کد خبر: ۶۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - 11 February 2016
علیرغم مخالفت احتمالی اسرائیل و عربستان سعودی مذاکره امریکا با ایران بر سر برنامه موشکی امری ضروری است چرا که در آن صورت ایران می تواند حافظ امنیت منطقه باشد.
 سایت خبری تحلیلی خرداد در مطلبی با اشاره به موضوع برجام از برنامه موشکی کشورمان به عنوان یکی از ملزومات حفظ امنیت منطقه یاد کرده است.

در این مطلب به نقل از سرویس بین الملل خرداد می خوانیم : علیرغم مخالفت احتمالی اسرائیل و عربستان سعودی مذاکره امریکا با ایران بر سر برنامه موشکی امری ضروری است چرا که در آن صورت ایران می تواند حافظ امنیت منطقه باشد.

معاون پیشین وزیر امور خارجه امریکا و سفیر پیشین آن کشور با انتشار مقاله ای مشترک در 'نشنال اینترست' باور دارند که تلاش های دیپلماتیک درباره برنامه موشکی ایران با هدف تکرار سناریوی برجام برای آن موضوع می تواند برای رفع نگرانی های واشنگتن مفید فایده باشد.

'گرگ تیلمن' تحلیلگر پیشین کمیته اطلاعات سنا و وزارت امور خارجه امریکا، 'توماس پیکرینگ' معاون پیشین وزیر امور خارجه امریکا و نماینده اپیشین آن کشور در سازمان ملل به همراه 'ویلیام لوئرز' سفیر پیشین امریکا در ونزوئلا و چکسلواکی در مقاله مشترک شان اشاره کرده اند که توافق هسته ای و موفقیت برجام باید مقدمه ای باشد برای دیپلماسی به منظور حل و فصل اختلافات امریکا با ایران درباره برنامه موشکی آن کشور.

نویسندگان مقاله با اشاره به این که برنامه موشکی ایران از زمان جنگ هشت ساله با عراق در دهه 80 میلادی به مولفه مهمی در سازماندهی نظامی ایران تبدیل شده است می نویسند:'ایران در طول جنگ با عراق بمباران های هوایی و موشکی عراق را تجربه کرد. از آن زمان بود که آن کشور شروع به ساخت زرادخانه های موشکی کرد چرا که نمی توانست به تسلیحات با فناوری پیشرفته امریکا دسترسی داشته باشد. در فاصله آن سال ها ایران برنامه موشکی خود را غاز کرد و گسترش داد و از روی نسخه های موشکی کشورهایی چون لیبی، کره شمالی و سوریه نسخه برداری کرد'.
تحلیلگران این مقاله اشاره می کنند که علیرغم آن که ایران امروز بزرگترین زرادخانه موشک های بالستیک را در منطقه از آن خود دارد پیش از آن عربستان سعودی و اسرائیل بوده اند که موشک های دوربرد خود را پیش از ایران مستقر کرده اند. هم چنین به نظر می رسد که اسرائیل تعداد موشک های دوربرد با کلاهک هسته ای در اختیار داشته است '.

این نشریه خاطر نشان می سازد:'کمبود دقت موشک های ایران سبب ایجاد محدودیت در بهره برداری از توان نظامی آن کشور می شود. به نظر می رسد اکنون ایران صحت و بالا بردن دقت هدف گیری موشک ها را به افزایش برد آن ها ترجیح می دهند'. البته نویسندگان مقاله اشاره می کنند که برنامه موشکی ایران می تواند برای امریکا هشدار دهنده باشد و در این باره می نویسند:'ایران سامانه موشکی میان برد سجیل -2 را در اختیار دارد که می تواند محدوده ای تا دو هزار و پانصد کلیومتری را هدف قرار دهد و می تواند با سوخت مایع بهتر از مدل های قبلی کار کند. البته جامعه اطلاعاتی امریکا هنوز گزارشی را مبنی بر آغاز به کار احتمالی برنامه ساخت موشک های بین قاره ای از سوی ایران دریافت نکرده اند'.

تحلیلگران مقاله در بیان علل توسعه برنامه موشکی ایران می نویسند:'باید توجه داشت که نیروی هوایی ایران نیازمند بازسازی است. آن کشور از سوی اسرائیل و حمله هوایی احتمالی و هم چنین از سوی عربستان سعودی و امریکا احساس خطر می کند. نکته دوم آن که نهادهای نظامی ایران متعهد شده اند تا هزینه یک میلیارد دلاری را صرف توسعه برنامه موشکی خود کنند. نکته سوم آن که ایران متعهد شده که از نظر علمی و نظامی و فناوری به کشوری پیشرفته تبدیل شود'.
تحلیلگران این مقاله با اشاره به تحریم افراد و گروه های مرتبط با برنامه موشکی ایران از سوی دولت امریکا ضمن بی تاثیر خواندن این موضوع می نویسند:'به نظر می رسد که امریکا می تواند تجربه برنامه هسته ای را در قبال موضوع موشکی ایران نیز تکرار کند. در صورت تهدید ایران و یا مجازات های تنبیهی بیش تر این خط وجود دارد که ایران هر چه سریع تر به موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته ای دست یابد'.

آنان می افزایند:'ایران براساس سود و هزینه پای میز مذاکرات هسته ای نشست . اگر این رویه ادامه پیدا کند بعید نیست که برنامه موشکی ایران نیز محدودتر از قبل شود'.

تحلیلگران این مقاله اشاره می کنند که احتمالا مذاکرات احتمالی امریکا با ایران بر سر برنامه موشکی آن کشور می تواند مخالفت اسرائیل و عربستان سعودی را برانگیزد. با این حال، آنان می افزایند:'علیرغم این مخالفت ها واقعیت آن است که ایران با برنامه صلح آمیز هسته ای و بدون داشتن استراتژی موشکی تهاجمی به کشوری مهم برای حفظ امنیت و ثبات خاورمیانه تبدیل می شود. آنان اشاره می کنند که برای متقاعد کردن ایران به انعطاف پذیری بیش تر در قبال برنامه موشکی امریکا می تواند در زمینه برنامه های فضایی و پروژه های فناوری پیشرفته را به ایران ارائه دهد.

این نشریه اشاره می کند که سالها پیش زمانی که موضوع هسته ای غیر قابل مذاکره معرفی می شد پس از دیپلماسی مداوم بود که ایران و امریکا با یکدیگر بر سر این مسئله به توافق رسیدند حال این موضوع را می توان در قبال برنامه موشکی آن کشور تکرار کرد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: