کد خبر: ۸۰۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - 28 August 2016
گزارش جدید بانک مرکزی گرچه از حرکت کاهشی نرخ میانگین تورم در سطح تک رقمی خبر می دهد، اما نرخ تورم نقطه به نقطه علامتی مقابل این روند را مخابره می کند. این نرخ تورم در میانه تابستان و پس از مدت ها از نرخ تورم میانگین بالاتر رفت.
- روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه ششم شهریور در توضیح تیتر یک، آورد: گزارش جدید بانک مرکزی گرچه از حرکت کاهشی نرخ میانگین تورم در سطح تک رقمی خبر می دهد، اما نرخ تورم نقطه به نقطه علامتی مقابل این روند را مخابره می کند. این نرخ تورم در میانه تابستان و پس از مدت ها از نرخ تورم میانگین بالاتر رفت.

این روزنامه با انتشار عنوان موانع شکوفایی اقتصاد ایران، نوشت: «امروز واحدهایی که یک پایشان در حکومت است و پای دیگرشان در بخش خصوصی قرار دارد اجازه نمی دهند که یک رقابت اقتصادی به وجود بیاید.» این بخشی از اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است که در یک سخنرانی و در تشریح ابعادی از وضعیت اقتصادی ایران بیان کرد؛ موضوعی که یکی از مهم ترین موانع شکوفایی اقتصاد ایران است. رئیس مجلس پنج شنبه گذشته در دوازدهمین کنگره سراسری جامعه اسلامی مهندسین با طرح این پرسش که چرا وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست، 

گفت:«طبیعتا دولتمردان در امر سیاسی باید عملکردی داشته باشند که منجر به پیشرفت همه جانبه کشور شود.» لاریجانی با تاکید بر اینکه دولتمردان باید کمتر به نظریه پردازی پرداخته و بیشتر کار حکومتی به معنای اجرایی داشته باشند تا کشور به پیشرفت و امنیت برسد یادآوری کرد: «اگر پیشرفت حاصل نشود به آن معنا است که مسیر اشتباهی طی شده است.»

روزنامه دنیای اقتصاد با بررسی عنوان مبدا صادرات تفکر تروریستی، آورد: روزنامه نیویورک تایمز از نقش عربستان و ایدئولوژی وهابیسم در صادرات ترور به جهان رونمایی کرد. این روزنامه می نویسد؛ در قلمرو رویکرد افراطی، عربستان «هم آتش افروز است و هم آتش نشان». سعودی ها ترویج کننده نحله ای مسموم هستند که باعث تغذیه ایدئولوژیک جهادیون خشن می شود. یک اجماع گسترده وجود دارد که نیروی منهدم کننده ایدئولوژیک عربستان سنت های اسلامیِ بومی در ده ها کشور را مختل کرده است. این روزنامه توصیه می کند ایالات متحده باید آموزش روحانیون افراطی را مختل سازد و مانع از این شود که سعودی ها مکان های مذهبی و فرهنگی مسلمانان بومی را که نشانه ای از تکثر اسلام است، ویران کنند.

این روزنامه با انتخاب عنوان درگذشت مفتش هزاردستان، نوشت: حتما در این چند ماهی که آلزایمر گرفته، ‏ فراموش کرده حرفش را که روزی گفته‏ بود: «بغضی در گلوم است از شادی!». 

آن نشد که شادی، بغضش را بشکند. داوود سینما، چه خوب شد که فراموشی گرفت. چه خوب شد که یادش نماند دردها و بغض‏هاش و خدا چه دوستش داشت که بی یادآوری زخم ها و زخمه ها بر خاطرش، کار را تمام کرد. چه تابستان تلخی را تاب می‏آوریم! پریشب که لیلی، دخترش، روی صحنه جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر رفت، تا جایزه دوم نمایش برگزیده سال را بگیرد، فکرش را هم نمی‏کرد که لبخند و شادی‏اش از این جایزه چند ساعت بیشتر دوام نیاورد. دولت آبادی وقتی جایزه را به لیلی داد، گفت: «لیلی دختر تئاتر است»... و چه بهتر که داوود رشیدی را «تئاتر» خواندن! قلب آقای تئاتر 83 سال و 40 روز در سینه‏اش تپید و دست آخر صبح دیروز ناگهان ایستاد و به بیماری آلزایمرش پایان داد.

روزنامه دنیای اقتصاد در ستون نگاه هفته با درج عنوان اگر باران به کوهستان نبارد، آورد: این روزها اقتصادهای وابسته به منابع طبیعی به دلیل رکود بازارهای جهانی با شرایط سختی مواجه هستند. متوسط قیمت اسمی مواد اولیه با 18 درصد کاهش، از 101 در سال 2012، به 83 در سال 2015 رسیده و پیش بینی می شود تا 2017 از 84 تجاوز نکند. متوسط قیمت نفت از 105 دلار به ازای هر بشکه در سال 2012، به 43 دلار رسیده است. قیمت طلا از 1670 دلار به ازای هر اونس در سال 2012، به 1161دلار تنزل کرده است. 

متوسط قیمت فلزات و مواد معدنی نیز از 96 در سال 2012، به 67 در سال 2015 رسیده و پیش بینی می شود در سال 2016 از 60 تجاوز نکند؛ بنابراین مدتی است که باران به کوهستان کشورهای تولیدکننده مواد اولیه نباریده و دجله آنان رو به خشکی است. با توجه به پیش بینی ادامه رکود در اروپا، برزیل، روسیه، ژاپن و آفریقای جنوبی و از نفس افتادن رشد اقتصادی در چین، چشم انداز بازار انرژی و مواد اولیه تیره و رشد اقتصادی در شمار زیادی از کشورهای در حال توسعه تاریک است. به خصوص در خاورمیانه و شمال آفریقا و شاید تنها خبر امیدوارکننده در میان انبوه اخبار ادامه رکود، افزایش تولید نفت ایران و عراق باشد.

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «زنگ خطر تورم» را به قلم پویا جبل عاملی منتشر کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: