کد خبر: ۶۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 09 March 2016
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: 60 درصد کارتن خواب های تهران و حاشیه نشینان کلانشهرهای کشور، روستاییان و عشایر هستند.
 معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: 60 درصد کارتن خواب های تهران و حاشیه نشینان کلانشهرهای کشور، روستاییان و عشایر هستند.

به گزارش ایرنا سیدابوالفضل رضوی چهارشنبه در نشست مشترک روسای شوراهای اسلامی شهرستان ها و بخش های خراسان رضوی افزود: از سویی 70 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) نیز روستاییان و عشایرند. 

وی با بیان اینکه این افراد از سختکوش ترین اقشار جامعه هستند، اظهار کرد: بهره وری پایین در اقتصاد روستایی و نبود عدالت بنیانی و اساسی، که در اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری مورد تاکید است، در روستاها وجود ندارد و این موجب چنین وضعیتی شده است. 

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری، عدالت بنیانی، دانش بنیانی، درونزایی و مردم محوری در اقتصاد کشور و مناطق مختلف باید مورد توجه جدی قرار گیرد. 
وی با بیان اینکه امروز شاهد تخلیه گسترده روستاها و رشد حاشیه نشینی در کلانشهرهای کشور هستیم، گفت: مشکلات روستاییان مختص و محدود به خود این جمعیت نیست و به همه کشور منتقل می شود وهمه مناطق را متاثر می سازد. 

وی با تاکید بر اینکه نظام برنامه ریزی کشور از قبل انقلاب نظامی شهرمحور بوده است، افزود: این وضعیت همچنان ادامه دارد و پس از انقلاب اسلامی نیز نظام برنامه ریزی کشور اصلاح نشده است. 

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از 99 درصد روستاها و آبادی های کشور برق رسانی و60 درصد روستاهای بالای 20 خانوار گازرسانی شده اند و 78 درصد روستاها از آب لوله کشی و نزدیک به 70 درصد روستاهای بالای 20 خانوار جاده آسفالته برخوردارند، گفت: با وجود ارائه خدمات زیربنایی جمعیت روستایی ما همچنان روند کاهشی دارد و در مقابل حاشیه نشینی رو به افزایش است. 

وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت های روستایی کامل نبوده و روستاییان ما نیازمند همان رفاه نسبی هستند که شهرنشینان از آن برخوردارند زیرا بر اساس بررسی صورت گرفته روستایی امروز با روستایی 40 سال قبل تفاوت ماهیتی دارد. 

وی توضیح داد: آن زمان حدود یک درصد جمعیت روستایی باسواد بود اما امروز هر پنج خانوار روستایی یک تحصیلکرده دانشگاهی دارند و نرخ سواد روستاهای کشور 78 درصد است که این نرخ در خراسان رضوی 77،3 درصد است. 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار کرد: از سویی شاهد رشد فرهنگی و اجتماعی جمعیت روستایی هستیم، به گونه ای که در تمامی انتخابات مشارکت روستاییان بالای 90 درصد است و حال آنکه شهرنشینان در این دوره انتخابات به این نتیجه رسیدند که باید مشارکت حداکثری داشته باشند. 

رضوی ادامه داد: بر اساس محورهای اقتصاد مقاومتی معتقدیم که باید مردم همان گونه که در فعالیت های سیاسی و اجتماعی حضور دارند در حوزه اقتصادی نیز نقشی محوری و تعیین کننده داشته باشند و حقوق بگیرند و صاحب سهام باشند، البته نه مانند سهام عدالت که اصلا نمی دانند چیست و متعلق به کجاست. 

وی با تاکید بر اینکه بر اساس اصل درون زایی اقتصاد، باید مردم را در مباحث اقتصادی وارد کرده و از فکر و ایده آنها بهره گرفت، افزود: امروز 94 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود اما سهم ایران از اقتصاد هشت میلیارد دلاری تولید محصول و فرآوری آن تنها 620 میلیون دلار است. 

وی تصریح کرد: امروز دانش بنیانی مورد تاکید رهبری در استانهای خراسان بویژه رضوی و جنوبی در حوزه زعفران توسط دستگاه ها باید محقق شود و شوراها نقش محوری در ورود دستگاه ها به این حوزه دارند. 

وی شوراها را از ارکان تصمیم سازی در کشور دانست و گفت: باید شوراها در کشور ما قوت و قدرت بیشتری پیدا کنند و در این میان توجه به شوراهای روستایی از ضرورت های جدی توسعه این مناطق است. 

رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی از جهت درصد جمعیت روستایی کشور رتبه 23 کشور و از نظر تعداد جمعیت روستایی با یک میلیون و 683 هزار نفر، رتبه اول را دارد که خود از جمعیت 15 استان کشور بیشتر است. 

وی اظهار کرد: خراسان رضوی از نظر سرانه درآمد خانوارهای روستایی یکی از استان هایی است که درآمد خانوار روستایی آن کمتر از هزینه های خانوار است. 

وی ادامه داد: برای جبران این نقیصه، اقداماتی برای تامین تسهیلات و فعالیت های اقتصادی روستاییان در قالب تشکیل شرکت های تعاونی سهامی عام یا خاص روستایی با تعیین نوع فعالیت از سوی خود روستاییان آغاز شده است. 

این مسئول عنوان کرد: بر این اساس تشکیل شرکت های تعاونی روستایی با 25 خانوار، سهم آورده روستاییان 40 درصد و میزان تسهیلات بانکی 60 درصد تا سقف 7،5 میلیارد ریال، برای شرکت هایی متشکل از 50 خانوار 35 درصد آورده اعضا و 65 درصد تسهیلات بانکی تا سقف 10میلیارد ریال منظور شده است. 

وی افزود: شرکت های متشکل از 100 تا 149 خانوار سهم آورده سهامداران 30 درصد و 70 درصد نیز وام تا سقف 20 میلیارد ریال، شرکت های تعاونی متشکل از 150 تا 199 خانوار 25 درصد آورده و 75 درصد وام تا سقف 30 میلیارد ریال و از 200 خانوار به بالا 20 درصد آورده، 80 درصد وام خواهد بود که این تسهیلات با نرخ کارمزد سه درصدی تخصیص می یابد. 

وی تصریح کرد: برای تسهیل شرایط، وثیقه تعیین شده این تسهیلات کارت یارانه یا شماره ملی سرپرستان خانوار است و نیازی به وثیقه ملکی ومسکونی نیست و بعد از دو سال تنفس، مهلت بازپرداخت این تسهیلات بین سه تا پنج سال خواهد بود. 

وی هدف از این اقدام و ارائه این تسهیلات را تقویت توان اقتصادی خانوارهای روستایی و ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس به روستاها عنوان کرد. 

رضوی ابراز امیدواری کرد: با انجام خدمات زیرساختی که صورت گرفته و از طریق ارائه این تسهیلات و رفع تبعیض های خدماتی بین روستاها و شهرها مثل اینترنت پرسرعت و غیره، روستاها از رونق و آبادانی لازم برخوردار شوند. 

وی افزود: امسال 18 هزار روستای کشور دارای اینترنت پرسرعت شدند و تلاش می شود این خدمات در سطح مناسبی به نسبت شهرها در اختیار روستاییان هم قرار گیرد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: