کد خبر: ۷۱۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 17 May 2016
سریال شهرزاد، تجربه ای موفق از سینمای خانگی؛ طرح تجاری‌کردن بخشی از حیاط مدارس و روز ملی بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های روز سه شنبه به آنها پرداخته اند.
 سریال شهرزاد، تجربه ای موفق از سینمای خانگی؛ طرح تجاری‌کردن بخشی از حیاط مدارس و روز ملی بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است که برخی روزنامه های روز سه شنبه به آنها پرداخته اند.
 
فضای مطبوعاتی امروز کشور در بخش اجتماعی و فرهنگی به بازتاب موضوع هایی چون مشکلات مادی آموزش و پرورش و همچنین تجلیل از تهیه و تولید فیلم هایی که بتواند با جذب مخاطبان، از گرایش آنها به سمت فیلم ها و برنامه ای با محتوای نامطلوب جلوگیری کند، پرداخته است و اندیشه ها و آثار خیام نیشابوری نیز بخشی از مطالب و یادداشت های روزنامه ها را به خود اختصاص داد.
ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مورد بررسی قرار داده است. 

*** آخرین قصه شهرزاد
تقدیر از عوامل سریال شهرزاد به عنوان یکی از موفق ترین نمایش های خانگی در مراسم اختتامیه آن از جمله موضوع هایی برشمرده می شود که شماری از روزنامه های امروز در گزارش ها و خبرهای خود به آن پرداختند. 
روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «آخرین قصه شهرزاد» نوشت: اولین دوشنبه بدون «شهرزاد» برای هواداران این مجموعه نمایشی با گزارش های تصویری مختلف از جشن شهرزاد همراه بود. 
نویسنده در ادامه آورد: اکثر کانال های سینمایی و کانال های هواداری تصاویری که از جشن شهرزاد منتشر شده بود را پوشش دادند تا این دوشنبه نیز کاملا در اختیار «شهرزاد» باشد اما به جز روایت های تصویری واقعا در شب جشن شهرزاد در سالن همایش های برج میلاد که ظرفیت بالایی برای پذیرش میهمان دارد و در کمتر از 45 دقیقه کلیه بلیت هایش به فروش رسید؛ چه گذشت؟ 
روزنامه «خراسان» نیز در مطلبی به عنوان «شب پرستاره شهرزاد» به سخنان احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در جشن پایان فصل نخست سریال «شهرزاد» پرداخت و نوشت: در حقیقت جای شهرزاد تا امروز در بین ما خالی بود و آقای فتحی به خوبی توانست شهرزاد قصه گو را به سخن بیاورد. بسیار خوشحالم که نسل ما شهرزاد خود را به خوبی شناسایی کرد. 
همچنین روزنامه «آرمان» با انتخاب عنوان «شهرزاد شبکه نمایش خانگی را زنده کرد» آورد: شهاب حسینی در مراسم اختتامیه و جشن پایان فصل نخست سریال شهرزاد تاکید کرد؛ باید بین گذشته و آینده پلی ایجاد کنیم تا با اقتباس از آثار و نوشته‌های ادبی بزرگان کشور گام های محکم و خوبی برای ساخت سریال‌هایی همچون «شهرزاد» برداریم. 
در ادامه این گزارش آمده است: گفتنی است که در این مراسم از عوامل سریال شهرزاد از جمله حسن فتحی، مصطفی زمانی، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، پریناز ایزدیار، امیر حسین رستمی، هومن برق‌نورد، محمود پاک‌ نیت، مهدی سلطانی، نسیم ادبی با اهدای تندیس شهرزاد و یک جایزه ویژه قدردانی شد. 
روزنامه «شرق» هم در گزارشی با اشاره به عنوان «شب عشاق» به مراسم اختتامیه سریال شهرزاد پرداخت و نوشت: بنرهایی با طرح ساختمان‌های خیابان لاله‌زار در گوشه‌ای از طبقه همکف قرار گرفته و قرار است فرش قرمز ستاره‌های سریال «شهرزاد» باشد. جمعیتی که لحظه‌به‌لحظه اطراف فرش قرمز حلقه می‌زنند، بیشتر می‌شود و دوربین‌به‌دست آماده ثبت لحظات هستند. 
در ادامه این گزارش می خوانیم: علی نصیریان بازیگر سینما و تلویزیون در این اختتامیه گفت؛ «ما امثال آقای فتحی در این کشور زیاد داریم. آدم‌های خوش‌فکری که می‌توانند آثار درخشانی خلق کنند. استقبال مردم از سریال «شهرزاد» به من نکته‌های زیادی را گوشزد کرد. مهم‌ترین نکته اینکه ملت ما بسیار هوشمند است». 
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «شب هزار و یکم شهرزاد» آورد: همه آنهایی که «شهرزاد» را دیده و قصه‌اش را شنیده بودند در مراسمی صمیمی دور هم جمع شدند تا جشن اختتامیه سریال «شهرزاد» را برگزار کنند، به ویژگی‌های مثبت و ظرفیت‌های اثر حسن فتحی اشاره کنند و از صدا و سیما گلایه کنند تا با مردم آشتی کند. 

*** طرح تجاری‌کردن بخشی از حیاط مدارس
رسالت خطیر آموزش و پرورش در تربیت و پرورش کودکان و آینده سازان کشور توجه و حمایت بیش از پیش جامعه را طلب می کند که همکاری و کمک های بخش خصوصی و خیران در این ارتباط می تواند راهگشایی خوب و مطلوب باشد، برخی از روزنامه های امروز با انعکاس سخنان علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با طرح تجاری‌کردن بخشی از حیاط مدارس، به بحث در این زمینه پرداخته اند.
روزنامه «شرق» در مطلبی با انتخاب عنوان «بررسی طرح تجاری‌کردن بخشی از حیاط مدارس» می نویسد: علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: ممکن است مدرسه‌ای حیاط بزرگی داشته باشد که بتوان چهار مغازه از گوشه مدرسه به سمت بیرون ساخت و منافعش را خرج مدرسه کرد. این موضوع پیشنهادی است که حتی مجلس به ما اجازه آن را داده؛ اما در حال مطالعه هستیم. 
وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه یادآور شد: موضوع افزایش بهره‌وری در آموزش‌وپرورش مطرح است؛ اما فعالیتی که انجام می‌شود نباید مغایر با اهداف و مأموریت‌های وزارت آموزش‌وپرورش باشد. 
همچنین روزنامه «جام جم» نیز در یادداشتی با عنوان «مدرسه یا محل کسب؟!» به انتقاد از این طرح پرداخت و اینگونه می نویسد: دیگر باید چه بلاهایی بر سر مدارس بیاید که باورکنیم اوضاع وخیم است؟ اگر بگویند می‌خواهند درحیاط مدارس مغازه بسازند تا خودشان خرجشان را دربیاورند، تائید می‌کنید که اوضاع واقعا بحرانی است؟
در ادامه این مطلب می خوانیم: این اتفاق افتاده، دیروز وزیرگفت، کسی که بارها کسری بودجه چند هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش را فریاد زده ولی چون پاسخی نیافته آخرش رسیده به تجاری‌سازی فضاهای آموزشی، به زبان‌ساده خودمانی، همان ساختن مغازه درگوشه‌ای ازمدرسه و اجاره دادنش.
تصور کنید... مدرسه‌ای حیاطی بزرگ دارد اما دخل و خرجش با هم نمی‌خواند پس گوشه‌ای از این حیاط را درز می‌گیرند و درآن ساخت و ساز می‌کنند و می‌کنند واحدی تجاری، انگار نه انگار که اینجا جزئی از حیاط مدرسه بوده، فضایی بوده برای جنب‌وجوش بچه‌ها، جایی برای ورزش و آسودن در زنگ‌های تفریح. 
روزنامه «اعتماد» نیز در گزارشی به عنوان «واگذاری بخشی از حیاط مدارس برای کاربری‌تجاری» به نیاز سالانه آموزش و پرورش به کسب درآمد و جبران کمبود بودجه اشاره کرد و آورد: سال ٩٣ بحث واگذاری مدارس دولتی و آغاز خرید خدمت از بخش خصوصی در میان نمایندگان مجلس غوغای فراوان به پا کرد، با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد و عاقبت پرونده‌اش بسته شد. 
این روزنامه در ادامه نوشت: زمانی برای امکان اجرایی شدن این طرح اعلام نشده است، آنچه وزیر روز گذشته اعلام کرد در واقع پاسخ به پرسش‌های مشخصی بود که از او پرسیده شد و بر همین اساس نمی‌توان مشخص کرد که چنین طرحی تا چه اندازه در اولویت برنامه‌های آموزش و پرورش قرار دارد. 
با این وجود و با توجه به سرنوشت طرح‌های آموزش و پرورش که به نحوی با بخش خصوصی و فعالیت‌های تجاری در ارتباط بوده‌اند می‌توان انتظار داشت که صدای مخالفان این طرحی که هنوز جزییات آن هم مشخص نشده خیلی زود به گوش برسد.

*** روز ملی بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری
حکیم خیام نیشابوری اندیشمند نامی و بزرگ ایران است که در حوزه های مختلفی چون ادبیات، شعر، فلسفه، نجوم، موسیقی و ریاضی صاحب نظر بوده و آثاری گرانبها را به یادگار نهاده است. روزنامه ها و مطبوعات به مناسبت روز ملی بزرگداشت این ادیب بزرگ به انعکاس و واکاوی اندیشه های وی پرداخته اند.
روزنامه «اعتماد» در گفت و گویی با بهروز غریب‌پور فیلمنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و سینما با عنوان «خیام ماتریالیست نیست!» نوشت: قطعا خیام یک شخصیت چندوجهی دارد. شاید اگر فقط همین یک شخصیت در اروپا بود اروپایی‌ها می‌توانستند بیش از این خیام را جهانی کنند. خیام در زمینه ریاضیات، ستاره‌شناسی، شعر و... دارای تاثیرات شگرفی بر علم روز خودش و علم مابعد خودش است. 
در ادامه این گفت و گو می خوانیم: متاسفانه از آنجایی که ما برای بزرگان‌مان چنان احترامی قایل نیستیم که برای جهانی کردن‌شان کاری کنیم در این رابطه مدیون ترجمه رباعیات خیام توسط فیتزجرالد به انگلیسی هستیم. 
خود او اقرار کرد که این نوعی تالیف است و رباعیات خیام از آنچه من نوشتم زیباتر، موثرتر و قریب‌تر است. پس این ترجمه که مبنای ترجمه‌های بعدی شد و امروز این اشعار به تمام زبان‌های زنده دنیا وجود دارد مدیون توجه یک شرق‌شناس شیفته خیام است. 
این روزنامه همچنین گفت و گوی دیگری با فرح اصولی نقاش معاصر با عنوان «خیام در تصویر کردن شاعر سختی است» ترتیب داده است، که در آن می خوانیم: خیام هم تا حدودی در دسته شاعرانی قرار می‌گیرد که کار روی اشعارش سختی‌های خاص خودش را دارد، اما باز هم نمی‌توان گفت کار روی اشعار این شاعر واقعا سخت است.
وی در ادامه می افزاید: به نظر من خیام در تصویر کردن شاعر سختی است. اگر به معدود آثاری که بر مبنای شعرهای او کار شده (و البته مورد پسند من نیست) نگاه کنید متوجه می‌شوید که عمدتا هم تصاویری ارایه شده تخت و تا حدودی عاری از مفهوم هستند.
روزنامه «فرهیختگان» نیز در واکاوی اندیشه‌های خیام در گفت‌وگو با نصرالله پورجوادی استاد دانشگاه عنوان «تمثیل‌ها گویای حکمت خیام است» را انتخاب می کند و می نویسد: خیام صوفی نبوده و عارف نیز به آن معنایی که با تصوف و عرفان نظری سر و کار داشته باشد، نبوده است. 
نگارنده در ادامه آورده است: بنابراین واقعا نمی‌توان خیام را در ردیف اهل عرفان به معنای خاص آن قرار داد. اما آنچه می‌توان درباره خیام گفت همان نکته‌ای است که در نام مرسوم او نیز وجود دارد. 
خیام، حکیم بوده و حکیم بودن هم در زمانه او به معنای فیلسوف نبوده است. البته گفته می‌شود او با یک واسطه شاگرد ابن‌سینا بوده و فلسفه می‌دانسته اما به نظر من خیام را باید همان‌طور که این لقب را به او داده‌اند، حکیم خواند. در آن زمان به عده خاصی حکیم گفته می‌شد و همه شاعران را حکیم نمی‌گفتند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: