کد خبر: ۶۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - 22 March 2016
بانکداری ایرانی – شنیده‌ها حکایت از افزایش سرمایه بانک سینا دارد. چنانچه این بانک افزایش سرمایه 300درصد را اجرا کند سرمایه بانک از رقم از 10هزار میلیارد ریال به 30هزار میلیارد ریال افزایش پیدا خواهد کرد.
بانکداری ایرانی – شنیده‌ها حکایت از افزایش سرمایه بانک سینا  دارد. چنانچه این بانک افزایش سرمایه 300درصد را اجرا کند سرمایه بانک از رقم از 10هزار میلیارد ریال به 30هزار میلیارد ریال افزایش پیدا خواهد کرد. 
 
بنا به نظر برخی کارشناسان،  برای بانک‌ها و بیمه‌ها افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند مفید باشد. زیرا در بانک‌ها افزایش سرمایه اسمی در ترازنامه موجب بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش قدرت وام‌دهی می‌شود. همچنین در بیمه‌ها نیز افزایش سرمایه اسمی می‌تواند قدرت بیمه‌ها را برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری بالا ببرد.

از طرف دیگر  تجدید ارزیابی دارایی‌ها  برای هر دارایی فقط یک‌بار مجاز است و طبق ماده8 تجدید ارزیابی و عمر مفید دارایی تجدید ارزیابی‌شده توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت می‌پذیرد و در مورد شرکت‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکت‌هایی که بیش از (50 %) سهام آن متعلق به اشخاص مذکور باشد، طبق نظر کارشناس یا کارشناسان منتخب مجمع عمومی صاحبان سهام صورت می‌گیرد.

علاوه بر این ، طبق ماده  2 از آیین‌نامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی که  در سال 1392 و هم در سال 1390 به تصویب هیئت‌وزیران رسیده و 12 ماده دارد؛ آمده است که بنگاه‌های اقتصادی که طی پنج سال اخیر اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود ننموده‌اند، درصورتی‌که با رعایت مقررات قانونی و مفاد این آئین‌نامه، دارائی‌های خود را از تاریخ 25 شهریور 91 تا 24 شهریور 96 تجدید ارزیابی نموده و مازاد حاصل از آن را به‌حساب سرمایه منظور نمایند، از شمول مالیات معاف خواهند بود.

و در پایان باید گفت که در همین رابطه   سرپرست مدیریت امور ناشران بورس اوراق بهادار طی گفت‌وگویی در خصوص  اهمیت  افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها گفت: فزونی قیمت تعیین‌شده در تجدید ارزیابی بر ارزش ثبت‌شده یک دارایی یا همان مازاد تجدید ارزیابی نه عایدی است نه درآمد و نه چیز دیگری از این قبیل؛ زیرا، تجدید ارزیابی فقط انتساب ارزش‌های جدید است به دارایی‌های موجود و واقعی که درآمد یا عایدی ایجاد کند، بنابراین ارزش ذاتی سهام شرکت دچار تغییر نمی‌شود.

بنابراین انتظار می‌رود که بانک سینا با افزایش 300درصدی خود بتواند در سال آینده عملکرد مناسب‌تری نسبت به سال 94 داشته و رشد خوبی را در آمارهای بانک مرکزی از قبیل رتبه‌بندی در کفایت سرمایه  تجربه کند. 
  

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: