کد خبر: ۶۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 01 May 2016
امیرمسعود شهرام‌نیا در نشست خبری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که در تفاهمنامه میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب تا 10 سال پیش‌بینی شده است.
بعد از اتمام این 10 سال، نمایشگاه کتاب تهران کجا برگزار خواهد شد؟» اظهار کرد: اکنون نمایشگاه کتاب تهران به واسطه حمایت‌هایی که از سوی نهادهای مختلف انجام می‌شود، برگزار می‌شود اما باید به سمتی برویم که نمایشگاه کتاب تهران کاملاً خودگردان شود و از محل درآمدهای خود برای برپایی استفاده کند.
 
وی در پاسخ به این مطلب که «رئیس نمایشگاه کتاب تهران از برگزار نشدن هیچ نمایشگاه دیگری در طول برپایی نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب خبر داده است؛ این در حالی است که شنیده‌ها گویای برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در این محل همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است» گفت: پیشنهادی که ارائه شد، برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به موازات نمایشگاه کتاب تهران بود. البته پیشنهادی مبنی بر این‌که در نمایشگاه کتاب تهران سالنی به رسانه‌های دیجیتال اختصاص پیدا کند و رسانه‌های دیجیتال بخشی از نمایشگاه کتاب تهران محسوب شوند نه نمایشگاهی جداگانه، مطرح شد که خوشبختانه با موافقت مواجه شد چرا که معتقدیم رسانه‌های دیجیتال نسل جدیدی از کتاب محسوب می‌شوند.
 
همایون امیرزاده، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری که جویای وضعیت عرضه قرآن‌ها در نمایشگاه کتاب تهران و جلوگیری از ارائه قرآن‌های فاقد مجوز در نمایشگاه کتاب تهران شد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام تلاش خود را می‌کند تا از عرضه قرآن‌های فاقد مجوز جلوگیری کند. در این راستا ضمن این‌که در داخل این وزارتخانه مراکزی برای بررسی قرآن‌ها وجود دارد، با سازمان دارالقرآن نیز در اواخر اسفندماه تفاهمنامه‌ای را امضا کرده است.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری که «آیا امسال معیارهای نظارت بر کتاب‌ها به‌ویژه نظارت در بخش بین‌الملل تفاوتی نسبت به سال گذشته داشته‌اند؟» گفت: امسال در حوزه آیین‌نامه‌های نظارتی اتفاق خوبی که شاهد بودیم، راه‌اندازی شورای ارزیابی و نظارت و حضور تشکل‌های نشر و بخش‌های خصوصی در این شورا بود. همچنین در بخش بین‌الملل نظارت‌های چندلایه را لحاظ کردیم که تاکنون 2 مرحله از نظارت‌های محتوایی در بخش بین‌الملل انجام شده است.
 
سیدعباس صالحی، رئیس بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که «بودجه‌ای که سالانه به منظور برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) صرف می‌شد، در سال جاری با توجه به این‌که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار خواهد شد، برای چه اموری هزینه می‌شود؟» اظهار کرد: 1/5 میلیارد تومان از این بودجه صرف خرید کتاب از ناشران خواهد شد.
 
وی همچنین در پاسخ به این مطلب که «برخی ناشران از تبعیض در اختصاص غرفه میان ناشران گله‌مند هستند و برخی اظهار کرده‌اند که با وجود تخصیص غرفه، در لحظات آخر مسئولان از تحویل دادن غرفه‌ها به ناشران امتناع کرده‌اند؛ در این باره چه توضیحی دارید؟» بیان کرد: نباید فراموش کنیم که ما با یک فضای در حال ساخت مواجه هستیم بنابراین نقایصی وجود خواهد داشت.
 
محمدرضا توکل‌صدیقی، مدیر کمیته ناشران داخلی بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در تکمیل پاسخ رئیس نمایشگاه کتاب تهران، اظهار کرد: ما امسال در بعضی بخش‌ها با کمبود فضا مواجه هستیم. بنابراین باید با واقعیت‌ها کنار بیاییم اما در برخی بخش‌ها که فضای کافی در اختیار است، سخت‌گیری در اختصاص غرفه صورت نگرفت و به همه گفتیم که بیایند. در واقع نوعی مساعدت صورت گرفت که متأسفانه برخی دوستان ناشر به اشتباه از این مساعدت به عنوان حق یاد کردند اما بعد که بنا به دلایلی با کمبود در این بخش‌ها نیز مواجه شدیم، امکان حضور آنها از میان رفت و تصمیم گرفته شد ناشرانی که ملاک‌های بیشتری دارند، حضور پیدا کنند. البته من در این زمینه اشتباهات ناشی از نرم‌افزارها را منکر نمی‌شوم اما در مجموع سعی کردیم این خطاها را در بخش‌های مختلف جبران کنیم اما ممکن است در آخرین لحظات امکان جبران هم وجود نداشته باشد.
 
حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که «پیش از این اعلام شده بود که 120 هزار متر فضای نمایشگاه کتاب تهران است اما امروز در نشست خبری بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از وجود فضای 110 هزار متری خبر داده شد؛ کدام یک از این آمارها درست هستند؟» گفت: متراژ نمایشگاه کتاب تهران 110 هزار متر مربع است اما 10 هزار متر مربع دیگر نیز به فضاهای رفاهی و اداری اختصاص داده شده است. بنابراین آمار اعلام شده قبلی، کاملا صحت دارد.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که جویای وضعیت ترافیک در روزهای پنج‌شنبه و جمعه‌های برپایی نمایشگاه کتاب تهران به دلیل تداخل با زیارت اهل قبور شد گفت: در این خصوص کمیته‌ای تشکیل شد و دغدغه‌ها در دستور کار قرار گرفتند. متأسفانه موضوع انتقال عوارضی تهران ـ قم صورت نگرفت اما تصمیم بر آن شد تا در طول برپایی نمایشگاه کتاب تهران عوارضی اخذ نشود.
 
صفری ادامه داد: به منظور جلوگیری از ترافیک در طول برپایی نمایشگاه کتاب تهران، یک مسیر فرعی در اتوبان خلیج فارس ایجاد شده است که خودروها پیش از رسیدن به عوارضی از کنارگذر عبور کنند. به این منظور پارکینگی در کنار دانشگاه شاهد پیش‌بینی شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: