کد خبر: ۵۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - 02 December 2015
با اینکه امسال به نسبت سال گذشته تدارک خوبی برای تردد زائران پر شمار اربعین حسینی صورت گرفته بود، باز غافلگیر شدیم؛ اینقدر که می‌بایست برای ساعات و روزهای آتی برنامه ریزی جدیدی ترتیب دهیم.
با اینکه امسال به نسبت سال گذشته تدارک خوبی برای تردد زائران پر شمار اربعین حسینی صورت گرفته بود، باز غافلگیر شدیم؛ اینقدر که می‌بایست برای ساعات و روزهای آتی برنامه ریزی جدیدی ترتیب دهیم.

به گزارش «تابناک»، آن گونه که آمار و ارقام نشان می‌دهد، اربعین امسال در حالی با حضور پر شمار زائران حسینی در کربلا در حال رقم خوردن است که شرایط جوی و بارندگی هم نتوانسته خللی در رشد هرساله شمار زائران عتبات داشته باشد و به مانند سالهای پیش، عتبات عالیات میزبان بزرگترین اجتماع بشری است.

البته برای ما ایرانیان، درک این شور و شوق بی خبر گرفتن از کربلا هم ممکن است چراکه از چند روز و چند هفته پیش‌تر، اخبار فراوانی درباره تدارک بسیاری از هموطنانمان برای آغاز سفر اربعینی شنید‌ه‌ایم و گزارش های فراوانی که از نقاط مرزی کشورمان با همسایه غربی می‌شنویم، موید شور و شوقی است که در ساعات و روزهای اخیر در عتبات جریان داشته و دارد.

اوضاع به گونه است که نه تنها می‌توانیم وضعیت حاکم در عراق در این ساعات و روزها را درک کنیم، بلکه می‌توانیم مشکلات همراه با این خیزش بزرگ را هم تا حدود زیادی لمس کنیم چراکه می‌بینیم تردد هموطنان مشتاقمان از مرزها با چه سختی هایی همراه بوده و به رغم تلاش های فراوان صورت گرفته، تا چه میزان در تدارک این اتفاق بزرگ موفق بوده‌ایم.

کافی است در معرض موج گزارش های فراوانی که در ساعات گذشته از مرزهای کشورمان مخابره می‌شود قرار بگیریم تا دریابیم که زائران حسینی با چه سختی هایی در تردد از کشورمان به عراق مواجه بوده‌اند و چه ازدحامی در مرزها، به ویژه مرز مهران حاکم بوده و است.

اوضاع به گونه‌ای است که می‌شنویم شمار زیادی از هموطنانمان که برای پیوستن به خیل اربعین دیر حرکت کرده یا مرز مهران را انتخاب نموده‌اند، موفق به عبور از مرز نشده و هنوز چشم انتظار عبور از مرز هستند بلکه فردا یا حتی پس فردا را در کربلا سر کنند و از سفره اربعین حسینی امسال بی بهره نمانند.

این تازه در حالی است که امسال به نسبت سال گذشته، تدارک بسیار خوبی برای آغاز سفر اربعینی هموطنانمان صورت پذیرفته بود و از همکاری مثال زدنی اداره گذرنامه و نهادهای مرتبط برای تجهیز مشتاقان این سفر به گذرنامه و فراهم آمدن امکان تردد کاروان های اربعینی، در نقاط مرزی نیز شاهد تدارک خوبی بودیم که شامل افزایش زیرساخت ها و تجهیز مرزها بود.

اما با این وجود باز هم غافلگیر شدیم؛ این را می‌شود از ترافیک قفل شده منتهی به مرز مهران در یکی دو روز اخیر دریافت که با تمام شدن سوخت برخی خودروها و گرفتار آمدن زائران در جاده بی کمترین امکانات و مشکلاتی از این دست همراه بود یا از ازدحام بسیار شدید جمعیت در نقطه مرزی به آن پی برد که ساعاتی پیش به مسدود شدن مرز منجر شد.

در این میان، اوضاع جوی و بارندگی هم به کمک استقبال فراوان مردم آمد تا وضعیت در مهران به شرایط بحرانی برسد؛ آنقدر که تلاش بی وقفه نیروهای مستقر در این مرز و همکاری و یاری بی مثال اهالی این خطه در اسکان چند ده هزار نفر از زائرانِ جامانده نبود، معلوم نبود چه پیش می‌آمد.

این در حالی است که هنوز موج بازگشت زائران از راه نرسیده و به عبارتی تردد در نقاط مرزی از جمله مهران به نقطه اوج نرسیده است. علاوه بر این، گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که تداوم بارندگی موجب پدید آمدن مشکلات جدیدی شده و کمبودهایی در این منطقه رقم زده که می‌بایست هر چه سریعتر نسبت به رفعشان اقدام شود.

اخبار رسیده از مهران حکایت از آن دارد که خودروهاي پارك شده به دليل نبود زيرساخت مناسب، پس از بارش باران در گل فرو رفته و امكان خروج ندارند و علاوه بر آن،  کمبود امکانات اولیه به قدری اوج گرفته که می‌بایست برای زائران جامانده در این مرز، پتو، غذا و آب ارسال کرد. نیازهایی که با توجه به شدت گرفتن بارندگی ها از عصر امروز در این منطقه، احتمالا تشدید هم خواهند شد.

اکنون کافی است اضافه شدن صف بازگشت زائران از ساعات آینده به مرز را هم به جمع مشکلات اضافه کنیم تا با توجه به زیرساخت های محدود این منطقه (از جمله محورهای مواصلاتی کم عرض و قدیمی) بتوان حدس زد که شرایط قرار است تا چه اندازه بحرانی شود و اتخاذ تدابیر ویژه جهت کاهش این مشکلات در ساعات و روزهای آینده تا چه اندازه ضروری است.

تدابیری که می‌توانند از اعزام مایحتاج ضروری و پرسنل جدید به منطقه تا هدایت زائران ایرانی در عراق به مرزهای دیگر کشورمان از جمله چذابه و شلمچه را شامل شوند تا بلکه اندکی از فشار ترافیک و ازدحام از این مرز برداشته شود، بلکه پس از این جدی تر به مشکلات این منطقه نگاه کنیم و برای سال بعد به فکر تدارکی وسیع تر باشیم؛ آنقدر وسیع که محورهای منتهی به مرز را تعریض کنیم، به قدر جمعیت سرپناه، پارکینگ، سرویس بهداشتی و... بسازیم و... بلکه اربعین آتی باز غافلگیر نشویم!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: