع اقتصاد و بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه به ظرفیت بالای بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بازار سهام ایران برای سرمایه گذاران خارجی می تواند جذابیت زیادی داشته باشد و برای آنها بازاری نوظهور به شمار آید، زیرا بسیاری از آنها معتقدند، بازار سهام ایران می تواند سودهای زیادی برای آنها به همراه داشته باشد.

میرمعینی در پاسخ به این سوال که بهبود وضعیت اقتصادی چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟، گفت: بازار سرمایه آیینه تمام نمای اقتصاد است و در صورتی که تحولات اقتصادی در کشور به وجود بیاید، به طور قطع روی عملکرد شرکت های بورسی تاثیرگذار خواهد بود و سپس با افزایش سودآوری شرکت ها، بازار سرمایه نیز با رونق روبه رو خواهد شد. وی یکی از مهم ترین اقدام های مثبت برای بهبود اقتصاد و بازار سرمایه را کاهش نرخ سود بانکی دانست و بیان کرد: تداوم کم شدن نرخ سود سپرده ها می تواند موجب شود تا به صورت غیرمستقیم نرخ بازده مورد انتظار سهامداران بورسی کاهش یابد و نسبت قیمت به درآمد را در بازار سرمایه افزایش دهد که این موضوع نیز موجب می شود با کاهش هزینه های مالی، سودآوری برای شرکت ها را به همراه داشته باشد.

میرمعینی ورود سرمایه گذاران خارجی را موجب عمیق شدن بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: با ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سهام، تقاضا و نقدینگی در این بازار بیشتر خواهد شد که این موضوع موجب افزایش عمق بازار سرمایه خواهد شد.

** سخن آخر....
یکی از مهم ترین مشکلات بازار سرمایه ایران کمبود نقدینگی است و ورود سرمایه گذاران خارجی می تواند شرایطی را فراهم کند تا این مشکل بازار سهام نیز برطرف شود. هر کدام از صنایع به دلیل مشتری های به ویژه خود، اولویت های متفاوتی دارند اما به طور کلی، به نظر می رسد صنایع پتروشیمی، بانکی و خدمات مالی، بیتشر مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد. کارشناسان معتقدند، سرمایه گذاران خارجی دنبال صنایعی هستند که بزرگ بوده و عمق سرمایه گذاری داشته باشد، به این معنا که از نظر سهام شناور در وضعیت مطلوبی باشند. بنابراین نیاز است تا زمینه های لازم برای ورود نقدینگی و همچنین حضور سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه مهیا شود.
*منبع: روزنامه صمت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: