کد خبر: ۷۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 20 August 2016
موضوع تصویب کلیات لایحه بودجه 95 توسط کمیسیون برنامه و بودجه است که مسیر اصلاحی بودجه را روان تر می کند و می تواند گره هایی را که مجلس نهم در یک چالش جناحی به بودجه امسال زده بود را باز کند. این مطلب سرآغاز سرمقاله ای در روزنامه عصر اقتصاد است.
مهم ترین خبری که در هفته گذشته در حوزه اقتصاد به مدیریت کلان نظام بر می گردد، موضوع تصویب کلیات لایحه بودجه 95 توسط کمیسیون برنامه و بودجه است که مسیر اصلاحی بودجه را روان تر می کند و می تواند گره هایی را که مجلس نهم در یک چالش جناحی به بودجه امسال زده بود را باز کند. این مطلب سرآغاز سرمقاله ای در روزنامه عصر اقتصاد است.

در ادامه این سرمقاله که در شماره شنبه 30 مرداد به قلم مرضیه صدری انتشار یافت، می خوانیم: گرچه گفته می شود کمیسیون اقتصادی سعی در احیای دیدگاه های مجلس نهم در تقابل با دولت دارد و به همین دلیل هم در یک اقدام شتاب زده به رد لایحه اصلاحی بودجه رای داده و آن را اعلام عمومی کرد، اما تایید لایحه توسط کمیسیون برنامه و بودجه می تواند تا حدود زیادی راهگشا باشد.
در بخش بازار پولی و بانکی، بانک مرکزی ترکیب تسهیلات پرداخت شده در 4 ماه گذشته را اعلام کرد که نشان می دهد بخش اعظمی از این تسهیلات کماکان به بخش خدمات و بازرگانی اختصاص داده شده که فرشاد حیدری، معاون رئیس کل بانک مرکزی سعی کرد با مبنا قرار دادن سهم بخش های مختلف از توزیع تسهیلات دفاع کند اما به نظر می رسد این نوع تحلیل ها برای حفظ وضعیتی است که دولت و دست اندرکاران اقتصادی کشور تلاش در تغییر آن دارند.

بازار سرمایه، ارز و طلا نیز هفته گذشته نوسانات خاصی نداشت و
شاید مهم ترین نکته هفته های اخیر تعطیلات تابستانی اروپا باشد که تا حدودی ادامه ارتباطات اقتصادی کشور را ضعیف کرده است.

نرخ نفت در هفته گذشته با پافشاری برخی کشورهای عضو اوپک به ویژه ونزوئلا بر محدود شدن سطح تولید، روند صعودی به خود گرفت که البته به گفته کارشناسان حوزه نفت مذاکرات روسیه با سعودی ها برای فریز نفتی نیز در این حوزه بی تاثیر نبود.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای نخستین بار در 6 هفته اخیر به بالاترین حد خود رسید و مرز 50 دلار را رد کرد. قیمت هربشکه نفت خام WTI آمریکا نیز با افزایش 2دلاری به 48 دلار و 22 سنت رسید که تاکنون بی سابقه بوده است.

تولید نفت در یمن پس از 16 ماه و افزایش تولید 78هزار بشکه ای نفت مناطق مرکزی ایران، از دیگر رخدادهای نفتی هفته گذشته بود.
خبر پر سر و صدای هفته گذشته در حوزه واردات و صادرات، امحاء 13 خودروی قاچاق به ارزش 14 میلیارد تومان بود که البته امحاء آن ها هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

تخصیص 16تریلیون تومان تسهیلات به بنگاههای کوچک و سرمایه گذاری خارجی 20میلیارد دلاری در صنعت نیز از اخبار مسرت بخش هفته گذشته حوزه صنعت است که البته با خبر نعمت زاده مبنی بر حمایت های مالی و تسهیلاتی دولت از صنعت کامل شد.

هفته گذشته وزیر اقتصاد کشورمان برای حضور در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین وارد پکن شد و پس از دو روز با دست پر به کشورمان بازگشت.
تفاهم نامه ها و قراردادهای اقتصادی متعدد در زمینه های زیربنایی، بانکی و... از جمله دستاوردهای این نشست بود که آخرین آن سال 92 درتهران برگزار شد.

ارائه تسهیلات از سوی بانک توسعه چین به ایران و افزایش حجم روابط تجاری دو کشور از جمله مسائل مورد تاکید در این اجلاس بود.

وزیر روابط خارجی بروندی هفته گذشته به ملاقات رئیس جمهور کشورمان آمد و در این دیدار بر افزایش همکاری های چندجانبه دو کشور تاکید شد.

دیدار روحانی با رئیس جمهور کوبا نیز از دیگر دیدارهای این هفته روحانی با محوریت توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور بود.

همچنین روحانی در ادامه سفرهای استانی خود میان استقبال گرم مردم یاسوج با اعلام خبر خوش نرخ 4.4درصدی رشد اقتصادی در بهار امسال، بهبود اوضاع اقتصادی کشور را نوید داد.
قرار گیری کشتی های ایرانی تحت پوشش کلوب بین المللی P&I در هفته گذشته از خبرهای مهم حوزه بیمه است.

هفته گذشته با افتتاحیه نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته آغاز شد که گرچه در حوزه ساخت و ساز و مصالح ساختمانی بود اما اتاق تعاون آن را برگزار کرد و به جای وزیر راه و شهرسازی تنها وزیر صنعت در این نمایشگاه حضور یافت.
*منبع:روزنامه عصر اقتصاد، 30مرداد 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: