کد خبر: ۶۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - 01 March 2016
بارندگی شدید دیشب و بالا آمدن آب و طغیان رودخانه تلار در شهرستان سیمرغ و بروز خسارت به ساختمان های مسکونی، آموزشی و اراضی کشاورزی حریم این رودخانه خاطره تلخ آوار شدن ساختمان چند طبقه را در حاشیه این رودخانه در مردادماه امسال در شهر زیرآب زنده می کند.
 بارندگی شدید دیشب و بالا آمدن آب و طغیان رودخانه تلار در شهرستان سیمرغ و بروز خسارت به ساختمان های مسکونی، آموزشی و اراضی کشاورزی حریم این رودخانه خاطره تلخ آوار شدن ساختمان چند طبقه را در حاشیه این رودخانه در مردادماه امسال در شهر زیرآب زنده می کند.

به گزارش ایرنا، حدود 20 کیلومتر از مسیر رودخانه تلار از داخل و حریم شهرستان سیمرغ عبور می کند که ساختمان های آموزشی، تجاری، مسکونی در مسیر عبور این رودخانه در این شهرستان طی سالهای اخیر قد علم کردند و ساخته شدند.

رودخانه ای که به اظهار نظر کارشناسان از آن با عنوان رودخانه وحشی نام برده می شود و ساختمان هایی که بدون در نظر گرفتن حریم قانونی 20 متری با جرات در این مسیر بنا شده اند.
زنگ خطر از سال ها پیش به صدا درآمده بود اما گوشی این صداها را نشنید یا خود را به نشیندن زد اما دست قهر طبیعت از دامان رودخانه وحشی بیرون آمد و تابستان گذشته در اندک زمانی متجازوان به حریم اش را سرجایشان نشاند.

چند روز بعد از حادثه همه اعم از حادثه دیدگان و مسئولان و متولیان امر به این فکر می افتند که نمی توان با طبیعت در افتاد باید حرمت و حریم ها را رعایت و با متجاوزان برخورد کرد. واقعا صد حیف که به موقع از حوادث و رویدادهای گذشته پند نمی گیرم و در قبال آن هزینه های مالی و جانی هنگفتی را متحمل می شویم.

در حالی هفت ماه از حادثه تخریب و فرو ریختن تعدادی از منازل مقابل دیدگان شهروندان زیرابی می گذرد که همچنان باقی ماندن آوار این منازل در محل حادثه، یادآور عواقب نادیده گرفتن حریم و محدوده رودخانه است ولی تکرار تجاوز به حریم رودخانه در دیگر مناطق را می توان عبرت نگرفتن درس های از پیش آزموده شده از سوی مردم دانست.

بارندگی شدید دیشب باعث شده تا تعدادی از منازل مسکونی، اراضی کشاورزی و حتی یک باب واحد آموزشی شهرستان سیمرغ دچار آبگرفتگی و خسارت شوند البته این مساله تنها مربوط به بارندگی دیشب هم نمی شود و در ماههای اخیر از این دست حوادث رخ داده است. 

واحدهای مسکونی که بدون توجه به حریم رودخانه تلار مبادرت به ساخت و ساز کرده اند و بدین گونه هنگام بروز بارندگی دلهره ای از تخریب و خسارت در دل مردم و مسئولان ایجاد می کند. 
فرماندار شهرستان سیمرغ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وارد شدن خسارت به شماری از واحدهای مسکونی، آموزشی و همچنین اراضی زراعی و باغی این شهرستان براثر بارندگی شدید دیشب خبر داد.

فرج الله یدالله پور گفت: بارش شدید باران دیشب و سیلابی شدن رودخانه تلار در شهرستان سیمرغ به روستاهای برج خیل و دینه سر این شهرستان خسارت وارد کرد.
وی ادامه داد: با طغیان رودخانه تلار، آب این رودخانه به داخل واحدهای مسکونی و زمین های کشاورزی و باغی حاشیه رودخانه سر ریز شده است.

به گفته فرماندار سیمرغ همچنین آب رودخانه به داخل مدرسه شهدا حاشیه رودخانه تلار نیز نفوذ کرده است و اکنون حیاط این مدرسه مملو آب است. 
وی با اشاره به اینکه از دیشب تاکنون تلاش ها برای خروج آب از زمین های کشاورزی و واحدهای مسکونی ادامه دارد، گفت که بروز چنین مساله ای ناشی از تجاوز افراد به حریم رودخانه است که چنین مشکلاتی را سبب شده است.

یدالله پور ادامه داد: میزان خسارت وارده بر اثر بارش و سیلاب اخیر در سیمرغ در حال بررسی است و هنوز جمع بندی میزان خسارت انجام نشده است.
فرماندار شهرستان سیمرغ به بروز طغیان رودخانه تلار و آبگرفتگی برخی واحدهای مسکونی و اراضی کشاورزی شهرستان در آبان ماه امسال اشاره کرد و افزود: آبگرفتگی 20 واحد مسکونی در روستاهای برج خیل و تالارپشت شهرستان که در حاشیه رودخانه تلار قرار داشتند به دلیل بالا آمدن آب رودخانه دچار خسارت شدند. 

وی نادیده گرفتن حریم رودخانه تلار را دلیل اصلی بروز چنین مسائلی دانست و گفت که تداوم این روند می تواند خسارت های بیشتری را برای مردم ایجاد کند. 
به گفته یدالله پور، بالا آمدن آب و طغیان رودخانه تلار را باید مردم جدی بگیرند و وقوع این مساله را باید هشدار رودخانه به متجاوزان بدانند.

وی با ابراز نگرانی از طغیان رودخانه تلار در شهرستان سیمرغ، ادامه داد: بروز حوادثی همچون تخریب واحدهای مسکونی شهر زیراب که بازتاب رسانه ای گسترده ای نیز داشت برای شهرستان سیمرغ هم قابل تصور است. 

شهرستان سیمرغ در آذرماه سال 1391 با جدا شدن بخش کیاکلا از توابع قائمشهر تشکیل شد و این شهرستان دارای 2 بخش تالارپی و مرکزی و 27 روستا است. حدود 30 هزار نفر جمعیت در شهرستان سیمرغ ساکن هستند.

مدیر امور منابع آب شهرستان های سوادکوه شمالی، سوادکوه، سیمرغ، جویبار و قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت: رودخانه تلار به طول 163 کیلومتر و رودخانه سیاهرود به طول 80 کیلومتر از درون و داخل شهرها و روستاهای این شهرستان های گذر می کنند.

هادی نیک اختر ادامه داد: متاسفانه طی سالهای اخیر به دلیل جدی نگرفتن حریم این رودخانه ها از سوی مردم، عرض آنها کم شده و موجب طغیان آنها شده است. 

وی افزود: طغیان رودخانه ها به ویژه تلار باعث بروز خسارت های سنگینی به شهروندان از جمله تخریب واحدهای مسکونی و آبگرفتگی اراضی کشاورزی شده است.
مدیر امور منابع آب شهرستان های سوادکوه شمالی، سوادکوه، سیمرغ، جویبار و قائمشهر از تهیه طرح شناسایی و مشخص کردن حریم و بستر رودخانه های تلار و سیاهرود در این حوزه خبر داد.
وی گفت: در این طرح، حریم 20 متری این رودخانه مشخص شده است و در حال اجرا است.

نیک اختر در خصوص روند اجرای این طرح افزود: اخطار به حاشیه نشینان این رودخانه ها از جمله این موارد است و در صورت عدم تمکین، اعمال قانون و شکایت به دادگستری برای تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز انجام می شود. 

وی همچنین درباره افرادی که در حاشیه رودخانه ها مبادرت به کشت می کنند، گفت: این کشاورزان در واقع در زمین های ملی و دولتی به این کار اقدام می کنند که با اجرای این طرح جدید، با این افراد قرارداد اجاره منعقد می شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان های سوادکوه شمالی، سوادکوه، سیمرغ، جویبار و قائمشهر، بالا آمدن و طغیان رودخانه تلار طی ماههای اخیر در شهرستان سیمرغ را زنگ خطری مبنی بر تکرار حادثه شهر زیراب دانست.

آبان و اکنون اسفندماه امسال تکرار حوادث بالا آمدن و طغیان آب رودخانه و آبگرفتگی و خسارت به واحدهای مسکونی، تجاری، آموزشی و اراضی کشاورزی به نوعی زنگ خطر تکرار حوادث خطرناکتر و بدتر از حادثه شهر زیراب را به صدا درآورده است.

به گفته کارشناسان رعایت حریم رودخانه ها از سوی متولیان امر باید جدی گرفته شود تا مردم به ساخت و ساز در این مسیر اقدام نکنند تا بعد از آن صدها میلیارد ریال سرمایه صرف جبران خسارت نشود.
کارشناسان با اشاره به اینکه بالا بودن ارزش زمین در مازندران باعث شده است که بسیاری از رودخانه ها در استان مازندران که از وسط شهرها می گذرد همیشه وسوسه نادیده گرفتن قانون یا دور زدن آن وجود داشته و در صورت جدی نگرفتن این مساله در آینده مشکلات بسیار زیادی در این حوزه رخ خواهد داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: