کد خبر: ۵۷۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - 19 December 2015
هرچند این تصمیم با آزادسازی متفاوت بود اما آزاد گذاشتن شرکت‌های ریلی در افزایش 20 درصدی نرخ بلیت در ایام پیک در صورت ارائه تخفیف در روزهای معمولی گامی مهم را در این زمینه برداشت.
هرچند بر اساس مصوبه هیات مدیره راه آهن بازار بلیت قطار آماده افزایش هشت درصدی می‌شد، اما با ورود سازمان حمایت به این ماجرا، کار بیخ پیدا کرده و مشخص نیست کدام طرف خواهد توانست نظر خود را به کرسی بنشاند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، چند روز پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما وزارت راه گام دوم خود در این عرصه را با متنوع سازی نرخ بلیت قطار برداشت.

هرچند این تصمیم با آزادسازی متفاوت بود اما آزاد گذاشتن شرکت‌های ریلی در افزایش 20 درصدی نرخ بلیت در ایام پیک در صورت ارائه تخفیف در روزهای معمولی گامی مهم را در این زمینه برداشت.

در شرایطی که بازار آماده می‌شد خود را با نرخ‌های جدید محک بزند، سازمان حمایت اعلام کرد این امر با حقوق مصرف کننده در تضاد است از نظر قانونی امکان این افزایش وجود نخواهد داشت.

این موضع گیری باعث شد شرکت‌های ریلی مذاکرات خود را با سازمان حمایت آغاز کنند و نرخ بلیت قطار را ثابت نگه دارند. طبق اعلام رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، شرکت‌های خصوصی فعال حمل و نقل مسافری راه‌آهن فروش بلیت قطار را در حال حاضر با توجه به ادعای سازمان حمایت حقوق مصرف‌کننده و تولید‌کننده با تخفیف به مشتریان عرضه می‌کنند تا این مشکل با مذاکرات بین طرفین برطرف شود. بلیت قطارهای مسافری فعلا بدون هیچ‌گونه افزایش قیمتی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به مشتریان عرضه می‌شود.

در شرایطی که به نظر می‌رسید فعالان ریلی و سرمایه گذاران با این موضوع کنار آمده‌اند، شرکت راه آهن در راستای حمایت از مصوبه خود رسما پا به میدان گذاشت و از افزایش نرخ بلیت حمایت کرد.

در اطلاعیه‌ی این شرکت آمده است که برابر با ماده ۹ قانون دسترسی آزاد مصوب مجلس شورای اسلامی، قیمت بلیت قطار از سوی شرکت های بخش خصوصی تعیین می‌شود و پس از تایید شرکت راه آهن به عنوان نهاد تخصصی و مسئول توسعه حمل و نقل ریلی کشور به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

هرچند هنوز سازمان حمایت در مقابل این بیانیه راه آهن اعلام موضع قطعی نکرده اما دفاع معاونت وزارت راه از مصوبه چند روز گذشته خود نشان از اهمیت اجرای این طرح برای این وزارت خانه دارد. مصوبه‌ای که اصلی‌ترین هدف از اجرای آن باز کردن دست بخش خصوصی در سرمایه گذاری‌های جدید و رونق گرفتن حضور در حمل و نقل و بخش‌های زیرساختی کشور اعلام شده است. باید دید در روزهای آینده کدام سازمان می‌تواند نظر خود را نهایی کند و آیا مذاکرات شرکت‌های ریلی با سازمان حمایت جواب خواهد داد یا تغییری جدید از سوی راه آهن در نرخ‌های اعلامی، اعمال خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: