کد خبر: ۷۵۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۵ - 30 June 2016
روزنامه یو اس ای تودی به اشتباه خبر مرگ کورمک مک کارتی نویسنده محبوب و پرکار را منتشر کرد.
صبح روز سه‌شنبه یو اس ای تودی در گزارش خود خبری حیرت‌انگیز منتشر کرد: کورمک مک کارتی نویسنده مشهور ناگهان در ۸۲ سالگی درگذشته است. این خبر در اکانت توییتر این روزنامه چاپ شد و البته به فاصله کمی هم پاک شد چون کورمک مک کارتی در حقیقت نمرده است.

خبر مرگ او را یک مرد ایتالیایی منتشر کرد که ظاهرا ماموریت زندگی‌اش این است که وفادار بودن روزنامه نگاران به موثق بودن منبع‌شان را به امتحان بگذارد.

نام این مرد توماسو دِبِندِتی است و اخبار جعلی او (از اعلانیه‌های مرگ جعلی پاپ فرانسیس و فیدل کاسترو گرفته تا مصاحبه‌های الکی) زبان‌زد خاص و عام هستند؛ حتی نیویورکر و گاردین هم مطلبی درباره این مرد و کارهایش به چاپ رسانده بودند. در آن مقاله گاردین که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، دبندتی گفت «توییتر برای مرگ خوب کار می‌کند چون رسانه‌های اجتماعی غیرقابل تاییدترین منابع اطلاعات در دنیا هستند، اما رسانه‌های خبری به خاطر جنون سرعت‌شان حرف‌های آنها را باور می‌کنند.» او کاملا درست می‌گوید و اینکه توانست به راحتی خبر مرگ کورمک مک کارتی را هم جعل کند حرفش را یک بار دیگر ثابت می‌کند.

هنوز مشخص نیست که یو اس ای تودی پیش از انتشار خبر مرگ مک کارتی با نمایندگان او تماس برقرار کرده یا خیر، اما حتی اگر این کار را هم کردند، پیش از انتشار داستان دبندتی منتظر پاسخ آن‌ها نشدند. به هر حال بعد از انتشار آن توییت، نمایندگان مک کارتی به سرعت با این روزنامه تماس گرفتند تا به آن ها اطلاع بدهند که خبرشان اشتباه است.

یو اس ای تودی بعد از آن چند توییت منتشر کرد و نوشت: «کورمک مک کارتی نویسنده نمرده است. گزارش های اولیه اشتباه بودند.»

گزارش خبر مرگ یک سلبریتی پیش از تایید رسمی قابل توجیه است، اما انجام دادن این کار نیازمند اطمینان کامل به منبع است. مثلا تی ام زی به صورت مداوم چنین خبرهایی را چاپ می کند، اما هنوز اشتباه نکرده چون آن‌ها منابعی در بیمارستان‌ها و پاسگاه های پلیس دارند و به همین خاطر هم معروف هستند. با این حال به نظر می رسد که یو اس ای تودی این خبر را از یک اکانت توییتر دیگر برداشته است.

در هر حال روزنامه مشهور آمریکا این اشتباه را از آنجا مرتکب شد که آلفرد ای. ناپف در توییتر خود نوشت: «فوری: کورمک مک کارتی نویسنده در ۸۲ سالگی به خاطر سکته درگذشت.» آلفرد ای. ناپف ناشر کتاب‌های مک کارتی است، اما دبندتی صاحب اکانت توییتر اوست.

کورمک مک کارتی به عنوان یکی از مشهورترین نویسندگان زنده آمریکا، هر سال از محتمل‌ـرین نویسندگان برای دریافت جایزه نوبل ادبیات است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: