کد خبر: ۶۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - 06 March 2016
نشست خبری رئیس جمهوری، در شرایطی برگزار شد که یک هفته از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و کمتر از دو ماه از اجرای برجام می گذرد؛ این نشست، حاشیه هایی به همراه داشت.
 نشست خبری رئیس جمهوری، در شرایطی برگزار شد که یک هفته از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و کمتر از دو ماه از اجرای برجام می گذرد؛ این نشست، حاشیه هایی به همراه داشت.

به گزارش ایرنا، نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران با خبرنگاران و نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی امروز (یکشنبه) دومین نشست خبری رئیس جمهوری پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود و به همین دلیل بخش عمده ای از پرسش های خبرنگاران به موضوع برجام مربوط می شد.

مسائل مرتبط با سیاست خارجی، سیاست داخلی و همچنین مسائل اقتصادی، از جمله حوزه هایی بود که در میان پرسش های خبرنگاران بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده بود.
در ادامه، بخش های متفاوتی از نقطه نظرات رئیس جمهوری را می خوانید:

** ممکن است برخی از انتظارات (در انتخابات) برآورده نشده باشد اما از زمان ثبت نام نامزدها تا روز انتخابات، دولت هیچ شب آرامی را نداشت و همه توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند، و تعداد افرادی که می توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند، افزایش یابد.

** از همه کسانی که برای ترغیب مردم به انتخابات تشویق کردند، از رهبر معظم انقلاب تا همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه ما که با پیام کتبی یا صوتی شان، مردم را به انتخابات تشویق کردند و خواستند مردم پای صندوق آرا بشتابند و همچنین از همه گروه های مرجع، مراجع، بزرگان، هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران و همه اصحاب رسانه تشکر می کنم.

** من بسیار خوشحالم که در میان همه جناح ها، همه احزاب و همه گروه ها عمدتا معتدلین انتخاب شدند و این بسیار مهم است، به این معناست که مردم ما میانه روی را برگزیده و انتخاب کرده اند، معنای آن، این است که راهی که مردم ما در 92 انتخاب کردند، همان مسیر را ادامه دادند.

** از اصحاب رسانه ای که هم در دوران توافق هسته ای بار سنگینی بر دوش کشیدند و هم در دوران انتخابات کار بسیار بزرگی انجام دادند تشکر می کنم.

** ما مجلس شورای اسلامی تابع دولت را نمی خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم، مجلس و دولت در کنار هم، البته تابع اصول مشابه و واحد هستند و اهداف ملی واحد را دنبال می کنند.

** بسیار امیدوارم که همکاری ما با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد، گرچه در مجلس نهم هم ما همواره تلاش کردیم روابط بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم، نه سوالات فراوان نمایندگان ما را عصبانی کرد، نه استیضاح ها ما را عصبانی کرد، نه رد بعضی از لوایح ما را عصبانی کرد، نه تاخیر آن ها.

** مردم در هفتم اسفند پاسخ بداخلاقی ها را دادند؛ در هفتم اسفند گفتند که تهمت، افترا و شعارهای غلط نتیجه معکوس می دهد.

** دلمان نمی خواهد طبق اعلام وزیر راه در هیات وزیران، مردم ایران سالیانه حدود 4.5 میلیارد دلار پول هواپیمای خارجی را برای خرید بلیط به شرکت های خارجی برای هواپیماهای خارجی پرداخت کنند و می خواهیم این پول به شرکت های هواپیمایی ایرانی برگردد. البته فکر نمی کنم کسی ناراحت شود که پول مردم ایران به جیب ایرانی برود.

** خبرنگار شبکه خبر از رئیس جمهوری پرسید که سخنگوی دولت اعلام کرده است وزرای کابینه به ویژه وزرای اقتصادی ملزم به تدوین برنامه کوتاه مدت برای بهبود وضعیت معیشت مردم و اشتغال جوانان شدند، جزییات این برنامه چه زمانی اعلام می شود و فکر می کنید نتایج فوری آن چه خواهد بود؟ که رئیس جمهوری با لبخند پاسخ داد: چرا از خود سخنگوی دولت نپرسیدید؟

** خبرنگاری دیگر سوال کرد 40 روز از اجرای برجام گذشته است؛ اخیرا دکتر صالحی از تاخیر طرف مقابل در اجرای تعدات خود در برجام گفته است، از سوی دیگر دکتر لاریجانی هم این موضوع را اعلام کرده و سفیر آلمان هم به این مساله اشاره کرده است. آیا تاخیر در اجرای تعهدات طرف مقابل را تایید می کنید؟ که رییس جمهوری پاسخ داد: آقای دکتر صالحی هر چه در زمینه اتمی بگوید صاحب نظر است، وی مسوول انرژی اتمی است. سپس با مزاح و لبخند ادامه داد: می گویند چرا هنگامی که از علما و مراجع سوال می کنید به دو شکل پاسخ می دهند، پاسخش این است که به دو شیوه سوال می شود. این موضوع وابسته به این است که شما چگونه سوال را مطرح کنید.

** خبرنگاری دیگر سوال کرد که قوه قضائیه قانونی گذاشته که کسانی که بدهی مالی دارند بتوانند در منزل این دوران را پر کنند که نقش مهمی در بهبود فضای کسب و کار خواهد داشت، دولت از این قانون قوه قضائیه حمایت می کند یا خیر؟ که رئیس جمهوری پاسخ داد: ما با زندان اصلا خیلی موافق نیستیم؛ هر چه شود دوران زندان را کم کنیم و زندانیان بتوانند از فضای زندان راحت شوند و در فضای دیگری باشند، استقبال می کنیم.

** کار اصلی را (در انتخابات) مردم انجام داده اند؛ مرم سراسر ایران و بویژه مردم تهران عملکردشان جای تشکر دارد. به این دلیل که مردم تهران دو کار مهم کردند و 46 اسم روی ورقه نوشتند؛ روی یک ورقه 30 اسم و روی یک برگه 16 اسم؛ و این مهم است و با حوصله کار کردند ؛ کار تهرانی ها حتی نسبت به شهرهای بزرگ دیگر نیز سخت تر بود. مردم تهران با هوشمندی کار را یکسره کردند و نگذاشتنند به دور دوم برسد.

**امیدوارم شفافیت مورد نظر شما را بیان کرده باشم
خبرنگاری دیگر از رئیس جمهوری پرسید روسیه طرحی برای فدرال کردن در سوریه را مطرح کرده است و در مقابل آن، آمریکا طرحی را برای تقسیم سوریه دارد. ارزیابی شما نسبت به این دو مساله چگونه است؟ آیا تهران همچنان به تحرکات روسیه در سوریه اطمینان دارد یا خیر ؟ که روحانی با خنده پاسخ داد: بین ما و روسیه که همسایه هستیم دعوا درست نکنید.

**خبرنگاری از رییس جمهوری پرسید بیش از یکسال است سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران که در انتخابات سال 92 نیز از حامیان شما بود و شما در نطق تلویزیونی نیز از ایشان تشکر کردید، ممنوع تصویر است؛ سخنگوی قوه قضاییه هم گفته است حکم دادستانی براساس تصمیم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است، به طور شفاف بفرمایید به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اقدامی برای حل و فصل این موضوع کرده اید؟ که روحانی پاسخ داد: طرف گفت دروغ گفتن حرام است ولی راست گفتن که واجب نیست.

روحانی در این زمینه تاکید کرد که «من قبلا نیز در یک مصاحبه اعلام کردم و گفتم هیچ مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی نسبت به حضرت آقای خاتمی رییس جمهوری دوران هفتم و هشتم کشور ما وجود نداشته است. من از روز اول در شورای امنیت ملی عضویت داشتم، در آن مدت نماینده رهبر معظم انقلاب در شورا بوده ام و الان نیز رئیس این شورا هستم، هیچ زمانی، در هیچ دوره ای مطرح نبوده و دبیرخانه نیز حق ندارد، به فرض هم اگر دبیرخانه چنین مصوبه ای داشته باشد، غیرقانونی است، البته من از آقای شمخانی پرسیدم گفت در دبیرخانه مصوبه ای در این زمینه نیست. این حرف ها به شوخی بیشتر شباهت دارد تا واقعیت. امیدوارم شفافیت مورد نظر شما را بیان کرده باشم.'

** خبرنگاری دیگر از رئیس جمهوری پرسید در دوران پساتحریم به نظر می رسد هنوز هم شرکت های بزرگ چینی به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند اما هراس دارند که توافق هسته ای عملیاتی نشود و سرمایه آن ها هدر برود که رئیس جمهوری پاسخ داد فکر نمی کنم اینگونه باشد؛ روحانی خطاب به خبرنگار چینی گفت: ممکن است یک شرکت خاص چینی مورد نظر شما باشد که هنوز تردید دارد، اما من هیچ تردیدی در میان شرکت های چینی، هندی، کره ای، آسیایی، اروپایی و غیراروپایی نمی بینم.

** رییس جمهوری درباره این پرسش که با توجه به حوادث سال گذشته فاجعه منا، برای انجام سفرهای حج تمتع در سال 95 چه تضمینی می دهید که مشکلاتی نظیر سال قبل رخ ندهد؟ گفت: امسال هنوز هیات ایرانی کشورمان برای بحث حج تمتع به عربستان نرفته است؛ حج عمره ما اکنون تعطیل است و قبل از حوادث حج تمتع سال قبل عمره را به دلایلی تعطیل کردیم؛ در حج تمتع هم فاجعه منا اتفاق افتاد و بسیار تاسف بار بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: