کد خبر: ۶۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 23 April 2016
تفاهم‌نامه بیمه جامع پلنگ ایرانی امضا شد.
علی تیموری مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای تفاهم‌نامه بیمه "جامع پلنگ ایرانی" با اشاره به اینکه قسمت جنوب غرب آسیا و خاورمیانه محل زیست پلنگ است، گفت: در نیمه دوم قرن 20 نسل پلنگ ایرانی در برخی مناطق منقرض شد.

وی با بیان اینکه بیشترین تجمع پلنگ در ایران است، اظهار کرد: به دلیل همین حساسیت و اهمیت بسیاری که از سوی سازمان محیط زیست برای حفاظت از این گونه مهم معطوف است. بنابراین برنامه حفاظتی پلنگ ایرانی در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: چتری بودن این گونه گربه سان بزرگ برای سایر گونه‌ها به عنوان یک چتر محسوب می‌شود. همچنین پلنگ یک گونه کاریزماتیک است و در اساطیر ایرانی نماد قدرت، شجاعت و اقتدار محسوب می‌شود، بنابراین می‌توانیم با این نماد نقض حفاظتی این گونه را تقویت کنیم.

تیموری با بیان اینکه پلنگ در رأس هرم غذایی قرار دارد، ادامه داد: حفاظت از این گونه نقش بسیاری در حفظ سایر گونه‌ها دارد. همچنین به علت وسعت قلمرو پلنگ در ایران، ضرورت دارد که اقدامات لازم مربوط به حفظ این گونه را انجام دهیم که در این صورت، زیستگاه‌ها و طعمه این گونه نیز حفظ می‌شود.

به گفته وی، همه این دلایل و تراکنش وسیع این گونه باعث شد که سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه جامع و دقیقی برای حفاظت پلنگ تدوین کند که این مساله در سال 94 به استان‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از بین رفتن پلنگ توسط افراد سودجو، تخریب زیستگاه‌های این گونه و تصادفات جاده‌ای و خسارت پلنگ به دام‌ها، مجاب کرده تا برنامه مدیریت و حفاظت پلنگ ایرانی را تدوین کند.

تیموری با بیان اینکه ظرف پنج سال اجرا خواهد شد، گفت: براساس گزارشات دریافت شده از استان‌ها، طی سال‌های 1378 تا 1394، 150 قلاده پلنگ به طور غیرطبیعی کشته شده‌اند که 65 تا 70 درصد ناشی از شکار و طعمه مسموم بوده است.

وی با اشاره به اینکه پایش و ارزیابی پلنگ به طور مستمر انجام خواهد، اظهار کرد: برنامه جامع حفاظت و مدیریت 8 محور دارد که آموزش، روابط عمومی و رسانه، پارک طبیعت پردیسان، دامپزشکی، بیماری‌ها، و امداد ونجات، امور بین‌الملل و زیستگاه‌های فرامرزی، ذخایر ژنتیکی، تحقیقات و پایش و ارزیابی و شبکه ملی پلنگ از جمله این محورهاست.

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 47 دستگاه برای اجرای برنامه حفاظت پلنگ درگیر هستند، گفت: این برنامه در برنامه ششم توسعه لحاظ شده و به مجلس ارائه شده است.

تیموری با اشاره به اینکه بیمه پلنگ از جمله ساختارهای برنامه جامع مدیریت و حفاظت پلنگ ایرانی است، افزود: این تفاهم‌نامه امروز اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: افزایش ضرر و زیان جرایم پلنگ در ابتدای سال 94 باعث کاهش ریسک بیمه شده است. ضرر و زیان پلنگ در اردیبهشت سال 93 ، 5 میلیون تومان بوده است ولی در سال 94 به 80 میلیون تومان رسید، بنابراین ضرر و زیان افزایش 16 برابری در سال گذشته داشته است.

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه شرکت سهامی بیمه "ما" به طور داوطلبانه حاضر به بیمه پلنگ ایرانی شد، گفت: بیمه "ما" پلنگ و آثار آن را به مدت 5 سال بیمه کرده است که این موضوع باعث ارتباط سطح کیفی حفاظت از زیرگونه در معرض انقراض پلنگ ایرانی و گسترش وسیع تراکنش از طریق ساماندهی و جبران خسارات وارد شده به اشخاص ثالث می‌شود.

تیموری اظهار کرد: بیمه "ما" تفاهم‌نامه‌ای را برای بیمه پلنگ و خسارات ناشی از اشخاص ثالث و دام پرداخت می‌کند. بنابراین بیمه ما ضمن اینکه حافظ پلنگ ایرانی محسوب می‌شود، معرفی کننده این گونه مهم به مردم ایران نیز هست.

مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: موضوعات تحت پوشش بیمه جامع پلنگ ایرانی شامل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث، خسارات دام پلنگ و گرگ و خسارت خود پلنگ است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: