کد خبر: ۶۴۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - 25 February 2016
روزنامه ایران در صفحه فناوری با گروهی از فعالان عرصه تکنولوژی درباره ارتباط حضور مردم در انتخابات و آینده فناوری به گفت و گو پرداخت.

 در آستانه برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم انتخاباتی که امسال یک تفاوت اساسی با نمونه های پیشین دارد و آن هم استفاده فراوان کاندیداها از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مختلف برای تبلیغات و اطلاع رسانی درباره برنامه هایشان است؛کاندیداهایی که حالا دیگر بخوبی از توانمندی حوزه آی سی تی آگاهند و می دانند با اتکا به آن می توان در این کارزار انتخاباتی نتیجه بهتری گرفت.

با توجه به حضور پررنگ فضای مجازی دراین دوره و آشناتر شدن کاندیداها با اهمیت آی سی تی، انتظار می رود نمایندگان در دور بعدی مجلس شورای اسلامی در کنار تلاش برای بهبود امور در بخش های مختلف به این حوزه اهمیت بیشتری بدهند تا روزهای بهتری برای این صنعت رقم بخورد.

**تأثیر انتخابات بر حوزه آی تی
مردم پیش از این نیز نشان داده اند که با شرکت در انتخابات و داشتن انتخابی درست می توان بر مشکلات بزرگی مانند تحریم ها غلبه کرد و حالا این سؤال پیش می آید که حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو، اساساً می تواند در توسعه بخش های مختلف ازجمله آی تی نقش داشته باشد؟ با انتخاب صحیح مردم چه افقی را می توان برای حوزه آی تی ترسیم کرد؟

«افشار فروتن لاریجانی» رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت و موبایل، حضور گسترده مردم را در این انتخابات بسیار مهم می داند و اعتقاد دارد انتخاب نماینده هایی که برنامه های آنها در راستای سیاست های دولت است، قطعاً می تواند در اجرای برنامه های دولت تأثیر مثبتی داشته باشد. وی ادامه می دهد:هریک از نماینده ها برنامه مشخصی دارند و مردم هم با توجه به برنامه هایی که هر کاندیدا ارائه داده است باید بهترین ها را به عنوان نماینده خود انتخاب کنند چون اگر برنامه های نمایندگان دور بعدی مجلس، همراستا با برنامه های توسعه دولت باشد، زمینه رونق اقتصادی و ساماندهی بهتر امور ازجمله حوزه آی تی و آی سی تی فراهم می شود. بنابراین مردم باید در انتخابات حضور یابند و از نمایندگانی نیز حمایت کنند که برنامه ریزی درستی در تکمیل برنامه های دولت دارند.

«شاهین طبری»رئیس کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی تهران(نصر) نیز با اشاره به اینکه دولت یازدهم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه های استراتژیک بیشتری نسبت به دولت قبل دارند می گوید: کلا بدنه این مجموعه، به کلیت حوزه آی تی و آی سی تی و برنامه های مختلف آن، بیشتر از قبل بها داده اند بنابراین بهتر است نماینده هایی وارد مجلس شوند که دولت را در راستای برنامه هایش تقویت کنند و تفکر مثبتی داشته باشند که این موضوع نیز جز با حضور آگاهانه و پرشور مردم محقق نمی شود.

لزوم حضور گسترده مردم در انتخابات، مورد تأکید همه فعالان حوزه آی تی است و«صابر فیضی»کارشناس مخابرات و مدیرعامل سابق مخابرات ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی، حضور مردم در این دوره از انتخابات را بسیار مهم می داند و می گوید: این موضوع می تواند تأثیر مثبتی بر حوزه آی تی و آی سی تی داشته باشد چرا که چند تن از کاندیداهای این دوره از مجلس شورای اسلامی در هر دو طیف، پیشتر در این بخش ها فعال بوده اند.

«علی توسلی»، نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی استان تهران(نصر) نیز معتقد است مردم حتماً باید در انتخابات حضور یافته و البته انتخابی آگاهانه داشته باشند، چرا که تنها با انتخاب درست است که می توان به بهبود امور امیدوار بود. از نگاه وی، اگر طیف مثبت اندیش که قصد کمک به دولت را دارند وارد مجلس شورای اسلامی شوند بی شک می توانند در بسیاری امور با دولت همسو شوند و به همین دلیل هم تمام زمینه های کاری مرتبط با دولت ازجمله مسائل مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، راحت تر پیش می رود پس می توان امیدوار بود که اتفاق مثبتی در حوزه آی سی تی بیفتد.

همراه بودن کاندیداها با دولت از نگاه یک فعال دیگر حوزه آی تی موضوع بسیار مهمی است. «حجت الله مسعودی» عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نصر می گوید: آنچه مسلم است اینکه نمی توان به مردم گفت تنها کسانی را انتخاب کنند که صددرصد با دولت همسو باشند ولی به اعتقاد من، همراه بودن با دولت موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. اگر نمایندگان در تمام حوزه ها نه صرفاً آی تی، مقابل دولت قرار بگیرند نمی توانند کمک شایان توجهی به توسعه این حوزه بکنند. از نگاه وی،همراه بودن نمایندگان با دولت تأثیرات مثبتی دارد ازجمله اینکه دولت می تواند قوانین را به درستی اجرا کند یا اگر دولت پیشنهادی داد که نیاز به تصویب قانون داشت، این همراه بودن کمک می کند تا کارها سریع تر انجام شود. به هرحال مقابل دولت بودن نمایندگان، در تمام حوزه ها ترمزی برای پیشرفت و توسعه محسوب می شود.

**سبک تبلیغات انتخاباتی عوض شد
همزمان با نزدیک شدن به روز انتخابات این سؤال در ذهن شکل می گیرد که در این دوره انتخابات، فضای مجازی چقدر در تبلیغات کاندیداها و ارتباط آنها با مخاطبان نقش داشته است؟
«فروتن لاریجانی» رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت و موبایل در این باره می گوید: به جرأت می توان گفت که در این دوره، فضای مجازی بیشترین تأثیر را در انتخابات داشته است و اگر بگوییم که بیشترین تبلیغ کاندیداها در فضای مجازی بوده است، سخن گزافی نگفته ایم. به اعتقاد وی در شرایط کنونی، سبک تبلیغات انتخاباتی عوض شده است و حضور فیزیکی در بحث تبلیغات تأثیر چندانی ندارد. درواقع این تبلیغات در فضای مجازی و استفاده از این فضاست که می تواند به پیروزی کاندیداها کمک کند.

تغییر شیوه تبلیغاتی سنتی که پیش از این بسیار مورد توجه کاندیداها قرار داشت موضوعی است که مورد توجه «شاهین طبری» رئیس کمیسیون نرم افزار سازمان نصر قرار گرفته است و درباره نحوه تبلیغات انتخابات امسال می گوید: اوایل، عمده راه کاندیداها برای برقرار کردن ارتباط با مخاطبان خود، پوستر بود که این شیوه تبلیغاتی، نه تنها توفیق چندانی در نقد و تحلیل برنامه های آنها نداشت بلکه چهره شهر را نیز زشت می کرد.

وی با اشاره به نفوذ قابل توجه فضای مجازی و پیام رسان در جامعه، اعتقاد دارد امسال تعداد ستادهای انتخاباتی در سطح شهر بسیار کمتر از سال های گذشته شده است، طرفداران کاندیداهای مختلف بیشتر از پیام رسان ها بهره می گیرند و استفاده از فضای مجازی در حال ترویج است. طبری، کامنت های مخاطبان در بیان نقطه نظرات و انتقادها در ذیل تبلیغات انتخاباتی کاندیداها را نیز موضوعی جدید و البته مهم می داند و معتقد است این موضوع نشان از نقش بالای فضای مجازی در تبلیغات امسال دارد.

«صابر فیضی» نیز با اشاره به اینکه فضای مجازی در انتخابات کنونی نقش اساسی دارد می گوید: آنچه مسلم است اینکه همه کاندیداها از این موقعیت پیش آمده استفاده می کنند چون بخوبی دریافته اند که دسترسی به اطلاعات از طریق فضای مجازی، بسیار آسان تر و کم هزینه تر از تبلیغات محیطی است و این، فضای مجازی است که اکنون نقش اساسی را در این زمینه بازی می کند.

«علی توسلی» نیز اعتقاد دارد فضای مجازی، فعال ترین و مؤثرترین فضایی است که برای تبلیغات انتخابات دیده می شود. وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، نتیجه انتخابات را همین گفت و شنودها در فضای مجازی رقم می زند می گوید: حالا دیگر به نظر نمی رسد فضای خیابانی و تبلیغات محیطی چندان اثرگذار باشد.

این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه پیش از این، ایران در کارزار انتخاباتی چندان به فضای مجازی اتکا نداشت می افزاید: در تلگرام، وب سایت ها و صفحات اینترنتی نسبت به خیابان مطالب بیشتر، مهم تر و اثرگذارتری دیده می شود که می تواند به پیشرفت مثبت تر مجلس کمک کند. به اعتقاد توسلی، کمتر بودن محدودیت اینترنت در انتخابات امسال و فراهم شدن فرصت برای استفاده از فضای مجازی، بسیاری از مردم بویژه طیف جوان را جذب کرده است هرچند شاید طیف سنتی همچنان به تبلیغات خیابانی توجه داشته باشند و به آن روی خوش نشان دهند. وی می افزاید: به دلیل نداشتن معیار و اسباب سنجش، نمی توان گفت از نظر اندازه و میزان تبلیغات، کدام یک بیشتر صورت گرفته ولی به جرأت می توان گفت که تبلیغات در فضای مجازی، مؤثرتر و فعال تر بوده است، چرا که همه افرادی که به نوعی می توانند در سرنوشت انتخابات اثرگذار باشند در فضای مجازی فعال هستند.

«حجت الله مسعودی» عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نصر هم می گوید:امروزه استفاده از فضای مجازی بسیار گسترده شده است و با نگاهی به شهر می توان تأثیر فضای مجازی را احساس کرد. در تبلیغات امسال تعداد پلاکاردها، بیلبوردها، پوستر و... خیلی کم شده است که دلیل آن هم استفاده از اینترنت و فضای مجازی است.

**آی تی، دیگر جزو منافع ملی کشور است
هریک از نمایندگان، شعارهای تبلیغاتی مشخصی دارند و می خواهند با برنامه ها و طبق توانمندی هایشان در توسعه و پیشرفت کشور تأثیرگذار باشند دراین میان، آشنایی نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با آی سی تی چقدر می تواند در توسعه این حوزه نقش داشته باشد؟
«فروتن لاریجانی» در این باره می گوید: انتخاب نمایندگانی که با حوزه آی تی و آی سی تی آشنایی دارند، قطعاً موجب پیشرفت می شود چون این یک بحث تخصصی است و نمایندگان دارای تخصص هم می توانند در پیشبرد اهداف مؤثر بوده و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

«شاهین طبری» رئیس کمیسیون نرم افزار سازمان نصر، اما چندان اعتقادی به این موضوع ندارد که نمایندگان در هر حوزه ازجمله آی تی و آی سی تی، حتماً باید متخصص باشند و می افزاید: واقعیت امر این است که استفاده از ابزار آی تی و اینکه باید اولویت باشد، اصل حاکمیت شده است و همه به این موضوع واقف هستند. بحث آی تی، دیگر جزو منافع ملی کشور است و بها دادن به آن از سوی نمایندگانی که وارد مجلس می شوند، سبب اشتغالزایی و... می شود و ازسوی دیگر می تواند مسائل راهبردی را به همراه داشته باشد. وی ادامه می دهد: به عنوان یک فعال و علاقه مند به این حوزه، معتقدم اگر تفکر خوب مدیریتی وجود داشته باشد مطمئنا به این سمت پیش می رویم که به پیشرفت حوزه آی تی و آی سی تی کمک شود.

«صابر فیضی» نیز در پاسخ به این سؤال اظهارمی دارد: با توجه به اینکه بحث روز دنیا حوزه آی تی و آی سی تی است، باید گفت که ورود نمایندگان آشنا به این بخش ها تأثیرمثبتی در آینده کشور و این حوزه دارد، چرا که می توانند قوانین خوبی را در این زمینه تدوین کنند.

«علی توسلی» اما با اشاره به اینکه مسأله مجلس بیشتر سیاسی است و کمتر از این زاویه به آن نگاه می شود می گوید: در حال حاضر چنین شناختی در جامعه عمومی وجود ندارد و مردم چندان به ریز قضایا و چنین پارامترهایی توجه نمی کنند که به عنوان مثال به کسی رأی دهند که دغدغه آی تی را دارد یا در این زمینه فعال است. از سوی دیگر انتخابات ما قطبی است و مردم، بیشتر به اعتبار سرلیست ها رأی می دهند ولی ممکن است این نگاه در جامعه آی تی کشور وجود داشته باشد.
نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر با این حال معتقد است اگر نمایندگان آشنا با این حوزه وارد مجلس دهم شوند اتفاق مثبت و مبارکی برای حوزه آی سی تی و آی تی محسوب می شود و در صورتی که طیف عمومی که وارد مجلس می شوند مثبت اندیش و نواندیش تر باشند طبیعتاً به آی تی نیز بیشتر پرداخته می شود و این موضوع برجسته تر خواهد بود.

«حجت الله مسعودی» عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نصر نیز می گوید: نمایندگانی با تخصص رشته فناوری، قطعاً می توانند تأثیر مثبتی بر این حوزه بگذارند به شرط اینکه حامی برنامه های خوب دولت باشند. وی می افزاید: در دنیا اکنون فناوری مهم است و از خروجی های دانشگاه ها نیز می توان متوجه شد که پردرآمدترین افراد کسانی هستند که در حوزه نرم افزاری کار می کنند، چون این رشته کاربردی است بنابراین نمود بیشتری در زندگی ما دارد. از سوی دیگر پرداختن به بخش فناوری می تواند موجب اشتغالزایی شود پس اگر از گروه آی تی، کسی وارد مجلس شود می تواند کار را سهل تر کند و اگر نماینده تخصص دیگری داشته باشد نیز چون جامعه درگیر فناوری است چاره ای جز فعالیت برای این رشته ندارد.

آنچه مسلم است اینکه نیاز امروز جامعه، فناوری است و باید نمایندگان همه طیف ها از آن حمایت کنند تا شاهد ایرانی باشیم که در حوزه آی تی و آی سی تی، در منطقه پیشگام شود؛ حوزه ای که می توانند نقشی عمده در تولید ناخالص داخلی کشور، اشتغالزایی، وابستگی نداشتن به نفت و... ایفا کند.
*منبع: روزنامه ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: