کد خبر: ۵۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 21 December 2015
به گزارش منابع انگلیسی به طور نمونه ، سازمان سرمایه گذاری ابوظبی (NAEA ) که یک شرکت سرمایه گذاری دولتی اماراتی است تنها برای خرید یک ساختمان تجاری متعلق به بانک 'اچ .اس. بی سی ' بیش از یک میلیارد و 700 میلیون دلار پرداخت کرده است.
رونق مسکن در چند سال اخیر در انگلیس که همراه با افزایش سریع بها بوده اگرچه خانه دار شدن برای طبقات متوسط این کشور را مبدل به آرزو کرده اما مبدل به بازاری سودآور برای خارجی ها شده است.

به گزارش، روزنامه دیلی تلگراف روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به آمار جدید بانک مرکزی انگلیس در ارتباط با افزایش سریع بهای مسکن در این کشور نوشت: این مساله سبب شده است که شهرت انگلستان به عنوان ملت 'صاحب خانه ' در معرض تهدید قرار گیرد.

این روزنامه نوشت: براساس تحقیقات بانک مرکزی انگلیس، خرید خانه برای خانواده های متوسط انگلیسی با توجه به رشد سریع قیمت ها در حال تبدیل شدن به یک رؤیا است.
دیلی تلگراف افزود: بررسی سالانه بانک مرکزی انگلیس در مورد توان مالی صاحبان خانه نشان می دهد که در شرایط کنونی آنها هرگز نمی توانستند، خانه دار شوند.

روزنامه گاردین نیز روز دوشنبه در گزارشی در همین ارتباط نوشت: در شرایط کنونی یک خانوار طبقه متوسط انگلیسی برای خرید یک خانه باید بیش از 24 سال پس انداز کند و این غیر از میزانی است که باید به عنوان پیش پرداخت برای خرید خانه داشته باشد.

این روزنامه افزود: براساس آمارهای منتشرشده از سوی بانک مرکزی انگلیس در میان خانواده های تحت سرپرستی زیر 45 سال، 28 درصدشان می گویند هرگز فکر نمی کنند که بتوانند صاحب خانه شوند و این در میان خانوارهای فقیر تا 39 درصد نیز می رسد.

گاردین اضافه کرد: آمارها مؤید آن است که رشد قیمت مسکن در لندن و جنوب انگلیس بسیار بیشتر از رشد درآمدهای مردم این مناطق بوده است.

به گفته کارشناسان مسکن، بحران مسکن کنونی در انگلیس ناشی از کمبود عرضه و نیز افزایش تقاضا خصوصاً ناشی از تقاضاهای خارج از این کشور هست.

این روزنامه نوشت: 'دمکتی بارکر ' یک سیاست گذار پیشین بانک مرکزی انگلیس هشدار می دهد که سازندگان مسکن قادر به تامین مسکن مورد نیاز حتی تا پایان دهه حاضر نیستند و این ناشی از فقدان ظرفیت لازم برای افزایش عرضه است.

گاردین افزود: به گفته بارکر برای پاسخ به نیاز مسکن در انگلیس، باید رقمی حدود 300 هزار باب مسکن جدید در این کشور ساخته شود که در عمل این کار غیرممکن به نظر می رسد.

در همین حال، بنا بر برآورد اخیر انجمن ملی آژانس های املاک انگلیس، با توجه به وضعیت موجود انتظار می رود که بهای مسکن در این کشور تا دهه آینده بیش از 50 درصد افزایش یابد . 

'انجمن ملی آژانس های املاک ' انگلیس ( ان. ای. ئی. ای ) پیش بینی کرده است که قیمت مسکن در سراسر این کشور تا سال 2025 میلادی بین 280 تا 419 هزار پوند افزایش یابد.
براساس برآورد این تشکل صنفی، انتظار می رود که این رقم افزایش برای لندن به دو برابر افزایش یافته و میانگین بهای مسکن در این کلان شهر به 931 هزار پوند برسد .

براساس برآورد انجمن ملی آژانس های املاک انگلیس، انتظار می رود که اجاره مسکن نیز در لندن تا سال 2025 میلادی تا 27 درصد رشد داشته باشد. 
براساس آمارهای منتشرشده از سوی منابع انگلیسی، از سال 2013 میلادی تاکنون بهای مسکن در لندن در حدود 40 درصد رشد داشته و این مساله می تواند منجر به تشکیل پدیده حباب مسکن در این کلان شهر شود. 

براساس گزارش های منتشرشده، میانگین بهای مسکن در شهر لندن در سال 2015 میلادی به 500 هزار پوند رسیده است که نرخ سالانه تورم آن به 9.6 درصد می رسد . 
به گزارش این منابع ، رشد بهای مسکن در انگلیس در سال 2014 میلادی، به طور میانگین 8.5 درصد و در شهر لندن به طور میانگین نزدیک به 20 درصد بوده است. 

براساس گزارش های منتشرشده، اکنون خریداران خارجی به دلیل رونق مسکن در انگلیس از جمله در شهر لندن سرمایه های زیادی را روانه این بازار کرده اند .
روزنامه گاردین در گزارشی در این مورد نوشت که اکنون نزدیک به ده درصد از کل سهم مسکن در انگلیس در اختیار خریداران خارجی است.

این روزنامه افزود: این درخواست های فزاینده برای سرمایه گذاری که سبب کشاندن خارجی ها به بازار مسکن انگلیس شده به افزایش بهای مسکن در این کشور بیش ازپیش دامن زده است.
گاردین اضافه کرد: با توجه به حداقل 15 میلیون نخبه مالی جهانی، انتظار نمی رود که افزایش شمار مسکن نیز بتواند بهای آن را در انگلیس کاهش دهد.

ایوینیگ استاندارد نیز در گزارشی نوشت: سرمایه گذاران خارجی متهم هستند که سبب افزایش سریع بهای مسکن در لندن شده اند.

به نوشته این روزنامه، براساس برآوردهای صورت گرفته میزان سرمایه گذاری خارجی ها در بخش املاک در پایتخت انگلیس حداقل یک صد میلیارد پوند است.

این روزنامه نوشت: بیشتر این سرمایه گذاری ها توسط شرکت های خارجی که در بازارهای چین، هنگ کنگ، مالزی ، سنگاپور و امارات فعال هستند، صورت گرفته است.

به گزارش منابع انگلیسی به طور نمونه ، سازمان سرمایه گذاری ابوظبی (NAEA ) که یک شرکت سرمایه گذاری دولتی اماراتی است تنها برای خرید یک ساختمان تجاری متعلق به بانک 'اچ .اس. بی سی ' بیش از یک میلیارد و 700 میلیون دلار پرداخت کرده است.

به گفته یک کارشناس ایرانی املاک در انگلیس، اکنون عرب ها به ویژه قطری ها ، اماراتی ها ، بحرینی و سعودی ها و نیز چینی ها بیش از سایر خارجی ها مشتاق به خرید ملک در انگلیس به ویژه در لندن هستند.

وی عنوان می کند که ثبات ارزش پوند در مقایسه با سایر واحدهای پولی و اقتصاد محکم تر انگلیس در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی سبب شده است که میزان ریسک خرید ملک در این کشور نسبتا پایین باشد.

وی در گفت وگو با ایرنا، می گوید پیش ازاین نیز روس ها بسیار مشتاق خرید ملک در انگلیس بودند که به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا، عملاً راهشان به بازار مسکن انگلیس مسدود شد.
این کارشناس املاک که خواست نامش فاش نشود، در ارتباط با ایرانی ها می گوید: در یک سال گذشته اشتیاق ایرانی های ثروتمند خارج از انگلیس نیز برای خرید خانه در این کشور اضافه شده است و شمار زیادی هم درخواست دریافت کرده اند .

وی افزود: اما آمار دقیقی از ایرانی ها متقاضی خرید مسکن در انگلیس وجود ندارد چراکه خرید بیشتر آنها نه از طریق آژانس های املاک بلکه از طریق وکیل و بانک ها صورت می گیرد ضمن اینکه ترجیح می دهند که هویت شان پوشیده بماند.

این کارشناس املاک همچنین با اشاره به گزارش اخیر فایننشال تایمز در ارتباط با این مساله اضافه کرد: این گزارش در این شرایط بیش از آنکه حاکی از وضعیت بازار باشد، بیشتر تحریک کننده و تبلیغاتی به نظر می رسد.

وی افزود: این سئوال مطرح است که چرا فایننشال تایمز چندان به هجوم عرب ها و چینی ها به بازار مسکن انگلیس توجهی نشان نمی دهد و به مساله ایرانی ها پرداخته است.
این کارشناس املاک افزود: به نظرم آنها با توجه احتمال رفع تحریم ها تلاش می کنند ایرانی های ثروتمندی که شمار آنها کم هم نیست به سرمایه گذاری در بازار مسکن انگلیس خصوصاً لندن جلب و ترغیب کنند.

روزنامه فایننشال تایمز اخیرا در گزارشی نوشته بود که آژانس های املاک گزارش داده اند که میزان پرس وجو ایرانیان ثروتمند که خواهان خرید ملک در لندن هستند با توجه به انتظار موجود برای رفع تحریم های ایران در سال آینده میلادی، روند افزایشی داشته است.

در گزارش فایننشال تایمز عنوان شده بود: فیصل دورانی رئیس گروه تحقیق آژانس معاملات املاک ' کلوتونز' گفته است که تاکنون چندین ایرانی برای خرید خانه در انگلیس به قیمت دو تا پنج میلیون پوند با آژانس این آژانس تماس گرفته اند.
وی گفت: آنها می خواهند از قیمت بازار اطلاع پیدا کنند تا به محض لغو تحریم ها علیه ایران در خارج سرمایه گذاری کنند.

این روزنامه همچنین به نقل از خانم 'کرن میچل' از کارکنان دفتر حقوقی' چالز راسل اسپیچلی' می گوید شماری از ایرانی ها به علت مسدود شدن دارایی هایشان نمی توانند به خرید ملک مبادرت کنند اما کسانی که هیچ ارتباطی با برنامه هسته ای ایران نداشته اند نیز با مشکلات دیگری در خرید خانه در خارج روبه رو هستند.

به گفته وی ، ازجمله مشکلات و موانع موجود بر سر راه این گونه افراد محدودیت نقل وانتقال پول است و برخی از بانک های انگلیس از هرگونه ارتباطی با ایرانیان خودداری می کنند چون از آن بیم دارند که تحریم ها را نقض کنند.

به گزارش فایننشال تایمز هم اکنون حدود 80 هزار ایرانی در انگلیس زندگی می کنند که بزرگ ترین جامعه ایرانیان مقیم خارج، در آمریکا شمرده می شود.

در همین حال ، اقتصاددانان شرکت بزرگ مالی 'یو بی اس'اخیرا در گزارشی با اشاره به افزایش شدید بهای مسکن در لندن، هشدار داده اند که حباب مسکن در این شهر با توجه به عدم تناسبش با وضعیت درآمدی در انگلیس، در معرض ترکیدن است. 

شرکت ' یو. بی .اس ' با بیان اینکه خطر ترکیدن حباب مسکن در شهر لندن بیش از سایر شهرهای بزرگ جهان است، عنوان کرد بعد از پایتخت انگلیس، شهرهای هنگ کنگ ، سیدنی، ونکوور، سانفرانسیسکو، آمستردام ، ژنو، زوریخ ، پاریس، فرانکفورت و نیویورک قرار دارند. 

این شرکت بزرگ مالی در حوزه ملک و مسکن، گفته است که سرمایه گذاری های خارجی و امکان خرید و اجاره از سوی مالکان، سبب شده است که بهای مسکن در لندن و سایر کشورهای بزرگ جهان نامتناسب با درآمد مردم محلی باشد . 
به گفته تحلیل گران اقتصادی، با توجه به بالا بودن سطح تقاضا و سرمایه گذاری های خارجی انتظار نمی رود که در میان مدت قیمت های مسکن در لندن به حالت تعادلی برسد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: