کد خبر: ۷۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - 22 August 2016
با توجه به تأکیدات مقام معظم‌ رهبری بر حضور فعال اجتماع نخبگانی در عرصه اقتصاد مقاومتی، رویکرد و محور اصلی این همایش، «نقش نخبگانِ‌فردا در اقتصاد مقاومتی» است.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اعلام خبر برگزاری دهمین «همایش ملی نخبگانِ‌فردا» در مهرماه امسال، گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم‌ رهبری بر حضور فعال اجتماع نخبگانی در عرصه اقتصاد مقاومتی، رویکرد و محور اصلی این همایش، «نقش نخبگانِ‌فردا در اقتصاد مقاومتی» است.

به گزارش ایسنا، دکتر آریا الستی، دبیر دهمین همایش ملی نخبگانِ‌فردا، «نقش نخبگانِ‌فردا در اقتصاد مقاومتی» را محور دهمین همایش ملی نخبگان‌ِ فردا اعلام و اظهار کرد: این موضوع یکی از اولویت‌های کشور در حال حاضر است.

وی افزود: در دیدار سال گذشته نخبگان و مستعدان‌برتر با رهبر معظم‌ انقلاب ایشان تأکید کردند که یکی از رسالت‌های اجتماع نخبگانی تبیین و تعیین جایگاه‌شان در اقتصاد مقاومتی است. به همین دلیل در دهمین همایش ملی نخبگان‌ فردا، همین موضوع به عنوان محور اصلی همایش انتخاب شد.

الستی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان بر اساس تأکید رهبر معظم‌ انقلاب در سال گذشته نشست‌های تخصصی بسیاری با موضوع نقش نخبگانِ‌فردا در اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی، در همه استان‌ها با مشارکت بالای اجتماع نخبگانی برگزار کرد. هدف از برگزاری این نشست‌ها تبادل نظر، بیان ایده و طرح‌های نخبگانی و به مشارکت‌گذاشتن آن در اجتماع نخبگانی بود. در این بین بنیاد ملی نخبگان تنها پل ارتباطی اجتماع نخبگانی بود و به عنوان نهادی تسهیل‌گر شرایط را برای هم‌اندیشی این افراد مهیا کرد تا ایده و طرح نخبگانی در اجتماع نخبگانی ارائه و اصلاح شده و به شرایط عملیاتی‌شدن نزدیک شود.  

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: نخبگانِ‌فردا گرچه تجربه کافی ندارند؛ اما سرشار از انگیزه، خلاقیت، فکر نو و شجاعت هستند و می‌توانند به دور از هرگونه محافظه‌کاری نظر و پیشنهاد خود را بیان کنند. حضور این افراد در کنار یکدیگر و هم‌اندیشی آنان خلاء تجربه را تا حد بسیاری پُر می‌کند. البته در این جلسات افراد صاحب‌نظر در حوزه اقتصاد که تحقیقات بسیاری با محوریت اقتصاد مقاومتی انجام داده‌اند نیز حضور دارند که همین موضوع سبب منطقی‌تر و مفیدتر شدن جلسات می‌شود.

دبیر دهمین همایش ملی نخبگانِ‌فردا اظهار کرد: جلسات هم‌اندیشی نخبگانِ‌فردا در سرار کشور در حال برگزاری است و طرح‌ها و ایده‌های بسیار خوبی ارائه شده است. در تهران نیز دو نشست با حضور متخصصان و محققان حوزه اقتصاد و همچنین اجتماع نخبگانی در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار و در پی آن بیش از یک‌صد طرح به این نشست ارسال شد.

وی تصریح کرد: ایده‌ها و طرح‌های نخبگانی الزاماً پیچیده نیستند؛ اما راهکارهای بسیار خوبی را برای فرهنگ‌سازی و چگونگی اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی بیان می‌کنند. از سوی دیگر برگزاری این قبیل جلسات، اقتصاد مقاومتی را در ذهن اجتماع نخبگانِ‌فردا به یک موضوع اولویت‌دار و دغدغه‌ای مهم تبدیل می‌کند و سبب می‌شود که توجه این اجتماع بیش از گذشته به موضوع اقتصاد مقاومتی معطوف شود.

معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: تمام طرح‌ها و ایده‌های ارسال شده به نشست‌های هم‌اندیشی سراسر کشور، بررسی شده و برگزیدگان در یک اردوی دو روزه در یکی از استان‌ها (که محل آن متعاقباً اعلام می‌شود) گرد هم جمع می‌شوند. پس از بررسی و اصلاح طرح‌ها توسط خود نخبگانِ‌فردا در این اردو و رفع اشکالات، تعدادی از آنها در دهمین همایش ملی نخبگانِ‌فردا و با حضور نمایندگان نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه می‌شوند. تعدادی از ایده‌های مطرح‌شده حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های مربوطه را کسب می‌کنند اما دیگر طرح‌های ارائه‌شده پس از داوری، مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار خواهند گرفت.

الستی خاطرنشان کرد: طرح و ایده نخبگانِ‌فردا حتی اگر در مقام عمل ناموفق باشد، باز برای کشور یک پیروزی محسوب می‌شود چراکه کمترین خروجی اجرای این پیشنهادات تجربه‌اندوزی و دغدغه‌مند کردن مستعدان‌برتر است.

وی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی فارغ از تحریم و یا مسائل سیاسی، مسیر اصلی پیشرفت کشور است. به عبارت بهتر اقتصاد مقاومتی، رکنی از الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و توسعه‌پایدار است و در هر حال و شرایطی باید اولویت اصلی کشور باشد.

دبیر دهمین همایش ملی نخبگانِ‌فردا در ادامه به احتمال حضور رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه دهمین همایش ملی نخبگانِ‌فردا، اشاره کرد و درباره برنامه‌های پیش بینی شده برای همایش گفت: تلاش بر این است با حضور رییس‌جمهور در روز نخست، همایش به‌صورت رسمی افتتاح شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده علاوه بر مراسم افتتاحیه، نشست‌های موازی و تخصصی با حضور نخبگان و مستعدان‌برتر و همچنین صاحب‌نظران حوزه اقتصاد با محوریت اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود تا افراد ایده‌های خود را در یک فضای حرفه‌ای و در حضور صاحب‌نظران بیان کرده و به نقد بگذارند.

وی افزود: همچون سال‌های گذشته در روز دوم همایش، اجتماع نخبگانی به دیدار رهبر معظم‌ انقلاب می‌روند. در روز سوم نیز بازدیدهای تخصصی و فرهنگی طراحی شده که با کیفیت بیشتری نسبت به سال گذشته برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

الستی در پایان با اشاره به نحوه ثبت‌نام متقاضیان، گفت: از هفته آینده با ارسال پیامک و ایمیل به مستعدان‌برتر از آنها برای حضور در این همایش دعوت می‌شود. این افراد پس از دریافت ایمیل و یا پیامک می‌توانند به سایت بنیاد ملی نخبگان رجوع کرده و ثبت‌نام خود را نهایی کنند.

بر اساس این گزارش، «دهمین همایش ملی نخبگانِ‌فردا»، 27 و 28 مهرماه در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: