بانكداري ايراني - متن جوابیه ارسالی از سوی روابط عمومی بانک رفاه به این شرح است:
مدیر مسئول محترم سایت خبری بانکداری ایرانی
احتراماً، در پی درج خبری در آن سایت در تاریخ 10/3/95 تحت عنوان " نگاهی به عملکرد ضعیف مالی بانک رفاه" بدینوسیله توضیحات روابط عمومی این بانک به شرح زیر ارسال می شود.
با توجه به اینکه خبر مربوطه به عنوان خبر اول سایت کار شد ، لطفا نسبت به درج پاسخ بانک به همان ترتیب اقدام نمایید.
همانگونه که مستحضرید ایجاد مطالبات در سیستم بانکی تابع عوامل متعدد است که از جمله آن می توان به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد.
در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله تحریم های ناعادلانه علیه کشور ، اقتصاد ایران دچار نوسانات عمده شد که این موضوع بخش های مختلف اقتصاد از جمله صنعت، بازرگانی و حتی مسکن را تحت شعاع خود قرارداد.
با توجه به موضوعات مذکور و در نظر گرفتن تحریم های مستقیم علیه بانک مرکزی و برخی بانک ها از جمله بانک رفاه، بروز نوسان در عملکرد بانک و افزایش میزان مطالبات امری اجتناب ناپذیر است.
صرف نظر از اینکه بانک رفاه در زمره بانک های دولتی نبوده و به عنوان بانک خصوصی در کشور فعالیت می کند ، موارد زیر برای تنویر افکار عمومی لازم به ذکر است:
1- مطالبات بانک رفاه در ابتدای سال94 بالغ بر 19.065 میلیارد ریال بوده است که این میزان از مطالبات برخی از بانک های خصوصی و نوپا نیز کمتر است.
2- علی رغم پرداخت 537.088 میلیارد ریال تسهیلات طی سال94 توسط بانک ، مطالبات آن در پایان سال مذکور صرفاً 298 میلیارد ریال (حدود 06/0 درصد) افزایش و به رقم 19.363 میلیارد رسید که در مقایسه با استاندارد نرخ جهانی نکول تسهیلات (بین 2درصد تا 5درصد) رقم بسیار ناچیزی بوده و مبین ثمربخش بودن اقدامات صورت پذیرفته در حوزه تخصیص بهینه منابع / پیشگیری و پیگیری وصول مطالبات است.
3- با توجه به فصـلی بودن برخی فعالیت های اقتصادی و یا همزمانی سررسید تسهیلات اعطایی به مشتریان، انتقال تسهیلات به سرفصل سررسید گذشته محتمل بوده که این موضوع باعث متورم شدن سرفصل مذکور خواهد شد ، لذا بررسی وضعیت مطالبات بانک در مقطعی خاص ملاک عملکرد بانک نبوده و اصولاً مبنای انجام این مهم در پایان دوره مالی است.
4- میزان وصولی مطالبات بانک در تمامی سرفصل ها در سال 94 با 100 درصد افزایش به رقم 53 هزار میلیارد ریال بالغ شد که نشان دهنده عزم جدی مدیران و کارکنان بانک برای آزادسازی منابع محبوس شده است.
5- ملحوظ نظر قراردادن موارد مطروحه فوق بیانگر این موضوع است که در بانک رفاه و در حوزه وصول مطالبات نه تنها کوتاهی و قصور صورت نپذیرفته است بلکه در مقایسه با عملکرد سایر بانک ها و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی فعالیت هایی مطلوب، مثبت و قابل توجه صورت پذیرفته است.