کد خبر: ۷۲۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - 08 June 2016
پس از کش و قوس های بسیار، بالاخره از روز گذشته بار دیگر بازارچه های موقت مرزی برای تردد افراد کولبر در مرزهای استان کردستان بازگشایی شد.
 پس از کش و قوس های بسیار، بالاخره از روز گذشته بار دیگر بازارچه های موقت مرزی برای تردد افراد کولبر در مرزهای استان کردستان بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از اجرایی کردن طرح انسداد مرزها در استان کردستان، مسئولان در راستای کمک به افراد مرزنشین بازارچه های موقت مرزی را برای تردد کولبران ایجاد کردند که طی چند سال اخیر این طرح با چالش های جدی مواجه شده است و در بعضی از شرایط نه تنها مشکلی از مشکلات را رفع نکرده است که خود نیز به یک مشکل مهمتر تبدیل شده است.

پس از بازگشایی این معابر کولبری در استان کردستان و مرزهای غرب کشور، افراد ساکن در مرزها با استفاده از کولبری به امرار معاش پرداخته و البته در این بین شماری از مسئولان کشوری و استانی به صورت جدی منتقد ادامه این روند بودند.

از سال گذشته انتقادات از این شیوه تردد مرزی با انتقادات جدی شماری از مسئولان کشوری و استانی مواجه شد تا اینکه در ماه های پایان سال ۹۴ طرح انسداد این معابر کولبری اجرایی شد و بازارچه های موقت مرزی در استان کردستان و شماری دیگر از شهرهای مرزی سایر استان های غرب و شمال غرب کشور نیز مسدود شدند.

بعد از پیگیری های متعدد مسئولان استانی و همزمان با برگزاری تحصن های آرام شماری از بازاریان در استان های کردستان و آذربایجان غربی در خصوص انتقاد از انسداد بازارچه های موقت مرزی بالاخره فروردین ماه حکم به بازگشایی موقت این بازارچه ها صادر شد.

روز گذشته و بعد از تلاش های بسیار از سوی مسئولان استان کردستان و همچنین نمایندگان استان، بالاخره حکم بازگشایی کامل بازارچه های موقت مرزی در این استان صادر شد تا افراد ساکن در مرزهای استان بتوانند از این طرح امرار معاش داشته باشند.

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان در این خصوص عنوان کرد: بازارچه‌های موقت مرزی یا همان معابر کولبری که بنا به دلایلی مسدود شده بود، براساس تصمیم قرارگاه استانی شهید شهرامفر از امروز بازگشایی می‌شوند و افراد مجاز می‌توانند فعالیت خود را در این بازارچه‌ها از سر بگیرند.

سردار محمد حسن رجبی افزود: دلیل مسدود کردن بازارچه‌های موقت مرزی کردستان، واریز درآمد حاصل از آن به حساب تهران بود در صورتی که این درآمد باید صرف استان و تامین امنیت مرزها و رفاه و آسایش مرزنشینان شود.

وی دلیل مخالفت سپاه با روند قبلی فعالیت بازارچه‌های موقت مرزی را واریز درآمد آن به حساب تهران عنوان کرد و گفت: این یک حرف بسیار منطقی است چرا که این پول‌ها باید برای امنیت حریم مرزی هزینه شود.

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان تاکید کرد: تا زمانی که روند فعلی ادامه یابد سپاه مخالفت می‌کند گرچه نمی‌خواهیم به مردم آسیبی برسد ولی اگر مسئولان استانی خود را خادم و خدمتگزار مردم می‌دانند باید به خود بیایند و به مردم استان خدمت کنند.

در همین حال نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: بالاخره بعد از پیگیری های متعدد حکم بازگشایی معابر کولبری در استان کردستان صادر شده و این مهم موجب خشنودی و خوشحالی مردم ساکن در مرزهای استان شد.

منصور مرادی ضمن تقدیر ویژه از فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان عنوان کرد: به راستی که سردار رجبی در این راستا تلاش های زیادی داشت که باید از وی تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به حضور وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی در هفته جاری گفت: در جریان حضور وزیر درخواست ما از سوی به صورت حضوری مطرح شد و خوشبختانه وی نیز قول مساعد داد که این موضوع را پیگیری خواهد کرد که این مهم در مدت زمان کمتر از یک هفته عملیاتی شد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انتظار داریم که با توجه به تردد افراد ساکن در مرزهای کردستان از بازارچه های موقت مرزی زمینه برای فعالیت های بیشتر تجاری در شهرهای استان به ویژه مناطق مرزی بیش از گذشته فراهم شود.

هر چند که بازگشایی بازارچه های موقت مرزی یا همان معابر کولبری دوای درد مردم ساکن در مرزهای استان کردستان نیست، ولی این مهم تنها فرصت برای مردم ساکن در مناطق مرزی تا از طریق آن بتوانند امرار معاش کرده و خرج زندگی خود را تامین کنند.

سالهاست که دولت ها در خصوص برنامه ریزی برای مدیریت و ساماندهی وضعیت زندگی در مرزها را مطرح می کنند ولی تمامی این مباحث در حد یک شعار و حرف باقی مانده و تاکنون چاره اندیشی جامعی برای کمک به ارتقاء زندگی مرزنشینان که بار اصلی تامین امنیت در مرزهای کشور بر روی دوش آنهاست، صورت نگرفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: