دنیای اقتصادنوشت: در هفتههای گذشته شاهد رفتار نوسانی قیمتها چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای جهانی بودیم؛ با این حال برآیند جهتگیری قیمت در بازار از روند نزولی قیمت در هفتههای گذشته حکایت دارد.
در این بین با اعلام قیمتهای پایه محصولات پتروشیمی در هفته گذشته باز هم شاهد تغییرات کاهشی قیمت محصولات در بورس کالا و به تبع آن در بازار آزاد بودیم.
به عقیده کارشناسان نزدیکی به ماه مبارک رمضان و همچنین کاهش قیمتهای جهانی وضعیتی را ایجاد کرده که شاهد کم رونق بودن معاملات در بازارها هستیم که این موضوع در هر دو بازار مشهود است؛ البته این نکته را نباید نادیده گرفت که افزایش معاملات پلیمرها در بورس کالا به تقویت عرضهها در بازار داخلی محصولات این صنعت نیز کمک بسزایی خواهد کرد و این موضوع بر روند قیمتی دو بازار نیز اثرگذار است.
در هفته گذشته طلای سیاه پا در مسیری صعودی گذاشت و به شرایطی رسید که نفت برنت پس از مدتها مرز 50 دلاری را لمس کرد. به تبع آن انتظار میرود با افزایش قیمت نفت خام، بهای خوراک برای تولید محصولات هم افزایش یابد. این در حالی است که تقاضا در بخشهای بزرگی از آسیا و آفریقا به دلیل نزدیکی به ماه مبارک رمضان باعث شکننده شدن بیشتر بازارها شده است.
با این شرایط در بازارهای داخلی شاهد چند نرخی شدن محصولات هستیم یعنی برخی گریدها با افزایش قیمت و برخی با کاهش روبهرو هستند و به این ترتیب نمیتوان روند عمومی و غالب بازارها را بررسی کرد. این در شرایطی است که با بررسیهای انجام گرفته این شائبه وجود دارد که قیمت تمام شده برخی محصولات در بازارهای داخلی پایینتر از قیمتهای اعلام شده در بورس کالا است. هماکنون شاهد آن هستیم که روند کاهشی قیمتها در بازار آزاد وارد سومین هفته متوالی خود شده که در کنار ضعف تقاضای داخلی، مشکلات نقدینگی و عقبنشینی صنایع پاییندستی این وضعیت شکننده میتواند با کاهش بیشتر قیمتها به فازی خطرناک وارد شود.
از سوی دیگر در صورت ادامه این وضعیت یعنی کاهش بیشتر قیمتها در بازار آزاد بسیاری از گریدها وارد سطحی از قیمت شده که نهایتا از قیمت تمام شده در بورس کالا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل و بارگیری و نهایتا سود تجاری نیز کمتر خواهد شد.
با توجه به واقعیتهای بازار و تجربه ماههای گذشته تنها خودنمایی مجدد کدهای معاف از مالیات میتواند به این اوضاع منجر شده و رقابتی نابرابر را بین تجار، واسطهها و صنایع پاییندستی مصرفکننده ایجاد کند. با توجه به چندگانگی بازار، کاهش قیمت یک گرید از سوی یک تولیدکننده خاص میتواند به کاهش قیمت همان گرید از تولیدات سایر شرکتهای پتروشیمی نیز منجر شود که به ابهام و ضعف بازار کمک خواهد کرد. این در حالی است که با ضعف نسبی تقاضا در بازار قطعا خریدار به سمت کالای ارزان قیمت تمایل پیدا کرده که این رقابت نابرابر را عمیقتر خواهد کرد. به نظر میرسد نیاز به استفاده از یک روند واحد در دریافت مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون از یک نیاز، به یک ضرورت تبدیل شده باشد.