کد خبر: ۸۰۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - 05 September 2016
این ملخ تا به امروز در سطح ۵ هکتار از مراتع کشور نفوذ کرده اما پیش‌بینی می‌شود تا در سطحی بالغ‌بر ۱۳ هزار هکتار گسترش یابد.


رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه برای مبازره با ملخ آسیایی در منطقه هامون در سطح ملی بسیج عمومی صورت گرفته است گفت: این ملخ تا به امروز در سطح ۵ هکتار از مراتع کشور نفوذ کرده اما پیش‌بینی می‌شود تا در سطحی بالغ‌بر ۱۳ هزار هکتار گسترش یابد.

محمدعلی باغستانی در گفت و گو با تسنیم اظهار کرد:  هفته پیش یک دسته ملخ‌های آسیایی به کشور از سمت افغانستان آمد و بر اساس گزارش‌های  آمده از هیرمند سیستان و بلوچستان، این ملخ‌ها در حال تبدیل‌شدن به حالت مهاجم هستند.

وی افزود:  بر این اساس امکانات استان بسیج شد تا با این ملخ وارداتی مبازره شود و برای مبارزه با این ملخ امکاناتی نیز در سطح ملی در اختیار این شهرستان قرار گرفت.

باغستانی خاطرنشان کرد: این ملخ تا به امروز در سطح 5 هزار هکتار از مراتع کشور نفوذ کرده اما پیش‌بینی می‌شود تا  در سطحی بالغ‌بر 13 هزار هکتار نیز گسترش یابد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: بر اساس اقداماتی که انجام‌شده است این ملخ تا به امروز هنوز به مزارع زراعی کشور نرسیده و در سطح مراتع  حاشیه هامون باقی‌مانده است.

وی درباره منشأ ورود این ملخ تصریح کرد:  وضعیت رطوبت و پوشش گیاهی مناسب منطقه هامون منجر به مهاجرت این ملخ از افغانستان شده است.

بنابر این گزارش، رستمی مدیرجهاد کشاورزی هیرمند در این ارتباط گفت: سم پاشی بخشی از اراضی تالاب هامون برای مبارزه با ملخ مهاجم از روز گذشته آغاز شده است.

 وی افزود: در مرحله اول این طرح ، کانون های آلوده و میزان تراکم آفت شناسایی و در روز گذشته 600 هکتار از این اراضی سم پاشی شده است.

به گزارش تسنیم،اندازه طول بدن این گونه ملخ نواحی گرمسیری بین 42 تا 72 میلی‌متر بوده و  به گرما و رطوبت متوسط محیط نیاز دارند. مطلوب‌ترین دما برای آنها  بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد و مطلوبترین میزان بارش بین 50 تا 100 میلیمتر درماه است.

ملخ بالدار مهاجر آسیایی- آفریقایی از خانواده ملخ‌های جهنده صدادار است که در گروه‌های بزرگ زندگی می‌کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: