کد خبر: ۷۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - 14 August 2016
فیدل، رهبری انقلابی که اقتصاد کوبا را ملی کرد، تولد ٩٠سالگی خود را در کشوری جشن گرفته که زمین تا آسمان با گذشته سوسیالیستی و ضدامپریالیستی خود متفاوت است.
 روزنامه شرق در شماره یکشنبه 24 مرداد به برگزاری جشن در کوبا به مناسبت سالگرد تولد فیدل کاسترو رهبر انقلابی این کشور پرداخت و نوشت: فیدل، رهبری انقلابی که اقتصاد کوبا را ملی کرد، تولد ٩٠سالگی خود را در کشوری جشن گرفته که زمین تا آسمان با گذشته سوسیالیستی و ضدامپریالیستی خود متفاوت است.

این روزنامه با اشاره به عنوان شرط باهنر برای رفع حصر، در تشریح تیتر یک، آورد: «محمدرضا باهنر»، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری بالاخره کانالی پیدا کرد که پیامش را به «میرحسین موسوی» در حصر برساند. او بدون اشاره به اینکه چگونه و از طریق چه کانالی با او در ارتباط است، گفته: «برای آقای مهندس موسوی پیغام فرستادم که اعلام کند در صورتی که آزاد شود تا سال ها فعالیت سیاسی انجام نخواهد داد؛ اما گویا وی نپذیرفت... یک موقع آقایان می گویند ما می خواهیم زندگی مان را بکنیم و کاری هم نداریم؛ اما یک موقع هم هست که می خواهند بیایند بیرون هجمه راه بیندازند! معلوم است که در این مورد نظام اجازه چنین کاری را به آنها نمی دهد».

سینمای امروز عشق را بلد نیست، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر از قول مسعود کیمیایی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی می خوانیم: سینمای امروز به کف خیابان، به مردم پیاده رو، به آمده ها برای چاق کردن حاشیه شهرها، به فحشا و علت ها، به بی خانگی کاری ندارد، سینمای امروز روزنامه نمی خواند، موسیقی نمی داند. 

تدوین نمی شناسد. عشق را بلد نیست. ترجمه شده. دانایی قرض گرفتن را می داند. بدهکار می ماند. می زند به فضا و سفینه ها، فیلم های قدیم، اتومبیل های قدیم. می شود تارانتینو، جدول فیلم های بزرگ تاریخ سینما همه از گذشته است. «پدرخوانده» جدیدترین آن است که آن هم تحت تقلید ١٠ تا فیلم نوآر ست. هنرمند، قهرمان می خواهد و قهرمان را هنرمند می گوید، در «تنهاکِشی» ها می خواهد همان تسلط را داشته باشد. در ایستگاه های فکر بماند و «چاله گردی» کند تا برسد به یک تحلیل، از موضوعی کسل کننده، کسل کننده نگذرد، «جسدهای شیشه ای» را پنج سال نوشتم.


این روزنامه با انتخاب عنوان پیام کاسترو به مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، می نویسد: معاون و فرستاده ویژه رئیس جمهوری کوبا روز شنبه در تهران پیام کتبی «رائول کاسترو» را تقدیم «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران کرد. کاسترو در این پیام خواهان گسترش و تعمیق همکاری های تهران- هاوانا در همه عرصه های موردعلاقه شده است. به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری» روحانی در این دیدار با تشکر از پیام همتای کوبایی خود، توسعه و تعمیق روابط با کوبا را به عنوان یکی از کشورهای دوست ایران در آمریکای لاتین بااهمیت دانست و گفت: «اشتراکات فرهنگی دو ملت انقلابی ایران و کوبا باعث شده تا دو دولت، پیوسته در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط نزدیکی داشته باشند و در مجامع بین المللی هم از مواضع یکدیگر پشتیبانی کنند».

روزنامه شرق با درج عنوان بگیر و ببندها مردم را مأیوس می کند، نوشت: «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در حاشیه جلسه رؤسا و دبیران شورای امربه معروف و نهی ازمنکر که در وزارت کشور برگزار شد، با تأکید بر اینکه در حوزه امربه معروف و نهی ازمنکر نیروی انتظامی باید آخر خط باشد، گفت: «سال گذشته شاهد بگیروببندهای زیادی بودیم و تعداد زیادی را گرفتیم و بردیم و تعهد گرفتیم، اما این افراد فردا روزی قرار است ازدواج یا شغلی برای خود اختیار کنند و این افراد ناامید و مأیوس می شوند؛ چراکه نگران پرونده خود هستند. برخورد نیروی انتظامی در این حوزه، هزینه های اجتماعی بسیار بالایی دارد. خواهش می کنم شورای امربه معروف و نهی ازمنکر آسیب شناسی های صورت گرفته درباره این موضوع را بار دیگر بررسی و بازنگری کنند، درحال حاضر شاهد هستیم برخی مسائل پس از 37 سال به ارزش تبدیل شده درحالی که ضد ارزش هستند».

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «قدردانی سیدحسن نصرالله از ایران به دلیل ایستادگی در کنار مقاومت»، «غنی نژاد و فاطمی: حصار امن دولت برای شبه دولتی ها»، «محمود صادقی: تلاش برای جلوگیری از خرید و فروش رأی»، «اولین طلا بر سینه کیانوش»، «صعود تاریخی سریع ترین مرد ایران به نیمه نهایی» و «والیبال ایران در جمع ٨ تیم برتر المپیک» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «زیارت مشهدالرضا برای یک میلیارد مسلمان» نوشته ابراهیم بای سلامی نماینده ادوار مجلس را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: