کد خبر: ۶۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - 28 February 2016
یک کارشناس مسائل سیاسی درباره‌ی نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی به مردم برای شرکت در انتخابات و ایجاد فضای آرام بعد از نتایج انتخابات، اظهار کرد:‌ این خبرها و آفرینندگان خبر هستند که باید به آرامش بیندیشند. رسانه نمی‌تواند وقتی در جامعه التهاب وجود دارد، این التهاب را دروازه‌بانی کند و به واسطه این دروازه‌بانی التهاب، اجازه ادارک معنا را به تصمیم‌گیرندگان ندهند. رسانه پیمایش و در نهایت پایش خبر را بر عهده دارد.

یک کارشناس مسائل سیاسی درباره‌ی نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی به مردم برای شرکت در انتخابات و ایجاد فضای آرام بعد از نتایج انتخابات، اظهار کرد:‌ این خبرها و آفرینندگان خبر هستند که باید به آرامش بیندیشند. رسانه نمی‌تواند وقتی در جامعه التهاب وجود دارد، این التهاب را دروازه‌بانی کند و به واسطه این دروازه‌بانی التهاب، اجازه ادارک معنا را به تصمیم‌گیرندگان ندهند. رسانه پیمایش و در نهایت پایش خبر را بر عهده دارد.

مهدی مطهرنیا در عین حال تاکید کرد: رسانه‌ها اگر بخواهند با نام آرامش و ایجاد فضای گفتمانی، دروازه‌بانی خبر کنند، خبرها زمینه‌های عدم آگاهی در جامعه را افزایش می‌دهند. در نتیجه به رسالت تاریخی خود خیانت کرده‌اند. رسانه باید خبر را انتقال بدهد و تلاش کند در تحلیل خبر و درخواست از مخاطبان به عنوان یک مرجع قابل وثوق، آرامش را خواهان باشد. اما اگر به واسطه‌ی اینکه می‌خواهند جامعه به آرامش برسد، ارز‌ش‌ها و رسالت رسانه‌ای خود را از دست بدهند، همان ماکیاولیسم رسانه‌ای می‌شود که معتقد است هدف وسیله را توجیه می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه‌ گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ی نقش رسانه‌ها در حضور آگاهانه مردم در انتخابات، پذیرش نتایج انتخابات و همچنین ایجاد آرامش پس از آن، توضیح داد: رسانه‌ها قلب تپنده جامعه در جهت آگاهی‌بخشی و عبور اطلاعات موثق هستند، چون سازنده پیام هستند. هر چه رسانه‌ها رسالت تاریخی خود را در اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و ارتقاء و دانایی بیشتر مردم فراهم سازند، زمینه‌ها و بسترهای مناسبی برای رسیدن به اهداف تعریف شده ملی در یک جامعه معین حاصل می‌شود. از این رو باید گفت رسانه در همه موارد می‌تواند نقش موثری داشته باشد و در آینده رسانه‌های آینده خواهند بود که رهبری تحرکات اجتماعی را در لایه‌های گوناگون بر عهده خواهند گرفت.

مطهرنیا در ادامه گفت‌وگوی خود با تأکید بر اینکه در کشورهای مختلف و دموکراسی‌های گوناگون، رسانه به عنوان یکی از ارکان اساسی قدرت دموکراتیک مطرح است، توضیح داد: به واسطه همین معناست که رسانه‌های آزاد و مستقل همواره جزو جامعه و هدف قدرت‌ها و دولت‌های اقتدارگرا و استبدادی بوده‌اند؛ لذا این اهمیت کلان رسانه‌ها موجب می‌شود که جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند و در عرصه دموکراسی این رسانه‌ها هستند که باید بر مبنای رسالت تعریف شده خود، یعنی آگاهی‌بخشی و ارائه اطلاعات و داده‌های صحیح مبتنی بر افزایش دانایی مردم وارد عمل شوند و آرامش را در صحنه انتخابات تزریق کنند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رسانه‌ها چگونه می‌توانند پس از اعلام نتایج انتخابات جامعه را به آرامش و پذیرش نتایج دعوت کنند، یادآور شد: اگر یک انتخابات، انتخاباتی صحیح و مبتنی بر قوانین و رعایت حقوق انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان باشد، بی‌تردید این رسانه است که می‌تواند آن را بازتاب دهد و اگر احیانا تخلف‌ها و حرکت‌های غیرقانونی صورت بپذیرد، باز هم این رسانه است که می‌تواند با انتقال صحیح آن به فراخوان قانونی در جهت حرکت مبتنی بر معیارهای پذیرفته شده و مدنی و دموکراتیک در چارچوب هر کشور وارد عمل شود و اساسا ایجادکننده آگاهی‌بخشی و اطمینان‌ساز باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین درباره تأثیر رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما بر پرهیز از جانب‌داری پس از انتخابات نیز توضیح داد: صداوسیما یک رسانه ملی است و باید بازتاب‌دهنده تمام صداهای موجود در جامعه باشد. اگر رسانه ملی تنها به بخشی از جامعه چه اقلیت و چه اکثریت، چه گفتمان‌های برتر و چه خرده گفتمان‌ها بپردازد، رسالت ملی خود را به سامان نرسانده است و سیستم تحرک او مبتنی نه بر رسالت ملی بلکه مبتنی بر جهت‌گیری‌های حزبی و جناحی خواهد بود و عمق استراتژیک و اثرگذاری او کم خواهد شد و مخاطبان خویش را آرام آرام از متن به حاشیه خواهد راند. اینجاست که رسانه‌های آزاد و مستقل می‌توانند مخاطبان آن را جذب کنند.

مهدی مطهرنیا در پایان با بیان اینکه امروز رسانه ملی در ایران با چالش جدی گریز مخاطبان از برنامه‌های صداوسیما روبه‌روست، گفت: این گریز بیش از هر چیز نه ناشی از ذات برنامه‌ها یا عدم برنامه‌سازی مبتنی بر چارچوب‌های تخصصی است، بلکه مبتنی بر عدم اعتماد به رسانه ملی به عنوان یک رسانه فراجناحی و دور از جبهه‌بندی‌هاست؛ لذا این نکته هم اکنون به عینه در برابر رسانه ملی چهره نشان داده است و سال‌هاست با وجود تجربه فراوان، رسانه ملی در این زمینه هنوز هم به این مسیر انحرافی خود ادامه داده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: