کد خبر: ۷۵۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۷ تير ۱۳۹۵ - 07 July 2016
در پی انتشار گزارش چیلکات درباره حمله به عراق در سال 2003 نخست وزیر پیشین انگلیس از ورود کشورش به این مناقشه دفاع کرد.
در پی انتشار گزارش چیلکات درباره حمله به عراق در سال 2003 نخست وزیر پیشین انگلیس از ورود کشورش به این مناقشه دفاع کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این گزارش که پس از سال‌های طولانی سرانجام روزهای گذشته منتشر شد اطلاعات نادرست، فقدان اساس منطقی و آمادگی کامل نقش لندن را در این جنگ زیر سوال برده شده است.

این در حالیست که بر اساس این گزارش بریتانیا بدون وجود تهدیدی مستقیم و مشخص از سوی صدام، دیکتاتور سابق عراق و پیش از بررسی گزینه‌های سیاسی در قبال وی نیروهای خود را به عراق اعزام کرده است.

در این گزارش همچنین به ادعای تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در قبال درخواست‌های جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در ژوئیه 2002 اشاره شده است که در آن گفته بود هر اتفاقی که بیفتد من با شما خواهم بود.

با این حال پس از انتشار این گزارش بلر در صدد حمایت از تصمیم خود برآمد و عنوان کرد من معتقدم که ما تصمیم درستی گرفتیم و جهان اکنون بهتر و امن تر است.

بلر در حالی که از شدت احساسات صدایش می‌لرزید با این حال برای اشتباهاتی که در برنامه‌ریزی این جنگ اتخاذ شد ابراز پشیمانی و عذرخواهی کرد.

همزمان با انتشار ایشن گزارش مخالفان جنگ در لندن به خیابان‌ها آمده و علیه بلر شعار دادند. در جنگ عراق حدود 150 هزار تن از مردم عراق با تحمل شش سال حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی، کشته شدند.َبسیاری معتقدند انتشار این گزارش تاثیری در شرایط فعلی این کشور درگیر جنگ نخواهد داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: