رئیس پژوهشکده بیمه از رقابت قیمتی و نرخشکنی در بازار بیمه بهمنظور دستیابی به سهم بازار از سوی شرکتهای بیمهای خبر داد.
امیر صفری در گفتوگو با «ایلنا» در پاسخ به این پرسش که وضعیت رقابتپذیری شرکتهای بیمه داخلی با شرکتهای بیمه خارجی را چطور ارزیابی میکنید، گفت: بیمهگران کشورهای توسعهیافته در مقایسه با شرکتهای بیمهای داخلی، هم از قدرت مالی بیشتر و هم از نیروی انسانی متخصصتر و باکیفیتتری برخوردارند.
این موضوع باعث میشود که توان ارائه خدمات بهتر و بیشتری داشته باشند همچنین این شرکتها به تجربیات بیشتر، تکنولوژی برتر، دانش روز، سرمایه بالاتر و محصولات متنوعی دسترسی دارند که بیمهگران ایرانی بهطور نسبی فاقد آن هستند.
وی افزود: در کنار آن، شرکتهای بیمه ایرانی ضعفهایی ساختاری در مدیریت ذخایر، مدیریت ریسک، حاکمیت شرکتی، نرخگذاری و ... دارند که طبعا در فضایی رقابتی با رقبایی قدرتمند، میتواند به ضرر آنها تمام شود.
صفری تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر بیمهگران داخلی به جای رقابت در کیفیت ارائه خدمات بیمهای، عمدتا به رقابت قیمتی و نرخشکنی بهمنظور دستیابی به سهم بازار یکدیگر روی آوردهاند که برآیند آن بهشدت برای صنعت بیمه مخرب است و آسیبپذیری بیمهگران را به شدت افزایش داده است. رئیس پژوهشکده بیمه افزود: در واقع همان اتفاقی که در بانکها افتاده، در صنعت بیمه نیز رخ داده است. به این شکل که همانطور که بانکها برای تامین نقدینگی، سود بانکی را بهصورت غیراصولی و غیرفنی افزایش دادهاند تا سهم بازار را از یکدیگر تصاحب و نقدینگی فراهم کنند، شرکتهای بیمه نیز برای تصاحب سهم یکدیگر و دسترسی به نقدینگی برای پرداخت خسارتهای قبلی، نرخها را غیراصولی کاهش دادهاند. وی با بیان اینکه بیشترین ضرر از کاهش نرخها متوجه مشتری است، گفت: به این طریق شرکتهای بیمه آسیبپذیر و ضعیف میشوند و ناتوانی شرکت بیمه، بیشترین آسیب را به مشتری وارد خواهد کرد.
صفری خاطرنشان کرد: بنابراین شرکتهای بیمه ایرانی که خود و یکدیگر را از طریق نرخشکنی تضعیف کردهاند، در عرصه رقابت بینالمللی، نسبت به رقبای خود از کشورهای توسعهیافته، در موضع به مراتب ضعیفتری قرار خواهند گرفت. شرکتهای بیمه ایرانی تاکنون نتوانستهاند در بازارهای خارجی بهطور چشمگیری نفوذ کنند و از این توان و تجربه برخوردار نیستند و لذا در صورت باز شدن درها بازار را به رقبا واگذار خواهند کرد.
وی گفت: حتی با وجودی که رقبای خارجی، بازار ایران را به خوبی نمیشناسند اما در صورت ورود آنها و بازگذاشتن دست آنها، بیمهگران قدرتمند خارجی بتوانند بهتر از رقیبان داخلی عمل کنند. حدس من این است که بخش بزرگی از بازار را از دست شرکتهای داخلی خارج خواهند کرد. رئیس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد: شرکتهای خارجی برتریهای زیادی دارند و ضعفهای خود را برطرف کردهاند اما به هرحال در صورت ورود بازیگران خارجی، مشتریان بیمه ایرانی به دلیل رقابتیتر شدن فضا، منتفع میشوند.