کد خبر: ۷۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - 11 August 2016
وزیر آموزش و پرورش به تبیین چالش‌های پیش روی نظام تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: نظام آموزش و پرورش باید پاسخگوی تحولات باشد.

وزیر آموزش و پرورش به تبیین چالش‌های پیش روی نظام تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: نظام آموزش و پرورش باید پاسخگوی تحولات باشد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر فانی در مراسم اختتامیه سی‌وسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور به جمع‌بندی مباحث مطرح شده در اجلاس پرداخت و گفت: ارزیابی وضع موجود، مروری بر عملکرد گذشته، آمادگی بیشتر برای استقبال از بهار تعلیم و تربیت در این سه روز انجام شد. آمادگی برای اجرای سند تحول بنیادین در برنامه ششم توسعه را نیز دنبال کردیم. راهبرد اصلی ما به استناد مصوبه دولت در برنامه ششم اجرای متوازن سند تحول است.

وزیر آموزش و پرورش لازمه اجرای متوازن سند را داشتن نقشه راه دانست و گفت: نقشه راه تصویب شده و زیرنظام‌های سند در حال تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش است.

فانی با ییان این که امروز مطالبه مردم ارتقای کیفیت در مدارس به ویژه مدارس دولتی است، گفت: نیاز داریم بهره‌وری را در آموزش و پرورش ارتقا دهیم و خلق منابع جدید کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: استانداردسازی فضاهای آموزشی در یک سوم مدارس ناایمن و همچنین تامین تجهیزات مدارس از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

او بر ارتقای راهبری و مدیریت در آموزش و پرورش نیز تاکید و اظهار کرد: مدیران و مدیریت لایه‌های آموزش و پرورش باید تحقق یابد.

فانی با اشاره به چالش‌های پیش روی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور گفت: گام اول در حل مسئله، شناخت مسئله است. باید ابتدا چالش‌ها را بشناسیم و سپس به راهکارها برسیم. از جمله چالش‌ها تغییر و تحولات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی و تغییر ارزش‌های فرهنگی جامعه است. حق نداریم با ابزار 30 سال پیش با مشکلات جامعه برخورد کنیم. سرعت تغییر فناوری‌های ارتباطی و تنظیم نظام آموزشی با این فناوری‌ها و برخورد با برخی آسیب‌های آن چالش دیگر است. نمی‌توانیم فضاهای مجازی را حذف کنیم بلکه باید آن را مدیریت کنیم.

او با بیان این که پراکندگی جمعیت و مهاجرت از روستاها چالش دیگر است، گفت: بسیاری از مدارس نویی که ساختیم، اکنون خالی است. تعارض و ناهماهنگی برنامه‌های دستگاه‌ها با آموزش و پرورش چالش دیگر ماست. تعارض میان خانه و مدرسه و جامعه و مدرسه را نیز باید در نظر گرفت.

وی تجاری شدن آموزش و پرورش و تغییر کارکردهای آن را یکی دیگر از چالش‌های پیش رو دانست و گفت: تهی شدن آموزش و پرورش از تربیت همه‌جانبه یک چالش است. در دهه 60 و 70 به دنبال آن بودیم که دانش‌آموز بیرون از مدرسه نماند و حتی مدارس شش شیفته هم داشتیم اما امروز فقط 10 درصد مدارس ما دو شیفت هستند. کمیت رشد کرده اما کیفیت هنوز مطلوب نیست.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که نظام آموزش و پرورش باید پاسخگوی تحولات باشد، عنوان کرد: دانش‌آموزی که امسال کلاس اول ابتدایی است، 12 سال بعد وارد دانشگاه و جامعه می‌شود. آیا از اکنون برای آماده شدن او برنامه‌ریزی کرده‌ایم؟

فانی توصیه‌هایی برای ورود به مهر ماه داشت و گفت: امسال بودجه ما نزدیک به 31 هزار میلیارد تومان است و اگر 200 روز آموزشی داشته باشیم که البته نداریم، حدود 150 میلیارد تومان در هر روز می‌شود. اگر یک روز مدرسه دیرتر راه بیافتد، یا تعطیل شود 150 میلیارد تومان به هدر می‌رود. باید تقویم آموزشی به درستی اجرا شود. تلاش کنید روز شنبه سوم مهر مدارس با قوت شروع شوند.

فانی استقرار مطلوب پایه دهم را توصیه دیگری برای مدیران دانست و گفت: این یک کار سختی است. برای آموزش معلمان برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده و آموزش معلمان را باید به خصوص برای کتب جدید جدی گرفت.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که هدایت تحصیلی امسال با چالش‌هایی مواجه بود، گفت‌: عدم آمادگی لازم مدیران و مشاوران و اطلاع‌رسانی نسبتا ناموفق ما برای هدایت تحصیلی مشکلاتی را رقم زد که با تخصیص ظرفیت در برخی رشته‌ها به خصوص تجربی مشکل حل شد. مدیران مناطق به گونه‌ای عمل کنند که دیگر گلایه‌ای در خانواده‌ها نباشد. برای سال آینده نیز باید برنامه‌ریزی خوبی انجام شود.

او ضمن اعلام این خبر که 130 میلیون جلد کتاب درسی آماده توزیع است، اظهار کرد: قبل از آغاز سال تحصیلی شورای معلمین در مدارس تشکیل شود و دانش‌آموزان برای کلاس‌بندی و گرفتن برنامه حاضر شوند و روز اول با کتاب درسی به مدرسه بیایند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: