کد خبر: ۶۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 26 April 2016
دکتر احمد شفیع‌زاده ـ مدیرعامل بانک دی ـ در این همایش ضمن برشمردن موفقیت‌ها و دستاوردهای بانک در سال گذشته با اشاره به نامگذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری برنامه‌های بانک در این مسیر را نیز تشریح کرد.
هشتیمن همایش تحول در نگاه دی با حضور مدیران ارشد بانک دی و روسای شعب سراسر کشور در جوار هشتمین ستاره آسمان امامت و ولایت حضرت امام علی‌بن موسی الرضا(ع) برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی بانک دی، دکتر احمد شفیع‌زاده ـ مدیرعامل بانک دی ـ در این همایش ضمن برشمردن موفقیت‌ها و دستاوردهای بانک در سال گذشته با اشاره به نامگذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری برنامه‌های بانک در این مسیر را نیز تشریح کرد.


فهرستي بلند از موفقيت‌هاي بانک دی در سال 94

شفيع‌زاده تصريح کرد: ما فهرست بلندي از موفقيت‌ها را در سال 1394 داريم که بحمدالله مجموعه اقدامات باعث شد جايگاه بانک دي در نظام بانکي ارتقا پيدا کند و شرايط مناسب‌تري را به وجود بياوريم. مجموعه اقدامات و فعاليت‌هايي که همکاران ما انجام دادند شرايطي را ايجاد کرد که اعتبار و مقبوليت بانک دي در بورس، بانک مرکزي، روابط بين بانکي و بين مشتريان و مخاطبان بر اساس مطالعات و بررسي‌هاي انجام شده خوب و پسنديده است. اميدواريم همچنان توفيق داشته باشيم اين جايگاه را ارتقا دهيم.

مديرعامل بانک دي به افزايش سرمايه بانک دي از پنج هزار به 6400 ميليارد ريال اشاره و خاطرنشان کرد: تا پايان سال 1394 تمام اقدامات قانوني در زمينه افزايش سرمايه انجام شده است که بسياري از شاخص‌هاي ما را تعديل مي‌کند. همچنین سرمايه تعدادي از شرکت‌ها را افزايش داديم، به طوری که با افزايش 300 درصدي سرمايه شرکت بيمه دی قدرت توانگري آن براي عمليات بيمه‌گري بالاتر رفت.

شفيع زاده دريافت مجوز مرحله دوم ارزي را موفقيت ديگري دانست و گفت: در حال حاضر تيم ارزي تقويت شده است و در جهت تقويت حوزه ارزي به زودي مجوز مرحله سوم را نيز اخذ مي‌کنيم.

مديرعامل بانک دي به اخذ مجوز فعاليت مجدد صرافي دي اشاره و خاطرنشان کرد: اين مجوز توسط شوراي پول و اعتبار تصويب شد و با اصلاحاتي که صورت داديم و تصميمات اتخاذ شده با بازگشایی موافقت شد. اکنون تيم مديريتي منصوب شده و فعاليت‌هايي را آغاز کرده که اميدواريم در سال 1395 صرافي بتواند به خوبي برنامه‌هايش را انجام دهد.

وي با بيان اينکه در شرايط سخت اقتصادي بين 100 شرکت برتر 11 پله رشد داشته‌ايم، افزود: کسب رتبه نخست در شاخص رشد فروش در کشور، دريافت و ارتقاي جايزه تعالي سه ستاره سازماني و قرار گرفتن در سه شرکتي که بيشترين بهبود کيفيت را در سال 1394 داشته‌اند، انتشار اوراق بهادار و صکوک در سال 94 براي اولين بار که زمينه استفاده از ابزارهاي بازار پول را فراهم کرد از ديگر موفقیت‌های سال 1394 بود.
 

رويکردهاي سال 95 معطوف به اقتصاد مقاومتي باشد

وي با اشاره به برنامه هاي سال 1395 گفت: در سال جدید رويکردهايي ما بايد معطوف به اقتصاد مقاومتي باشد. بايد به اين رويکرد توجه کنيم و ادبيات معطوف به اقتصاد مقاومتي را درک کنيم. ما بايد به عنوان سربازان عرصه اقتصادي، اولا درک درستي از موضوع داشته باشيم و ثانيا در اين مسير کارمان را درست انجام دهيم و تلاشمان اين باشد که رويکردهايمان در سال 1395 را معطوف به اين ادبيات کنیم.

مدیرعامل بانک دی تلاش و مجاهدت در اقتصاد را از ملزومات اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: بهبود مديريت کيفيت و بهره وري از شاخص‌هاي مهم اقتصاد مقاومتي است. همچنین استفاده از اقتصاد دانش بنيان، استفاده از فناوري، خوب کار کردن، مبتکرانه کار کردن و استفاده از روش‌هاي نو را می‌توان از ويژگي‌هاي اقتصاد مقاومتي دانست. ما نبايد در گذشته بمانيم ولو اينکه در سال‌هاي قبل خوب کار کرده باشيم بايد بدانيم الان مقتضیات زمان، خلاقيت‌ها و قوه ابتکار خود را مي طلبد. بايد خلاقانه با پديده‌هاي اقتصادي مواجه شويم، نه منفعلانه.


رقابت کاذب و به هم خوردن توازن سود انتظاري

وي يکي از دستاوردهاي دولت را کنترل تورم دانست و گفت: کنترل تورم در حالی انجام شد که از سوی دیگر با رکود مواجه بودیم. و حالا باید تلاش کنيم که از اين رکود خارج شويم. ما به عنوان بخشي از نظام بانکي در زمينه خروج از رکود و شتاب در رونق نقش داريم.

مديرعامل بانک دي تصريح کرد: رقابت کاذب و شکننده‌اي در نرخ به وجود آمده که باعث شده توازن سود انتظاري در حوزه اقتصادي به هم بخورد. هيچ صنعتي 20-30 درصد سود بدون زحمت ندارد. پس طبيعي است که افراد سود سپرده گذاري بانکي را مي گيرند و توليد را رها مي کنند. در مسير اقتصاد مقاومتي بايد اشتغال و رونق شکل بگيرد لذا سيستم بانکي بايد متناسب با شرايط فعلي که تورم مهار شده روند خود را اصلاح کند.

شفيع زاده خاطرنشان کرد: در طول سال‌هاي پس از انقلاب بجز 3-4 سال همواره نرخ سود بانکي پايين‌تر از نرخ تورم بوده است. اما اتفاقي که از سال گذشته تا کنون رخ داده اين بوده که نرخ سود بانکي خيلي بيشتر از نرخ تورم است. در اين شرايط طبيعي است که سپرده‌گذار و کسي که منابع در اختيار دارد انگيزه‌اي براي به حرکت درآوردن چرخ‌هاي اقتصادي ساير حوزه‌ها نخواهد داشت بنابراین روندهایی که خلاف اقتصاد مقاومتي و خلاف تدابير دولت است، بايد اصلاح شود.

 

منافع درک اقتصاد مقاومتي براي بانک‌ها

وي ضمن درخواست از نظام بانکي براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي، بر مسئوليت بانک دي تاکيد و اظهار کرد: اگر اقتصاد مقاومتي را درک کنيم به دست خودمان قيمت تمام شده پول را بالا نخواهيم برد. قيمت تمام شده پول بايد پايين بيايد. به جاي رقابت در نرخ، بايد کاري کنيم که رقابت را به سمت خدمات ببريم. هرچقدر که خدمت ارائه دهيم و رقابت داشته باشيم نه تنها هيچ ضرر اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي ندارد بلکه تماما منفعت است و اين عین خدمت است؛ البته با لحاظ عقلانيت و محاسبه درآمد و هزينه. خدمت خوب است اما بايد رقابت در خدمت باشد که در اين صورت هيچ عارضه منفي براي اقتصاد و فرهنگ ايجاد نخواهد شد.

مديرعامل بانک دي درخصوص چگونگي تخصيص منابع بانکي گفت: در تخصيص منابع بايد رويکردمان مبتني بر اقتصاد مقاومتي و تقویت سياست‌هاي دولت، ايجاد رونق، اشتغال، حمايت از بنگاه‌هاي متوسط، خرد و بنگاه‌هاي دانش بنيان باشد. البته از پولمان هم بايد مراقبت کنيم. وثيقه و بهداشت اعتباري بايد باشد که اتفاقا جزو عوامل اقتصاد مقاومتي است. پول را به هرکسي ندهيم که آن را از بين ببرد بلکه به کسي بدهيم که اهليت داشته باشد اما به سمت توليد سوق دهيم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: