کد خبر: ۶۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - 21 February 2016
دکتر نتاج با تأکید بر اینکه باید مأموریت ها و اهداف را در چارچوب محور های برنامه ریزی شده و براساس فرایند های باز تعریف کنیم در خصوص کسب و کار و ارائه خدمات متنوع در چارچوب چشم انداز و مأموریت های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت بانک سخنانی ایراد کرد.
بیستمین همایش سراسری معاونین و مدیران بانک قوامین با موضوع توسعه کسب وکار ، فرصت ها و چالش ها پس از دو روز برگزاری درحالی به کار خود پایان داد که دکتر نتاج مدیر عامل بانک علاوه بر سخنرانی پیرامون موضوعات مهم اقتصادی ، پولی و مالی در گفت وگو با خبرگزاری فارس به تحلیل سخنان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود پرداخت  و  قائم مقام جدید بانک را منصوب کرد . در این گزارش بخشی از مهم ترین نقطه نظرات و دیدگاه های دکتر نتاج را از نظر می گذرانید. 

ارتباط مستمر و تنگاتنگ لایه های مدیریتی 

مدیرعامل بانک قوامین با تاکید بر اینکه رفتار اقتصادی بانکی باید در مجموعه بانک نهادینه شود، تصریح کرد : ارتباط مستمر وتنگاتنگ با لایه های مدیریت ها وادارات حوزه مرکزی باید گسترش یابد ودر عین حال به صورت مستمر اجرایی شود. 

دکتر نتاج ارتباط با نیروی انتظامی را یک سرمایه ارزشمند دانست و افزود: ارتباط با ناجا یک برکت است که باید این ارتباط به نفع دو طرف تداوم یابد . 

وی با تاکید برکارآفرینی در مجموعه بانک تصریح کرد: باید از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم و مدیریت هزینه ها که یک اصل عمومی در همه دستگاه های اقتصادی کشور است را در دستور کار قرار دهیم . باید توجه داشته باشیم که متغیر هزینه ها را مهار کنیم و بدانیم که مدیریت هزینه ها یک اصل مهم و اساسی است.  

هنر بهره مندی از ظرفیت ها 
 مدیر عامل بانک قوامین با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت ها یکی از شاخص های سند اقتصاد مقاومتی است، گفت: باید از همه فرصت های موجود استفاده کنیم، ظرفیت های زیادی در مجموعه بانک وجود دارد که هنوز از آن استفاده نکردیم.

مدیرعامل بانک قوامین سالم سازی را یکی از ارکان مهم بانک دانست و یادآور شد : سازمانی سالم است که به هدف های طرح ریزی شده اش دست یابد.

دکتر نتاج با تأکید بر اینکه باید مأموریت ها و اهداف را در چارچوب محور های برنامه ریزی شده و براساس فرایند های باز تعریف کنیم در خصوص کسب و کار و ارائه خدمات متنوع در چارچوب چشم انداز و مأموریت های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت بانک سخنانی ایراد کرد.

  وی  سپس به بررسی نقش سبک های مدیریتی در پیاده سازی ساز و کارهای راهبری گروهی بنگاه با تأکید بر مدیریت مشارکتی و جهادی پرداخت و گفت : مدیریت در واقع فرایند برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت به کار اعضای سازمان و به کارگیری کلیه منابع قابل دسترسی برای رسیدن به هدف های تعیین شده است. 

مدیرعامل بانک قوامین همچنین به طبقه بندی کلی انواع سبک های مدیریتی پرداخت و در ادامه در خصوص اهمیت ویژگی های سیستم مشارکتی در مدیریت تصریح کرد : هرچقدر سبک مدیریت سازمان به سیستم مشارکتی نزدیک تر باشد، سازنده تر ، مولدتر وموثرتر خواهد بود. اعطای فرصت مشورت ، اظهار نظر و اعمال نظر کارکنان در تصمیم گیری  و آگاه ساختن کارکنان  از سیاست های جاری سازمان وآگاه بودن مدیران از وضعیت روحی کارکنان و تلاش برای تقویت روحیه آنان، مشورت با زیر دستان و آگاه ساختن آنان از امور سازمان ، برقراری ارتباط موثر با کارکنان و بسیاری موارد دیگر از جمله مولفه های سیستم مشارکتی است.

دکتر نتاج در ادامه با اشاره به این که مدیریت جهادی یک الگوی بومی و برگفته از مدیریت اسلامی است، خاطرنشان کرد : هدف از مدیریت جهادی قرب به خدا و خدمت به بندگان، گرامی داشتن مردم، انجام کار به شیوه مناسب و ارزشمند می باشد تا رضایت درونی برای خود نیز ایجاد شود.

مدیریت جهادی سبکی مبتنی بر  ارزش های اسلامی 
مدیر عامل بانک  قوامین مدیریت جهادی را سبکی از مدیریت دانست که بر ارزش های اسلامی استوار است و افزود: همان گونه که جهاد به معنای کوشش تمام و همه جانبه برای رسیدن به هدف است، مدیریت جهادی نیز نوعی مبارزه و تلاش مقدس برای حذف استعمار و استبداد با هدف ایجاد فضای نوع دوستانه و ارزش محور بر مبنای اصول اسلامی ، برای اعضا سازمان و حذف محرومیت های جامعه می باشد. به عبارتی دیگر در این سبک از مدیریت هدف ایجاد بستری مناسب برای رشد کارکنان و در نتیجه رسیدن به قرب الهی است.

دکتر نتاج در ادامه سخنان خود به ابعاد مدیریت جهادی اشاره کرد و یادآور شد: در پژوهش های مختلف ابعاد و مولفه های مدیریت جهادی از جمله ، سه بعد ساختاری، رفتاری و زمینه یی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.

در بعد ساختاری، مدیریت برای خدا، مدیریت ولایتی، انعطاف پذیری ساختاری و تشکیلات مناسب مطرح می باشد و در بعد رفتاری مدیریت داوطلبانه، تحول آفرینی پویا و انعطاف پذیری در ماموریت ها، خودباوری ،  توجه به نیروی انسانی به عنوان منابع مهم کاری، سخت کوشی و سرعت عمل در کارها مدنظر است و در بعد زمینه یی مدیرت مشارکت پذیر، نهادینه کردن اخلاق و گرایش های دینی در محیط کار، مدیرت قناعتی با اهمیت دادن به بیت المال مطرح می شود.

وی سپس به بحث در خصوص سبک مدیریت راهبری گروهی در بنگاه پرداخت و افزود: از منظر عملی راهبری گروهی بنگاه یعنی اینکه سازمان ها چگونه مسئولیت هایشان را نسبت به سهامداران و ذینفعان انجام می دهند و ساز و کاری است که به وسیله آن ، مسائل ومشکلات  نمایندگان، ذینفعان، سهامداران، هیات مدیره، کارمندان، مشتریان و بالاخره عموم مردم در قالب یک چهارچوب منسجم حل و فصل می شود.

مدیرعامل بانک قوامین در ادامه ابعاد راهبری گروهی بنگاه در سبک مدیریت جهادی را بر شمرد و گفت: پاسخگویی، افشاء ، شفافیت ، مسئولیت پذیری و عدالت ابعاد چهارگانه راهبری گروهی در بنگاه در مدیریت جهادی هستند که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر نتاج در پایان سخنان خود به مقایسه اصول راهبری گروهی بنگاه در سبک های مشارکتی و جهادی پرداخت و خاطرنشان کرد: در سبک مدیریت جهادی، راهبری گروهی بنگاه بر اساس یک عقل گرایی مبتنی بر ایمان است در صورتی که در مدیریت  مشارکتی تنها به عقلانیت اقتصادی تاکید می شود .

بانک‌ها منتظر ابلاغ مکتوب نباشند
 مدیرعامل بانک قوامین در حاشیه برگزاری این همایش در گفت وگو با خبرگزاری فارس در خصوص جلسه با رئیس بانک مرکزی نیز گفت: مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود، منتشر شد و رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه روز چهارشنبه زمان اجرای آن را اول اسفندماه اعلام کرد، بنابراین بانک‌ها نباید اجرای مصوبه کاهش نرخ سود را به زمان ابلاغ مکتوب بخشنامه موکول کنند.  

دکتر نتاج  در پاسخ به این سؤال که آیا بخشنامه نرخ سود سپرده و تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه شورای پول و اعتبار نرخ‌های سود جدید را مصوب و زمان اجرا اول اسفندماه تعیین شده و همچنین در جلسه روز چهارشنبه  مدیران عامل بانک‌ها نیز بر اعمال نرخ‌ سودهای جدید از اول اسفند از سوی رئیس کل بانک مرکزی تأکید شده است و دیگر نیازی به ابلاغ مکتوب بخشنامه به بانک‌ها نیست.

وی افزود: ما در بانک قوامین همه شعب را آماده کردیم تا سیستم‌های بانک بر اساس نرخ سودهای جدید تنظیم شوند و از امروز این مصوبه را اجرایی می‌کنیم.
دکتر نتاج در پاسخ به این نکته که طبق روال سیستم بانکی ایران، معمولاً بخشنامه‌ها باید به‌صورت مکتوب به بانک‌ها ابلاغ شود تا بانک‌ها آن را مبنا قرار دهند، گفت: این نکته درست است، اما باتوجه به افزایش سرعت رویدادها در اقتصاد و توسعه شبکه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، باید در برخی رویه‌های معمول شبکه بانکی تغییراتی انجام شود که یکی از آنها همین نحوه ابلاغ بخشنامه است.

بخشنامه بانک مرکزی لازم الاجراست 
مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: وقتی شورای پول و اعتبار نرخ سودهای جدید را تصویب کرده و بانک مرکزی متن کامل آن را روی خروجی سایت قرار داده و رئیس‌کل بانک مرکزی با همه مدیران عامل بانک‌ها به‌منظور تشریح جزئیات اجرای آن جلسه گذاشته است، این اقدامات به‌نوعی ابلاغ بخشنامه و لازم‌الاجرا بودن برای همه بانک‌ها است.

دکتر نتاج بابیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات به نفع همه است، تصریح کرد: اگرچه سپرده‌گذاران جدید، دو درصد به‌صورت علی‌الحساب سود کمتری دریافت خواهند کرد، اما در پایان سال مالی، پس از تقسیم سود، درصورتی‌که سود بانک بالاتر باشد، درنهایت سود بیش‌تری کسب خواهند کرد.

برپایه همین گزارش ، در بیستمین همایش سراسری مدیران و معاونان بانک قوامین ، مدیران  در کارگروه های منابع و مصارف ، خدمات و منابع انسانی به بحث و بررسی پیرامون مسائل بانک پرداختند و در کارگروه ویژه بازاریابی استراتژیک نیز در چهار زیرمجموعه فرآیندهای بازاریابی و تدوین استراتژی را مورد ارزیابی قرار دادند. 

 بنابراین گزارش ، در این همایش دکتر نتاج با قدردانی از علی طوسی ، دکتر حمیدرضا نجف پور را به سمت قائم مقام مدیرعامل بانک و نیز علی طوسی را به عنوان مشاور مدیر عامل در امور فاوا منصوب کرد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: