کد خبر: ۵۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۴ - 25 December 2015
وزرا و معاونان وزیران حمل و نقل پنج کشور همسایه خزر در روزهای میانی هفته گذشته در تهران گرد هم آمدند تا پس از دو دور مذاکره ابتدایی، این بار ایران به عنوان میزبان، طرح‌ها و برنامه‌های خود برای گسترش نفوذ خزر در اقتصاد منطقه را ارائه کند.
شرق، غرب و جنوب دریای خزر این روزها بیش از آنکه جنبه توریستی داشته باشد در صف مسیرهایی قرار گرفته‌اند که به عنوان قطب ترانزیت از آنها یاد می شود، قطب‌هایی که اگر زیرساخت‌های مورد نیاز آنها تامین شود می‌توانند در آینده اقتصادی ایران و حتی منطقه نقشی مهم ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزرا و معاونان وزیران حمل و نقل پنج کشور همسایه خزر در روزهای میانی هفته گذشته در تهران گرد هم آمدند تا پس از دو دور مذاکره ابتدایی، این بار ایران به عنوان میزبان، طرح‌ها و برنامه‌های خود برای گسترش نفوذ خزر در اقتصاد منطقه را ارائه کند.

سخن گفتن از صندوق مشترک تامین مالی کشورها، پنجره واحد گمرکی، کاهش زمان دریافت ویزا و توسعه خدمات لجستیکی در این اجلاس به خوبی نشان می‌دهد پنج کشور همسایه خزر با قدرت طرح تبدیل شدن این منطقه به هاب تجاری را پیگیری می‌کنند.

اصلی‌ترین عامل تاثیر گذار در این حوزه به نیاز متقابل دو طرف از نقش یکدیگر باز می‌گردد، جایی که ایران می‌تواند با استفاده از همسایگان شمالی خود از یک سو به آسیای میانه و چین برسد و از سوی دیگر با رسیدن به دریای سیاه راهی جدید به سوی اروپا پیدا کند. هرچند ترکیه همسایه غربی ایران در طول سال‌های گذشته پل ارتباطی کشور به اروپا بوده اما اختلافات مرزی اخیر و وضعیت نامشخص ترکیه باعث شده ایران مسیرهای جایگزین را نیز پیگیری کند و در این بین قطعا استفاده از توان جغرفیایی و اقتصادی کشورهای همسایه خزر راهگشا خواهد بود.

در کنار وضعیت جغرافیایی، نزدیکی نیازهای اقتصادی دو طرف نیز این راه را هموارتر از قبل کرده است. آخوندی حجم بالای تناسبات اقتصادی این کشورها و توان بالقوه موجود را عاملی مهم در تداوم این همکاری‌ها دانسته و گفته جمعیت 256 میلیون نفری آنها در کنار وسعت جغرافیایی 22 میلیون مترمکعبی باعث شکل‌گیری یک ظرفیت بالقوه گسترده شده که این موضوع خود را در مبادلات اقتصادی 600 میلیارد دلاری، تولید ناخالص داخلی چهار تریلیون دلاری و میانگین رشد اقتصادی 4.6 درصدی نشان داده است.

این وضعیت طرفین را بر آن داشته که هریک به نسبت سهم خود طلب همکاری‌های جدید داشته باشند.

بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته قزاقستان میزبان بعدی اجلاس وزرای حمل و نقل خزر خواهد بود و در این بین زمان زیادی باقی مانده تا طرفین زیرساخت های خود را برای گسترده شدن همکاری‌ها آماده کنند.

در سمت ایران شاید تکمیل راه آهن مهم قزوین – رشت – آستارا که بناست تا روسیه ادامه داشته باشد اصلی‌ترین اولویت خواهد بود. سیاست ایران مبنی بر نزدیکی هرچه بیشتر سیاسی و اقتصادی به کشورهای منطقه در حال ثمر دادن است و در این بین شاید خزر بیشترین شانس را نقش آفرینی در آینده اقتصادی منطقه داشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: