کد خبر: ۷۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - 09 August 2016
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیش از 50 درصد کالاهای آرایشی در کشور قاچاق و تقلبی است و برخی از این لوازم قاچاق از گمرک وارد می شوند.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیش از 50 درصد کالاهای آرایشی در کشور قاچاق و تقلبی است و برخی از این لوازم قاچاق از گمرک وارد می شوند.

به گزارش  ایرنا، رسول دیناروند روز سه شنبه در مراسم جشن روز خبرنگار در سالن آزمایشگاه کنترل غذا و دارو این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا از تصمیمات جدید برای کنترل لوازم آرایشی قاچاق به کشور عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری برای مبارزه با قاچاق در بالاترین سطوح کشور تصمیمات جدی برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق اتخاذ شده است و در آینده نزدیک شاهد کم شدن شدید حجم کالاهای قاچاق در بازار خواهیم بود.

دیناروند اضافه کرد: اشکالی که در گذشته وجود داشت این بود که کالاهای قاچاق کشف شده، دوباره به بازار بر می گشتند اما اکنون دیگر امکان بازگشت کالاهای قاچاق به بازار وجود ندارد و پس از کشف، امحا می شوند.

وی همچنین به این نکته هم اشاره کرد که درباره بازگشت دوباره کالاهای قاچاق به بازار دیگر اختلافی وجود ندارد و اختلاف درباره این است که فروشنده آن مشمول جریمه 2 برابر یا 10 برابر شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: وزارت بهداشت از گذشته نیز با بازگردان کالاهای قاچاق به بازار مخالف بود اما برخی دستگاه ها از سازمان غذا ودارو می خواستند که اصالت این کالاها را تایید کند تا اگر تقلبی نیستند،دوباره وارد بازار شوند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو همواره به شدت با این پیشنهاد مخالفت می کرد و اکنون با تصمیمات که در سطوح بالای کشور گرفته شده است، دیگر امکان مصرف کالاهای قاچاق پس از کشف وجود ندارد.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: سازمان غذا و دارو برای اینکه نگرانی مردم را بر طرف کند و بتوانند کالاهای قاچاق را شناسایی کنند، اپلیکیشن (نرم افزار) ی را طراحی کرده است که در سایت سازمان غذا و دارو وجود دارد و با استفاده از آن می توانند با اسکن بر چسب اصالت کالا از تقلبی و قاچاق نبودن آن مطمئن شوند.

دیناروند گفت: همزمان سازمان تعزیرات حکومتی نیز همکاری خود را با سازمان غذا و دارو برای مبارزه با کالاهای قاچاق افزایش داده است و حضور جدی تر در میدان مبارزه دارد ؛ضمن اینکه ماموران تعزیرات از مدتی پیش در بازار ناصرخسرو و بازارهای اطراف آن حضور مستمر دارند و مدتی است کالای قاچاق در این بازار عرضه نمی شود.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار امیدواری کرد که این حضور و همکاری همیشگی باشد و ماموران این سازمان خسته نشوند.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نیز در این زمینه همکاری جدی دارند و امیدواریم با ادامه این روند امکان جولان کالاهای قاچاق در بازار به حداقل ممکن برسد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر این که آیا امکان ورود کالاهای قاچاق از گمرک به کشور وجود دارد ، چنین توضیح داد: بله، مبادی ورودی کشور بسیار گسترده است، برخی از کالاهای قاچاق به صورت کوله بری، برخی به صورت ته لنجی و برخی از مناطق آزاد و ویژه وارد می شوند اما موارد زیادی از کالاهای قاچاق نیز از گمرک عبور می کنند.
دیناروند افزود: بخش مهمی از کالاهای قاچاق از جمله لوازم آرایشی قاچاق در گمرک کشف می شوند و وارد کنندگان آن برای دورزدن گمرک نام کالای دیگر را اعلام می کنند تا ترخیص شود.

** هیچ سوسیس و کالباس خارجی در کشور مجوز ندارد
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره نشان حلال روی مواد غذایی گفت: این نشان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت روی کالاها زده می شود اما بررسی حلالیت مواد غذایی در وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات حلال صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: هیچ سوسیس، کالباس و فرآورده های گوشتی وارداتی قانونی در کشور نداریم که نیازی به بررسی حلالیت آنها باشد، هر کالایی نیز که به صورت قانونی وارد کشور می شود، حتما حلال بودن آن در وزارت بهداشت با نظارت نماینده مقام معظم رهبری و همکاری وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود.

دیناروند خاطرنشان کرد: در مواردی که سوالی وجود داشته باشد نیز از دفاتر مراجع تقلید استفتا می شود و در مجموع بررسی حلالیت کالاهای وارداتی کار ساده ای است.

وی ادامه داد: الکل در فرآورده های غذایی موجود در ایران هیچ جایگاهی ندارد، مگر در موارد خاصی که در برخی دارو وجود د ارد و این داروهای خاص فتوای خاص خود را دارند.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: واردات گوشت نیز با نظارت سازمان دامپزشکی انجام می شود و نظارت دقیقی برای تایید حلال بودن آنها انجام می شود.

دیناروند اضافه کرد: مملکت حساب و کتاب دارد و اگر الکل یا هر کالای نجس یا حرامی در مغازه ای پیدا شود، قطعا قاچاق است و مغازه به عنوان متخلف تحت پیگیرد قانونی قرار می گیرد اما کتمان نمی کنیم که چنین کالاهایی وجود دارد و میزان آن صفر نیست.

** بعد از برجام سیاست توسعه واردات نداریم
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره سرمایه گذاری خارجی پس از برجام گفت: بعد از برجام سیاست حمایت دولت از کالاهای داخلی عوض نشده است و قرار نیست، سیاست توسعه واردات داشته باشیم، آنچه موردحمایت است، پروژه های تولید مشترک یا تولید مستقل شرکت های خارجی در ایران است که مجوزهای آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می کند.

دیناروند افزود: سیاست بلند مدت وزارت بهداشت این است که داروهای وارداتی نیز به حدی منطقی وارد کشور شوند تا قیمت آنها به حداقل ممکن برسد.

وی تصریح کرد: قیمت داروهای خارجی در سال های 93 تا 95 همواره سیر نزولی داشته است و میانگین قیمت آنها با وجود افزایش قیمت دلار کم شده است اما در مورد داروهای تولید داخل سیاست وزارت بهداشت جلوگیری از ضرر و زیان شرکت های داخلی است.

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: برخی شرکت های دارویی تولید داخل نسبت به افزایش نیافتن قیمت ها اعتراض داشتند که اعتراض بحقی است و در سال های اخیر برای جلوگیری از زیان آنها گاهی حتی بیش از تورم، قیمت داروهای داخلی رشد داشته است اما در مجموع با احتساب قیمت داروهای خارجی میانگین قیمت داروهای موجود در کشور سیر افزایشی نداشته است.

**محدودیت تجویز داروی خارجی در برنامه ششم توسعه
دیناروند در پاسخ به پرسشی دیگر درباره نسخه کردن داروهای خارج از فهرست توسط برخی پزشکان گفت: برخی پزشکان ایرانی که تعدادشان زیاد نیست به داروهای ایرانی اعتماد ندارند، اما اکثریت قاطع پزشکان داروهای ژنریک تولید داخل را تجویز می کنند.

وی گفت: نمی توانیم پزشکان را مجبور کنیم تا داروی خارجی یا خارج از فهرست تجویز نکنند اما برای الزام پزشکان به تجویز داروهای داخلی برنامه هایی در حال تدوین است، البته برخی پزشکان از سر دلسوزی برای بیمار چنین تصمیمی می گیرند اما برخی نیز اهداف دیگری دارند.
دیناروند گفت: در قانون برنامه ششم ماده ای وجود دارد که در صورت تصویب، تجویز داروهای خارج از فهرست ممنوع می شود.

وی ادامه داد: مبنای قیمت دارو در بیمه ها ارزانترین داروی موجود در بازار است و اگر پزشکی داروی گران تر را تجویز کند، مابه التفاوت قیمت آن را بیمار باید بپردازد اما برای بیماران خاص و صعب العلاج همین مابه التفاوت هم رقم بزرگی است که 70 درصد آن را وزارت بهداشت می پردازد.
دیناروند اضافه کرد: داروهای تولید داخل، کیفیت لازم را دارند و فرایند تایید یک داروی جدید حداقل 2 سال طول می کشد و سخت گیری زیادی در این زمینه وجود دارد.

** خمیر مرغ ممنوع است
وی در پاسخ به پرسشی درباره موازی کاری سازمان غذا و دارو با سازمان های دیگر گفت: موازی کاری باسازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی وجود داشته است اما اکنون با تفاهم این مشکلات بر طرف شده است.

دیناروند در ادامه اظهار کرد: حتی این سازمان ها نتایج آزمایشگاه همکار یکدیگر را قبول دارند و سازمان غذا و دارو نیز حتی در جاهایی که استانداردهای سختگیرانه تری دارد، نتایج آزمایشگاه های این سازمان ها را قبول می کند.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره خمیر مرغ هم چنین اذعان کرد که در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد اما به طور کلی حتی اگر یک سازمان مخالف باشد، نظر سازمان غذا و دارو اعمال می شود و به همین علت خمیر مرغ مجوزی ندارد و اجازه ورود به بازار ندارد.
وی همچنین از افزایش نظارت و کنترل نمک در آرد نانواها خبر داد.

**مجوز به محصولات تراریخته، فعلا فقط برای دانه ذرت و سویا
دیناروند درباره محصولات تراریخته نیز چنین اذعان کرد: در دنیا سه گونه مواجهه با این محصولات وجود دارد، برخی کشورها کاملا ورود این کالاها را آزاد گذاشته اند و معتقدند دنیا چاره ای جز استفاده از این محصولات ندارد و برخی کشورها نیز کاملا این محصولات راممنوع اعلام کرده اند.
وی اضافه کرد: دسته دیگری از کشورها که تعداد آنها بیشتر است، معتقدند با بررسی و تایید سلامت این کالاها می توان اجازه مصرف دارد و ایران جزو این دسته از کشورهاست .

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: تاکنون مجوز مصرف دانه سویا که 90 درصد بازار دنیا در اختیار محصولات تراریخته آن است و نیز دانه ذرت که بیش از 50 درصد بازار دنیا را محصولات تراریخته آن پر کرده است، صادر شده است.

دیناروند گفت: امکانات آزمایش این محصولات در کشور وجود دارد و به طور کلی آزمایشگاه های کنترل غذا و لوازم بهداشتی در وزارت بهداشت در سال های اخیر بسیار مجهز و تقویت شده اند.
وی افزود: در مورد کشت محصولات تراریخته در کشور اطلاعاتی ندارم تا جایی که می دانم مجوز کشت داده نشده است اما مسئولیت این حوزه با وزارت جهاد کشاورزی است.

**نترسید، میوه و سبزی بخورید
رئیس سازمان غذا و دارو درباره نظارت بر سموم آفات نباتی نیز گفت: در مورد سموم کشاورزی با سه پدیده استفاده بیشتر از سموم در مزارع، استفاده از سموم قاچاق و استفاده از سموم در زمان نامناسب مواجه ایم.

وی خاطرنشان کرد: حل این معضل آسان نیست زیرا میلیون ها کشاورز در کشور داریم؛ ضمن اینکه با شرکت های صنعتی کشاورزی محدودی مواجه نیستیم که قابل کنترل باشند و آموزش کشاورزان نیز به حد کافی نبوده است.

دیناروند تاکید کرد:ساماندهی این مساله زمان بر است اما در مجموع به هیچ وجه توصیه نمی کنیم مردم میوه، سبزی و لبنیات نخورند زیرا ضرر نخوردن این مواد به مراتب بیش از مصرف آنهاست. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: