کد خبر: ۵۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - 12 December 2015
استاد احمد منزوی کتاب‌شناس و نسخه‌شناس بزرگ و فرزند علامه حاج شیخ آقابزرگ تهرانی، مولف دو دانشنامه بزرگ «الذریعه» و «طبقات اعلام اعلام الشیعه»، شب گذشته دیده از جهان فروبست.
عنایت‌الله مجیدی رئیس کتابخانه مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تائید خبر درگذشت استاد احمد منزوی در شب گذشته جمعه 20 آذر، گفت: کتاب شناس و نسخه شناس بزرگ روزگار ما پس از تحمل دوره‌ای طولانی از بیماری، شب گذشته دیده از جهان فروبست و به این ترتیب فرهنگ ایران و زبان فارسی یکی از صدیق‌ترین و کوشاترین دلبستگان و خدمتگزاران خود را از دست داد.

وی در عین حال با بیان اینکه هنوز زمان و مکان برگزاری مراسم تشییع زنده‌یاد منزوی، مشخص و قطعی نشده است، ابراز امیدواری کرد مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی تا پایان امروز در این خصوص تصمیم‌گیری و به عموم علاقه‌مندان ایشان اطلاع‌رسانی کند.

استاد منزوی با تالیف آثاری چون فهرست نسخه‌های خطی فارسی و فهرست مشترک پاکستان و فهرستواره کتاب‌های فارسی در چندین مجلد و هزاران صفحه و تهیه و تدارک میلیون‌ها برگه از فهرست‌های نسخه‌های خطی فارسی، سهمی چشمگیر و شگفت‌انگیز در شناسایی و معرفی میراث ماندگار فرهنگ اسلامی- ایرانی و به ویژه زبان فارسی در گستره‌ای بسیار وسیع در سطح جهانی داشت.

وی ازخاندانی اهل علم و کتاب شناس برخاست. پدرش علامه حاج شیخ آقابزرگ طهرانی، مولف دو دانشنامه بزرگ الذریعه و طبقات اعلام الشیعه، بیش از نیم قرن، در راه شناسایی و معرفی میراث مکتوب عالم تشیع، دمی از تحقیق و تتبع نایستاد.

استاد منزوی از سال ۱۳۶۹ و پس از بازگشت از اقامت طولانی مدت در پاکستان، به مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی پیوست و آرزوی دیرینه خود را در گردآوری و تالیف کتابی جامع، در شناسایی آثار فارسی در همه جای جهان، کتابخانه‌های عمومی و شخصی، با تمام وجود و صرف اوقات بسیار و سرپرستی و مدیریت محققان و پژوهشگران به همین منظور، جامه عمل پوشاند. بنیانگذاری و تالیف فهرستواره کتاب‌های فارسی و انتشار آن تاکنون در ۱۲ مجلد، جلوه‌ای از همت والا و کوشش خستگی ناپذیر اوست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: