کد خبر: ۵۹۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۴ - 07 January 2016
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته جاری با تاکید بر انجام اصلاحات در صندوق بیمه تامین اجتماعی، از اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود شرکت‌های تابعه صندوق کشوری به بازنشستگان در سال جاری خبر داد.
اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بازنشستگان کشوری، ۱۶۰۰ زوج متقاضی فرزندخواندگی، اعتیاد و طلاق در صدر آسیب ها و کاهش آمار طلاق در تهران از جمله اخبار حوزه بهزیستی‌ و رفاه در این هفته‌ بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته شاهد اخبار و وقایع مهمی در حوزه رفاه و آسیب های اجتماعی بودیم که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به بازنشستگان کشوری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته جاری با تاکید بر انجام اصلاحات در صندوق بیمه تامین اجتماعی، از اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود شرکت‌های تابعه صندوق کشوری به بازنشستگان در سال جاری خبر داد.

علی ربیعی در توضیح ایجاد تغییرات در صندوق بیمه تامین اجتماعی در برنامه ششم توسعه، گفت: صندوق‌های بیمه‌ای از جمله صندوق تامین اجتماعی نیازمند اصلاحات ساختاری، پارامتریک و اصلاح پرداخت بدهی صندوق‌ها است، در واقع با اصلاح موارد مذکور قدرت ادامه حیات صندوق ها افزایش می‌یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح اصلاح ساختاری صندوق‌های بیمه‌ای، افزود: با اصلاحات ساختاری، صندوق‌ها به لحاظ مدیریت و کارآمدی منابع و اختصاص سهم بیشتر از سود سرمایه‌گذاری به بخش بازنشستگی اصلاح می‌شوند.

اجرای طرح رصد آسیب‌های اجتماعی در استان‌ها 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این هفته گفت: سازمان بهزیستی طرح رصد نیازها و آسیب های اجتماعی را در استان ها اجرا می کنند.

دکتر حبیب الله مسعودی فرید یکی از طرح های بهزیستی کشور را رصد نیازها و آسیب های اجتماعی در استان ها اعلام و از آغاز بررسی های اولیه این طرح خبر داد و گفت: بازدید میدانی کارشناسان از مراکز تحت پوشش بهزیستی در استان ها ضروری است چرا که باعث شناسایی آسیب ها و چالش ها می شود.

مسعودی فرید با تاکید بر اینکه طرح نظارتی استان ها جدای از سیاست های کلان سازمان بهزیستی مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: هر استان به فراخور موقعیت دارای نیازهای متفاوتی است.

ازدواج مجدد بیش از سه هزار زن سرپرست خانوار در نیمه اول سال

معاون فرهنگی کمیته امداد در روزهای میانی هفته گفت: در نیمه نخست سال جاری سه هزار و ۲۱ ازدواج مجدد زنان مطلقه و فوت سرپرست با حمایت های این نهاد صورت گرفته است.

اکبر میرشکار در ارتباط با ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار در شش ماهه نخست امسال افزود: بیشترین ازدواج های زنان فوت سرپرست در مدت یاد شده دراستانهای خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی و کرمان و زنان مطلقه در استانهای اصفهان، خراسان رضوی، فارس و گیلان بوده است.

وی اظهارکرد: کمیته امداد نه تنها با ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار آنان را از گردونه حمایت‌های خود خارج نمی‌کند، بلکه به فرزندان و همسر این زنان نیز در بحث اشتغالزایی خدمات مناسبی ارائه می‌کند.رسالت کمیته امداد در طرح ازدواج موفق مجدد زنان سرپرست خانوار حمایت گرانه، مشاوره ای، تسهیل گر و بدون ورود مستقیم به موضوع و جزییات مرتبط بر آن است.

ورود ماهانه ۵۷ کودک و نوزاد به شیرخوارگاه های تهران 

مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز در این هفته به آمار ۹ ماهه پذیرش کودکان در شیرخوارگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: در چهار شیرخوارگاه در سطح تهران طی ۹ ماه گذشته ۵۱۰ کودک صفر تا ۶ سال پذیرش شدند که بر این اساس ماهیانه ۵۷ نفر به شیرخوارگاه ها وارد می شوند.

وی گفت: ۲۸ درصد کودکان به علت اعتیاد والدین، ۳۴.۵ درصد به علت رها شدن در جامعه، ۱۰.۵ درصد به علت طلاق والدین، ۷.۵ درصد به علت زندانی بودن والدین، ۷.۶ درصد فوت والدین، ۶.۳ درصد عدم توانایی در نگهداری، ۰.۳ درصد کودک آزاری و ۲.۵ درصد به علت عدم توانایی مالی والدین پذیرش شده اند.

دلبری با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۰۰ زوج در نوبت فرزندخواندگی هستند، توضیح داد: در سال ۹۳، ۱۴۹ مورد فرزندخواندگی داشتیم که تعداد آنها امسال به ۲۳۰ مورد رسیده است که برنامه ریزی می کنیم تا پایان سال ۱۰۰ کودک دیگر نیز زمینه فرزندخواندگیشان فراهم شود.

واگذاری مسکن به ۱۱ هزار و ۳۰۰ خانواده دارای دو معلول

رئیس سازمان بهزیستی در هفته جاری از واگذاری ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی به خانواده‌های دارای دو معلول طی چند سال خبر داد و گفت: در دهه فجر ۵۰۰ واحد مسکونی به خانواده‌های دارای دو فرزند معلول واگذار می‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: به منظور اجرایی شدن این تفاهمنامه، جلسات متعددی با بنیاد مسکن، جامعه خیرین و بنیاد مستضعفان برگزار شده و در هر جلسه مشکلات و معضلات مورد بررسی قرار گرفته و برای رفع آنها صحبت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۲۵ خانواده معلول برای تامین محل زندگی نیاز به زمین دارند، گفت: بر اساس این تفاهمنامه، ایجاد ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد برای خانواده‌های دارای فرزند دو معلول در دستور کار قرار دارد که از این تعداد هشت هزار و ۷۰۰ واحد در شهرها و سه هزار و ۴۰۰ واحد نیز در روستاها احداث می‌شود و همچنین پس از تامین زمین، این واحدها از سوی طرفین تفاهمنامه تامین خواهد شد.

اعتیاد و طلاق در صدر آسیب های اجتماعی 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دراین هفته با اشاره به اینکه گزارش های ارائه شده در مجلس نشان دهنده رشد آسیب های اجتماعی است، گفت: در مجموع اعتیاد و طلاق در صدر آسیب های اجتماعی قرار دارند.

محمد اسماعیل سعیدی در مورد گزارش های مربوط به آسیب های اجتماعی که در مجلس ارائه می شود، گفت: معمولا هرچند وقت یک بار گزارش هایی در خصوص آخرین وضعیت آسیب های اجتماعی کشور از سوی وزارت کشور و مرکز پژوهش های مجلس به مجلس و کمیسیون اجتماعی ارائه می شود که این گزارش ها نشان دهنده رشد آسیب های اجتماعی نسبت به سال های قبل بوده است.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر در مورد آسیب هایی مانند اعتیاد، بیکاری، طلاق و...، در وضعیت خوبی به سر نمی بریم به طوریکه از هر ۳ ازدواج یکی به طلاق می انجامد.

دست‌اندازی به سازمان تامین اجتماعی قابل قبول نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به پیشنهاد تجمیع بیمه تامین اجتماعی با سایر ارگانها گفت: دست‌اندازی به سازمان تامین اجتماعی در شرایط فعلی قابل قبول نیست و تبعاتی به دنبال دارد.

مهدی عیسی زاده به تجمیع بیمه ها اشاره کرد و افزود: بیمه تامین اجتماعی شرایط چندگانه دارد. ضمن اینکه تامین اجتماعی یک بیمه کاملا خصوصی است اما در عین حال یک نهاد نیمه دولتی است و شاید به ظاهر تامین اجتماعی را خصوصی بدانند اما در واقع این بیمه متعهد به پاسخگویی است و موظف است به مجلس، قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور توضیح عملکرد بدهد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی متعهد است که بیمه گران خود را تحت پوشش مزایای خوبی در بیاورد گفت: با توجه به توانایی سازمان تامین اجتماعی، اعتقاد شخصی من این است که همه بیمه ها در قالب بیمه تامین اجتماعی تجمیع شوند.

کاهش آمارطلاق در پایتخت طی ۹ ماه

محمد مهدی اعلایی به آمار ۹ ماهه وقایع حیاتی چهار گانه ازدواج، طلاق، وفات و تولد اشاره کرد و افزود: براساس آمارهای پایگاه اطلاعات استان در ۹ ماهه امسال ۱۵۵ هزار و ۲۸۸ مورد ولادت رخ داه که این آمار نسبت یه مدت مشابه سال گذشته ۶.۸ درصد رشد داشته است.

وی گفت: در همین مدت ۳۹ هزار و ۹۱۸ واقعه وفات به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳.۸۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان تهران به آمار ازدواج نیز اشاره کرد و افزود: ۶۶ هزاز و ۵۴۶ مورد ازدواج نیز در ۹ ماهه امسال به ثبت رسیده که از افزایش ۱.۰۵ درصدی برخوردار بوده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: