کد خبر: ۶۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۸ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - 08 March 2016
روزنامه خراسان در گزارشی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا و جنگ داخلی در میان جمهوری خواهان را مورد بررسی قرار داد.
 روزنامه خراسان در گزارشی انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا و جنگ داخلی در میان جمهوری خواهان را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش که در شماره سه شنبه 18 اسفند 1394 خورشیدی به قلم علیرضا رضاخواه انتشار یافته است، می خوانیم: پس ازبرگزاری انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در 'سه شنبه بزرگ' که در آن دونالد ترامپ برنده هفت ایالت از ۱۱ ایالت شد، گویا بخت ،چندان این میلیاردر خبرساز را یاری نکرده است. 

روز شنبه ۵ مارس در انتخابات درون حزبی دو ایالت کانزاس و مین رقیب ترامپ، تد کروز، سناتور کنونی ایالات تگزاس توانست از او پیشی بگیرد. در عوض در دو ایالت لوسیانا و کنتاکی ترامپ پیروز میدان شده است. دو نامزد دیگر جمهوری خواهان، مارکو روبیو و جان کیسیک نتوانستند در هیچ یک از این ایالت ها پیروز شوند. دونالد ترامپ همچنان با فاصله ای قابل توجه در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان پیشتاز است. با این حال پیروزی های ترامپ که همیشه با اظهارنظرهای جنجالی وی همراه بوده است زنگ خطر را برای مقامات حزب جمهوری خواه به ویژه جریان نئو محافظه کار به صدا در آورده است. 

به غیر از مواضع اقتصادی وی، دیدگاه های ترامپ در زمینه سیاست خارجی دیدگاه های جمهوری خواهان اصیل را به چالش می کشد. دونالد ترامپ، جنگ عراق را افتضاحی مبتنی بر دروغ می داند، پوتین را تحسین می کند و گفته میان اسرائیل و فلسطین «بی طرف» خواهد بود. وقتی صحبت از جایگاه جهانی آمریکا می شود می گوید: «چرا ما همیشه باید طلایه دار همه چیز باشیم؟» در حالی که قسمتی از کاندیداهای جناح اصلی حزب از رقابت ها کنار کشیدند یا حتی عده ای از آنها سوار قطار ترامپ شده اند و از وی حمایت کردند، یک گروه وجود دارند که به شدت با وی مخالف هستند: نخبگان تندروی سیاست خارجی که به نئومحافظه کاران مشهور هستند.

** ترامپ از دیگران صلح طلب تر است
سایت «American Conservative»، اخیرا در گزارشی مواضع کاندیداهای باقی مانده انتخابات آمریکا را بر اساس سیاست خارجی مداخله جویانه در شش موضوع امتیازبندی کرده و به آنها نمره داده است. بهترین نمره برای سیاستی خوددارانه منظور شده است و بدترین نمره برای سیاستی مداخله جویانه. موضوع های مطرح در این «کارنامه»، بودجه نظامی، رابطه با روسیه، جنگ عراق، جنگ لیبی، سوریه و توافق هسته ای ایران هستند. نویسندگان گزارش توضیح داده اند که رؤسای جمهور در سیاست خارجی آزادی عمل بیشتری از سیاست داخلی دارند و د و رئیس جمهور گذشته سیاست خارجی تندروانه تر از تعهداتشان در دوره تبلیغات در پیش گرفته اند. 

جورج دبلیو بوش قول «سیاست خارجی فروتنانه» داد، اما جنگ عراق را رقم زد. باراک اوباما تا حد زیادی برای پایان دادن به جنگ های بوش انتخاب شد، اما او هم به دنبال ایده 'تغییر رژیم' رفت و 'موفقیتی' با هزینه زیاد در لیبی به دست آورد و در سوریه به جایی نرسید. براساس این گزارش سندرز، ترامپ و کیسیک سیاست خارجی صلح طلبانه تری خواهند داشت و بعد از آنها کلینتون و کروز قرار دارند و روبیو و کارسون بدترین نمره ها را گرفته اند.

** 'شر هیلاری بسیار کمتر از ترامپ'
چند تن از چهره های جمهوری خواه در حوزه سیاست خارجی -که بسیاری از آنها طرفداران جنگ عراق، ضد پوتین و درباره امنیت اسرائیل غیر قابل مذاکره هستند- در مصاحبه با پولیتیکو می گویند ترامپ یک فاجعه برای سیاست خارجی ایالات متحده است و هرگز از وی حمایت نخواهند کرد. حتی برخی از آنها اعلام کرده اند در ماه نوامبر به جای ترامپ به هیلاری کلینتون رای خواهند داد. 
الیوت کوهن، مقام ارشد سابق وزارت خارجه در دولت جورج دبلیو بوش که نظریه پرداز نقش تهاجمی ایالات متحده در خارج از کشور است می گوید: «شر هیلاری بسیار کمتر از ترامپ است.» انتخاب ترامپ یک فاجعه کامل برای سیاست خارجی آمریکا است و وی در حال حاضر هم در این زمینه صدماتی وارد کرده است.» 

کوهن حامی جنگ عراق بوده و اغلب به نام نومحافظه کار شناخته می شود، ولی خودش چنین هویتی برای خود قائل نیست و می گوید: «به شدت یک کاندیدای سوم را به جای ترامپ ترجیح می دهم.» اما این نکته را هم اضافه می کند که «اگر جایگزین دیگری وجود نداشت، هیلاری را انتخاب می کنم.» مکس بوت، مورخ نظامی در شورای روابط خارجی که از جنگ عراق حمایت کرد و طرفدار سیاست خارجی جنگ طلبانه است در مصاحبه با ووکس در اول مارس می گوید در مقابل ترامپ به کلینتون رای می دهد «به معنای واقعی کلمه حوصله ترامپ را ندارم. کلینتون به وضوح نسبت به ترامپ ارجحیت دارد.» کوهن نامه چندین نفر از کارشناسان جمهوری خواه حوزه سیاست خارجی را که روز چهارشنبه گذشته منتشر شد و بسیاری از آنها نومحافظه کار بودند ،سازماندهی کرده است. 

در این نامه آمده است: «ما نمی توانیم از گزینه حزب در صورتی که آقای ترامپ باشد حمایت کنیم.» در این نامه از مواضع ترامپ در زمینه «تحسین دیکتاتورهای خارجی» و حمایت «غیر موجه» از «استفاده گسترده از شکنجه» انتقاد شده است. این نامه توسط چند تن از کارشناسان حوزه سیاست خارجی حزب جمهوری خواه امضا شده است. این افراد شامل: مکس بوت، پیتر فیور، یکی از دستیاران امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش، رابرت زولیک، معاون وزارت خارجه در زمان کاندولیزا رایس، داو زاخیم، یکی از مقامات پنتاگون در دولت بوش و کوری شاکه، مقام سابق وزارت خارجه در دولت بوش و عضو موسسه هوور، می شود.

** به دنبال گزینه سوم
تعدادی از نومحافظه کاران که خودشان را در وضعیتی غیرممکن می بینند، ذاتاً نمی توانند به کلینتون رای بدهند، اما برای جلوگیری از روی کار آمدن جمهوری خواهی که مواضعش را خطرناک می بینند و دیدگاه هایش را با قدرت آمریکایی و ارزش های خارجی آن در تضاد می بینند، مجبور به انجام چنین کاری هستند. الیوت آبرامز، یکی از دستیاران امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش که در زمینه دموکراسی در خاورمیانه تخصص دارد می گوید: «سال 1972 اولین سالی بود که می توانستم در انتخابات رای دهم، ولی در انتخابات شرکت نکردم. 

به دلایل سیاست خارجی نمی توانستم به مک گاورن رای دهم و به خاطر واترگیت هم به نیکسون رای ندادم. ممکن است در سال 2016 هم با وضعیت مشابهی روبرو شوم. نمی توانم به ترامپ یا کلینتون رای دهم.» بیل کریستول، سردبیر نشریه ویکلی استاندارد، که به عنوان رئیس نومحافظه کاران واشنگتن شناخته می شود، می گوید قبل از انتخاب بین دو گزینه ترامپ و کلینتون به گزینه سوم فکر خواهد کرد. 

کریستول و آبرامز به سناتور مارکو روبیو مشاوره می دهند. روبیو گزینه مورد حمایت تعدادی از نومحافظه کاران است که مواضعش در قبال سیاست خارجی و تاکید شدیدش بر حقوق بشر و دموکراسی را تحسین می کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: