روزنامه اطلاعات در صفحه گزارش، نوشت: مهرماه، یادآور نام های مدرسه، معلم و دانش آموز است، 3ضلع مثلثی که نگاه ملت برای توسعه و پیشرفت کشورشان، به آن دوخته شده است، مدرسه محلی برای آموزش بهترین های علم و دانش، معلم انسانی دلسوز و توانمند برای یاد دادن دانش و همه خوبی ها به فرزندان ایران زمین و دانش آموز کسی است برای یادگرفتن همه آنچه که جامعه آینده به آن، نیاز دارد و آموزش و پرورش برای این که آن ها بتوانند در هماهنگی کامل نقش خود را به خوبی ایفا کنند تمهیدات لازم را پیش بینی و اجرا می کند.
در ادامه گزارش روزنامه اطلاعات که در شماره پنجشنبه یکم مهر 1395 به قلم «فاطمه یارمحمدی» انتشار یافت، می خوانیم: ساخت مدارس، تامین کلاس های درس و تامین تجهیزات مورد نیاز آن ها، از تدابیری است که سالیان مدید است مسئولان آموزش پرورش دنبال می کنند و در این رابطه از نیکوکاران، یاری می طلبند. ساخت مدرسه یکی از پیش نیازهای آموزش است تا دانش آموزان در محیطی امن بتوانند آموزش ببینند. تلاش های مسئولان ذی ربط برای ساخت مدارس به ویژه طی سال های اخیر سبب شده است تعداد مدارس کانکسی و چادری کاهش یابد، اما به نظر می رسد با تاکیدات مقام معظم رهبری برای افزایش فرزندان در خانواده ها، نیاز به ساخت مدارس جدید موضوعی است که هیچ وقت کهنه نمی شود و باید جهاد مدرسه سازی همچنان استمرار یابد.
** شاداب سازی در مدارس
به گفته کارشناسان، لذت بصری درمدارس در سال جدید تحصیلی می تواند آثار مثبتی در نشاط و آموزش دانش آموزان برجای گذارد، از اینرو مسئولان مدارس می توانند برای تلطیف این فضا کارهایی انجام دهند که به برخی از آن ها اشاره می شود.
ـ فضاسازی و زیباسازی حیاط مدارس، با نظافت دیوارها و سطح زمین، کاشت درخت و گل و گیاه، گذاشتن نیمکت های رنگی و زیبا در حیاط مدرسه، تابلوی زیبای سردر مدرسه، دیوارهای تمیز و تزیین شده با نقاشی های زیبا و نماسازی های گوناگون، امکان پذیر است.
ـ زیباسازی مناسب ساختمان مدارس از طریق هماهنگی کاشی و سرامیک و سنگ ها، رنگ آمیزی در و دیوارها، نصب پرده های زیبا برای کلاس های درس، زیباسازی راهروی کلاس ها، دفتر معلمان و اتاق مشاوره میسر می شود.
- زیباسازی و تمیز بودن نمازخانه با استفاده از فرش های زیبا و هماهنگ با پرده ها، تمیز بودن و زیباسازی دستشویی ها و وضوخانه (برای فضای وضوخانه ها از کاشی و سرامیک زیبا و تمیز استفاده شود، بهتر است محل آبخوری ها سنگ شده باشد و در وضوخانه ها از لوله کشی آب گرم نیز استفاده شود.)
ـ زیباسازی راهروها و ورودی ها با استفاده از گلدان های گل طبیعی و مصنوعی، ایجاد می شود.ـ زیباسازی کتابخانه ها با استفاده از کمدهای یکرنگ و یک مدل برای نگهداری کتاب ها (ترجیحاً استفاده از کمدهای چوبی زیبا)، استفاده از گلدان های طبیعی در فضای کتابخانه، میز و صندلی های یکرنگ و قفسه های زیبا جهت در دسترس قرار دادن مجلات و روزنامه ها، امکان می یابد.
ـ تشویق دانش آموزان به آوردن گل و گیاهان طبیعی و استفاده از آن ها در محیط کلاس ها نیز موجب شادابی در مدرسه است.
ـ پوشش ظاهری دانش آموزان و معلمان، مدیر و معاونان مدارس تاثیر فراوانی در نشاط دانش آموزان مدارس دارد. با رعایت تمامی موازین شرعی می توان از رنگ های شاد و روشن استفاده کرد.
** آموزش های به روز معلمان
تربیت معلمانی که با آموزش های به روز دنیاباید آشنا باشندو به درستی نیازهای نسلی که به آنها آموزش می دهند را بشناسند نیز کاری دشوار به نظر می رسد. دردنیایی که فضاهای مجازی درحال تسخیر آن است و مسلما دانش آموزان نیز جزو نخستین گروه هایی هستند که جلب جذابیت های این فضا ها می شوند، باید معلمانی توانای تربیت شوند که بتوانند مرز حقیقت و مجاز را برای دانش آموزان بشکافتند و آنها را از سرگردانی در فناوری های روز آمد، نجات دهند.
نقش معلمان درحال حاضر که هرروز تکنولوژی های مجازی تسلط خود را بر زندگی افراد بیشتر می کند، چنان برجسته است که باید اذعان کردتنها راه مقابله با تحمیل سیستم های ضدارزشی این تکنولوژی ها، یاد دادن خطرات آن ها به نسل جوان از طریق آموزش است. معلمان برای هماهنگی با نسلی که آموزش آنها را برعهده گرفته اند، خود نیز باید از آخرین آموزش ها و دانش روز آگاهی داشته باشند که تحقق آن، مستلزم دیدن آموزش های مستمر است و آموزش و پرورش باید قادر باشدکه این آموزش ها را به معلمان ارائه دهد.
هر معلمی در موقعیت شغل خود تمایل دارد بیشترین تاثیر را بر محیط کاری، دانش آموزان، همکاران و مدیران خود بگذارد، بنابراین می تواند با روش های زیر خود را به این موقعیت دلخواه برساند:
ـ مطالعه کافی کتاب های مرتبط با حرفه معلمی، روزنامه ها و نشریات، بررسی وبلاگ ها و سایت های فعال معلمان و ادارات آموزش و پرورش برای به روز آوری اطلاعات و آگاهی از آخرین یافته های مرتبط با شغل معلمی و کاربست آن ها.
ـ مطالعه در زمینه آموزش و پرورش تطبیقی و مقایسه فعالیت های معلمان و مدارس کشور با معلمان و مدارس خارجی و کسب تجربه از فعالیت های آنان، این موضوع از طریق بررسی وبلاگ و سایت های مدارس و معلمان خارجی، به خوبی و به ارزانی ممکن است.
ـ شرکت فعال در انواع مسابقه های علمی و مقاله نویسی معلمان و جشنواره ها که به وسیله اداره ها و سازمان های آموزش و پرورش برگزار می شود. این موضوع به افزایش مطالعات می انجامد و موجب به روز شدن اطلاعات او می شود یا موفقیت هایی را برایش به دنبال می آورد.
ـ شرکت فعال در کلاس های ضمن خدمت و باز آموزی معلمان که از سوی ادارات آموزش و پرورش برگزار می شود.
ـ حضور فعال در جلسه شورای معلمان مدرسه و اظهار نظرهای درست و علمی با استناد به مطالعات کافی و حالت منفعل نداشتن در این جلسات با هدف مطرح شدن نظرات مثبت و جلب توجه مدیر و سایر همکاران و نیز ترغیب دیگر معلمان شرکت کننده برای شرکت فعال در بحث های نشست های شورا.
ـ شرکت در مسابقات اقدام پژوهی و انتخاب موضوع های جدید برای تدوین و شرکت در مسابقه.
ـ شرکت در انواع همایش و سخنرانی های کارشناسان و مدعویین ادارات آموزش و پرورش منطقه و استان برای کسب اطلاعات جدید علمی در راستای حرفه معلمی.
ـ افتتاح وبلاگ یا سایت اینترنتی و درج مطالب نوشته شده، توجه کافی به نظرات بازدید کنندگان و تهیه مطالب درخواستی آنان و تبادل لینک و اطلاعات با سایر وبلاگ ها، این کارها موجب مطالعه بیشتر شما و تمرین کافی معلمان برای نوشتن و اظهار نظرهای علمی می شود.
ـ در صورت امکان از مدیر مدرسه بخواهید هر چند وقت یکبار به کلاس درس بیاید و از نزدیک شاهد فعالیت و روش تدریس شما در کلاس باشد تا چنانچه نظری دارد اعلام کند و در غیر اینصورت با هماهنگی مدیر مدرسه می توانید از سایر همکاران مانند بازرسان و کارشناسان اداره برای حضور در کلاس درس خود دعوت به عمل آورید.
** رسانه های آموزشی
ـ بردن ابزار و یا استفاده از رسانه های آموزشی در کلاس، علاوه بر ایجاد جذابیت در تدریس برای دانش آموزان، شما را معلمی علاقه مند، کوشا و فعال برای سایر همکاران و مدیر مدرسه معرفی خواهد کرد. ابزار آموزشی الزاماً وسایل گران قیمت که ممکن است در دسترس شما نباشند، نیست، بلکه وسایل و موادی ارزان و ساده مانند انواع عکس، کتاب و مجله و روزنامه نیز مفید است.
ـ در خواست از مدیر مدرسه برای برنامه ریزی جهت شرکت دادن دانش آموزان در بازدید های علمی و استفاده از موقعیت های آموزشی برای تدریس.
ـ معلم باید برای حفظ اقتدار و توانایی مدیریتی خود، حتی الامکان از بروز درگیری در کلاس درس خود پیشگیری کند. خیلی اوقات، خود داری و سعه صدر و چشم پوشی معلم از خطاهای جزیی دانش آموزان، از وقوع درگیری و تنبیه و به هم ریختن نظم کلاس و مدرسه و متعاقب آن گلایه سایر همکاران و دانش آموزان و والدین، جلوگیری خواهد کرد. با سعه صدر، شما به عنوان معلمی مقتدر و با توانایی مطلوب اداره کلاس برای دانش آموزان و همکاران معرفی خواهید شد.با خطای دانش آموزان در موقعیت های مناسب دیگر، برخوردهای حساب شده و سنجیده داشته باشید و زود از کوره در نروید.
ـ در زمان حضور در مدرسه، حتی الامکان از گوشه گیری، پکر بودن، سکوت مطلق، در فکر فرورفتن، خشم افراطی و اظهار مداوم گلایه و شکوائیه، خودداری کنید تا به زودی از چشم دیگران نیفتید، بلکه دیگران با دیدن شما انرژی بگیرند. در زنگ های تفریح و در دفتر مدرسه و سالن، نشاط خود را به دیگران هم منتقل کنید. زمانی که حرفی برای گفتن ندارید، به تبادل تجربه در امور آموزشی و کلاسداری بپردازید.
ـ سر وقت در مدرسه حاضر شدن، سر وقت به کلاس رفتن، برخورد مناسب با همکاران، سخنان مفید و سنجیده در جمع همکاران و دانش آموزان و رعایت نظم، معرف خوبی برای شما به عنوان فردی منضبط و موفق است.
ـ احترام کامل به همه کارکنان مدرسه، احوالپرسی و خداحافظی های گرم،پرس و جو از احوال همکاران، شرکت در مراسم مختلف همکاران در خارج از مدرسه و مساعدت و همدلی با آنان به هنگام مصائب و مشکلات، شما را فردی خونگرم و دوست داشتنی معرفی می کند.
ـ مطالعه روش های نوین تدریس، کسب تجربه از سایر معلمان موفق، ارزشیابی از روش های خود و از همه مهم تر استفاده از شیوه های تدریس فعال و مشارکتی تاثیر زیادی در موفقیت های شما خواهد داشت. استفاده از این شیوه ها نه فقط معلم را خسته نمی کند، بلکه او را در میان همکاران مدرسه، برجسته خواهد کرد و در یادگیری دانش آموزان نیز موثر خواهد بود.
به عنوان مثال، استفاده از الگوی همیاری در کلاس و گروه بندی دانش آموزان باعث خواهد شد آنها ضمن مشارکت و فعالیت در کلاس، علاقه خاصی به معلم پیدا کنند و این کار رضایت دانش آموزان، والدین آنها، مدیر و معاون مدرسه را نیز در پی خواهد آورد و در نهایت، شما، خود پنداری مثبتی از خود خواهید داشت. استفاده از روش های مشارکتی و فعال یادگیری، از خستگی معلم در کلاس و یکنواخت صحبت کردن وی به میزان زیادی خواهد کاست.
ـ انجام برخی امور به ظاهر ساده در مدرسه و کلاس، شما را به عنوان فردی فعال، پر انرژی، خونگرم و مورد علاقه به دیگران معرفی خواهد کرد، که بسیاری از معلمان ممکن است تمایلی به آن نداشته و یا از اهمیت آن، مطلع نباشند. مثلا' انداختن عکس های دسته جمعی با دانش آموزان،برگزاری جشن فارغ التحصیلی یا اتمام پایه برای کلاس خود، شرکت در نماز جماعت مدرسه همراه دانش آموزان، شرکت در فعالیت های فوق برنامه و پرورشی همراه دانش آموزان،شرکت در اردوها و بازدیدهای خارج از مدرسه همراه آنان، سخنرانی در مراسم بازگشایی مدرسه، کمک و مساعدت به مدیر، معاون و مربی پرورشی در اجرای برنامه ها به مناسبت های مختلف مذهبی و اعیاد ، امانت دادن کتاب و مجله به دانش آموزان و فعالیت های متنوع دیگر.
** آینده سازان کشور
دانش آموز، بازتاب کارکرد معلم و مدرسه است و با ذهنی آماده برای یاد گرفتن، خودرا به دست واژه هایی می سپارد که از زبان معلمش می شنود وهر آنچه را که دریافت می کند، به ثبت می رساند و مبانی پیشرفت های درسی خود را پی می ریزد. دانش آموزان آینده سازان کشورند و تأکید بر تامین حفظ امنیت، آموزش و سلامت آنها، از مهم ترین دغدغه های هر جامعه توسعه یافته است. ضرورت تأمین سلامت روحی و جسمی دانش آموزان به دلیل آسیب پذیری آنان، سبب می شودکه والدین، مسئولان آموزش و پرورش، پلیس، شهرداری و سایر نهادهای مرتبط ـ کارکردهای خودرا دقیق تر انجام دهند.
** ایمنی سرویس مدارس
این روزها یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها، تامین سرویس مدارس فرزندان شان است.
سردار سید تیمور حسینی ـ رئیس پلیس راهور تهران درآئین رونمایی از برچسب سرویس مدارس پایتخت برای سال جدید تحصیلی اظهار داشته است: خودروهای فاقد برچسب سرویس مدارس درصورت جابه جایی دانش آموزان 400 هزار ریال جریمه می شوند.
رئیس پلیس راهور تهران با تاکید براهمیت برقراری نظم در سرویس های مدارس می افزاید: از اقدامات مهم در حوزه شهری، برقراری نظم وانتظام و افزایش کیفیت کار در ارائه خدمات به دانش آموزان مدارس است.
سردارحسینی بابیان اینکه در3 سال گذشته خوشبختانه شاهد حادثه دلخراشی در سرویس خودروهای مدارس در سطح تهران نبودیم والبته این به این مفهوم نیست که در اجرای دستورالعمل های موجود به کمال رسیده ایم، تاکیدمی کند: برای حفظ سلامت دانش آموزان که سرمایه ارزشمند خانواده ها هستند باید درمسیر سالم سازی اجتماع، برای ترافیک امن نیز اهمیت دوچندانی قائل شویم.
** یک پنجم ساکنان تهران دانشجو و یا دانش آموزند
مازیارحسینی ـ رئیس سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران می گوید: با احتساب جمعیت 5/8میلیون نفری ساکن درشهر تهران و تعداد دانش آموزان و دانشجویان، از هر 5 نفر آنان، یک نفر دانشجو و یا دانش آموز است که نشان دهنده ارتباط و دغدغه خانواده های تهرانی به موضوع رفت و آمد این قشر از جامعه است.وی با اشاره به اینکه علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، می افزاید: برچسب سرویس مدارس نمادی برای توجه خانواده ها به فرهنگ استفاده درست از سرویس مدارس است و اینکه امنیت در جابه جایی فرزندانشان وجود دارد.
مازیار حسینی همچنین اظهار می دارد: در سرویس مدارس سه اصل مورد توجه است ؛ وسیله نقلیه که باید مشخص، ممتاز، مطمئن و ایمن باشد، راننده که باید سالم (بدون اعتیاد) و از صلاحیت اخلاقی برخوردار، باشد و خود مردم که به هنگام حرکت در خیابان ها در مواجه با سرویس مدارس، با رعایت نکات ایمنی در رفتار ترافیکی، اولویت حرکت را به این خودروها بدهند.
** شرایط گزینش خودرو و رانندگان
میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسیرانی تهران نیز با بیان اینکه خودروهایی که بدون برچسب سرویس مدارس اقدام به جابجایی دانش آموزان کنند، توسط پلیس راهور اعمال قانون می شوند، می افزاید: پرونده های رانندگان متخلف و خودروهای تاکسی به وسیله مراجع ذی صلاح شامل آموزش و پرورش، پلیس راهور و سازمان تاکسیرانی مورد رسیدگی قرار می گیرد و جریمه می شوند.مظفر در مورد شرایط احراز صلاحیت رانندگان سرویس مدارس اضافه می کند: به غیر از زنان سرپرست خانوار، راننده بایدحداقل 23 سال سن داشته و متاهل باشد، برگه عدم سوء سابقه کیفری ارائه کند، معتاد نباشد.
سلامت جسمانی و روانی اش تایید شود ودر نهایت حداقل 5 ساعت دوره آموزشی خاص در دانشکده علمی و کاربردی سازمان تاکسیرانی را گذرانده باشد.
رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه راننده سرویس مدارس حکم معلم دوم دانش آموزان را دارد، اظهارمی دارد: رانندگان باید به هنگام رانندگی اصول راهنمایی و رانندگی را به طور کامل رعایت کنند تا الگوی مناسب برای دانش آموزان در احترام به اجرای فرهنگ ترافیکی باشند.
مظفر با اشاره به اینکه خودرو سرویس مدرسه نیز باید دارای شرایطی برای دریافت برچسب باشد، می افزاید: وسیله نقلیه باید دارای معاینه فنی با حداکثر 10 سال عمر، بیمه کامل سرنشین (بیمه بدنه و شخص ثالث)، ظرفیت 5 سرنشین (3نفر عقب و 2نفر در صندلی جلو برای سواری) و نظافت و آراستگی خودرو باشد.
وی در مورد ابداع اپلیکیشن موبایل برای استفاده مطلوب از سرویس مدارس می گوید: با استفاده از این اپلیکیشن، که دراختیار آموزش و پرورش قرار داده می شود، والدین می توانند از زمان حرکت و رسیدن سرویس مدرسه فرزند خود از مبدا به مقصد، آگاهی پیدا کنند.
** لوازم التحریر دانش آموزان
خرید لوازم التحریر بارنگ و جلوه هایی که هر روز بیشتر می شود، انتخاب آن ها را برای دانش آموزان و والدین شان، سخت تر کرده است. قدیم ها چندتا دفترچه و مداد وخودکار با برندهای معمولی، لوازم التحریر دانش آموزان را تشکیل می داد، اما حالا دفترچه های شیک بزرگ و کوچک و کوتاه و بلند و انواع مداد و خودکار و روان نویس و پاککن و تراش های متنوع با برندهای مختلف داخلی و خارجی، چنان بازار لوازم التحریر را تسخیر کرده است که انتخاب را مشکل می کندو هزینه های آن ها نیز موجب نارضایتی اغلب والدین می شود.
و نکته آخر...
هردانش آموز درکلاس درس، همکلاسی هایی دارد که می تواند پایه گذار دوستی های صمیمانه و دائمی در میان آنها شود. بنابراین، توجه به دوست یابی دانش آموز توسط والدین شان می تواند درارتقای سلامت تحصیلی آنان موثرباشد.
والدین باید از فرزند خود درباره دوستان تازه ای که درمدرسه پیدا کرده است.
پرس و جو کنند تا بتوانندآنان را درحفظ و یا حذف این دوستان جدید، یاری دهند.