کد خبر: ۶۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - 21 January 2016
رییس بانک مرکزی در دومین همایش استانداران کشور گفت: ما باید با استفاده از فضای ایجاد شده به سبب توافق هسته ای و تحرک لازم را به اقتصاد کشور بدهیم ما می‌توانیم در این حوزه با استفاده از دو عامل تسهیلات بانکی و نظام ارزی به اقتصاد کشور کمک کنیم.
باید با استفاده از فضای ایجاد شده به سبب توافق هسته ای و تحرک لازم را به اقتصاد کشور بدهیم ما می‌توانیم در این حوزه با استفاده از دو عامل تسهیلات بانکی و نظام ارزی به اقتصاد کشور کمک کنیم.

 رییس بانک مرکزی در دومین همایش استانداران کشور گفت: ما باید با استفاده از فضای ایجاد شده به سبب توافق هسته ای و تحرک لازم را به اقتصاد کشور بدهیم ما می‌توانیم در این حوزه با استفاده از دو  عامل تسهیلات بانکی و نظام ارزی به اقتصاد کشور کمک کنیم.

وی افزود: تسهیلات بانکی محدودیت خاص خود را دارد و ما باید این هنر را داشته باشیم که بازده این تسهیلات دریافت کنیم و از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم .

وی ادامه داد: کمیته‌ای که برای پرداخت تسهیلات در استانها تشکیل شده است وظیفه مهمی دارد و ما از استانداران به عنوان عالی ترین مقام دولتی در آن منطقه این انتظار را داریم که در این خصوص نهایت دقت را به خرج بدهند و اگر در موردی دچار تردید شده اند که این تسهیلات به سرانجام نخواهد رسید بنده خود شخصا در خدمت آنها هستم تا دلایل آنها را بشنوم.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: 45 درصد دارایی‌های کشور منجمد و غیر قابل حرکت است و ما باید  از 55 درصد دیگر نهایت استفاده را ببریم .

وی افزود: ما تلاش داریم مکانیزمی ایجاد کنیم که بدهی دولت به بانک‌ها تسهیل شود و بانک‌ها نیز بدهی خود را به بانک مرکزی را حتی با فروش دارایی‌ها و مستغلات پرداخت کنند.

سیف با اشاره به صحبت های اخیر در مورد نرخ سود بانکی گفت :‌ما بادو روش می توانیم با این موضوع برخورد کنیم یکی از استفاده از همان روش قدیمی است که سبب اثرات منفی در بازار و نوسان بر اقتصاد کشور می شود که این روش را ما کنار گذاشتیم.و قصد داریم با روشی اینکه   مرکزی به عنوان یک فعال بانکی در بازار حضور پیدا کند بازار را به تعادل برسانیم ما امیدواریم با این روش انضباط پولی و بانکی را به همراه خروج از رکود به اقتصاد کشور تزریق کنیم.

وی با اشاره به قیمت نرخ ارز گفت: ما توانستیم در یک سال اخیر دامنه نوسان نرخ ارز تا 30 درصد کاهش دهیم حتی آن زمان که قیمت دلار 3700 تومان رسید ما می خواستیم بازار به تعادل برسانیم اما دست هایی در کار بود که مانع این امر می شد. ما در نهایت باید اجازه بروز نرخ واقعی ارز را بدهیم و بگذاریم بازار خود قیمت ارز را تعیین کند و بانک مرکزی در این بین از هیجانات در بازار جلوگیری کند.

بازار بورس

رییس بانک مرکزی ادامه داد: این سازمان به شدت درگیر این است که فعالیت موسسات غیر مجاز را برای همیشه تعطیل کند ما اگر این اعتقاد راد اشته باشیم که نطفه کار خلاف می تواند به یک حرکت مجرمانه تبدیل شود می توانست که جلوی این موسسات را بگیریم این موسسات در زمانی که تعطیل شده اند با یک واحد شروع کردند که با بی تفاوتی مسوولین استاندار و نیروی انتظامی به مرور زمان گسترش پیدا کرده و حتی 500 شعبه نیز رسیدند .

این درحالی است که اگر یک واحد صنفی بدون مجوز بخواهد فعالیت کند تمام دستگاههای نظارتی با هم برخورد می کند بانک مرکزی تصمیم گرفته با این موسسات غیر مجاز برخورد کند مالکین این موسسات ادعای حق می کنند و در حالی که نمی توانند جواب سپرده ای مردم را بدهند .

وی خطاب به استانداران گفت: من از عالی ترین مقامات دولتی در استانها می خواهم که به مردم این پیام را برسانند که برای دو درصد سود اضافی‌تر سرمایه خود را به خطر نیاندازند./ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: