کد خبر: ۵۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - 20 December 2015
بیمه کالایی است تخصصی و خرید آن نیازمند مشاوره. رتبه بندي نمایندگان بیمه می تواند راهنماي خوبی براي بیمه گذاران باشد تا مشاور معتمد خود را انتخاب کنند.
بیمه کالایی است تخصصی و خرید آن نیازمند مشاوره. رتبه بندي نمایندگان بیمه می تواند راهنماي خوبی براي بیمه گذاران باشد تا مشاور معتمد خود را انتخاب کنند.
 
 
متن یادداشت  آیین به قلم شهرام تجزیه چی کارشناس صنعت بیمه، با عنوان «تبین شاخص های رتبه بندی شبکه فروش بیمه» به شرح ذیل است:
 
شاخص هایی که می بایست در این رتبه بندي به کار گرفته شوند عبارتند از:
 
.1 میزان پورتفو یکی از شاخص هاست که می بایست با کار کارشناسی وزن دهی شود. این وزن دهی نباید به گونه اي باشد که فروشندگان توانمند کم سابقه از گردونه ي رقابت حذف شوند. تاثیر سابقه بر حجم پورتفو هم می بایست در وزن دهی حجم پورتفو در نظر گرفته شود. ترکیب پورتفو تا حدودي تحت تاثیر سیاست شرکت هاست و نمی تواند به عنوان شاخصی معتبر براي رتبه بندي نماینده ها به کار گرفته شود. این شاخص در رتبه بندي کارگزاران می تواند موثر باشد.
 
.2 میزان رضایت مندي بیمه گذاران نیز شاخص دیگري است که می بایست به روشی علمی اندازه گیري شده و با وزن بالایی در رتبه بندي لحاظ شود.
 
.3 توان علمی و فنی فروشندگان نیز از شاخص هاي مهمی است که می بایست در رتبه بندي مدنظر قرار گیرد.
 
.4 به روز بودن دانش فروشندگان یکی دیگر ار نکات حائز اهمیت در رتبه بندي آنان است. شرکت در دوره هاي تخصصی و کسب امتیاز بازآموزي می بایست به عنوان یک شاخص اساسی در نظر گرفته شود.
 
5.لازم است شرکت هاي بیمه هم رتبه بندي شده و در رتبه بندي نمایندگان، ضعف یا قوت شرکت متبوع هم مدنظر قرار گیرد. یک نماینده ي توانا با پشتیبانی ضعیف از طرف شرکت بیمه در صدور و ارزیابی و پرداخت خسارت چندان نمی تواند پیشرفتی داشته باشد. در این رابطه لازم است شرکت هایی که با ضعف عملیاتی موجب وارد آمدن زیان مادي و معنوي به نمایندگان خود می شوند ملزم به جبران خسارت باشند. در این مورد بیمه ي توسعه و زیان فراوان مادي و معنوي نمایندگان آن مثال بسیار خوبی است.
 
یکی از اهداف مهم رتبه بندي، کمک به بیمه گذاران براي انتخاب فروشنده ي مناسب است. اگر این کار درون شرکت ها انجام شود، این مزیت از بین خواهد رفت. علاوه بر آن شرکت ها در حال حاضر نیز کمابیش نمایندگان خود را بر اساس شاخص هاي موردنظر خود تفکیک کرده و از این طبقه بندي براي اعطاي امتیازات استفاده می کنند. پس این رتبه بندي می بایست سراسري و با هدف تمایز فروشندگان براي بیمه گذاران انجام شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: