کد خبر: ۵۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - 21 November 2015
موضوعات مطروحه در شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران براساس توافق اکثریت اعضا انتخاب و تصمیمات براساس همفکری و حفظ حقوق مشترک بیمه‌گران گرفته می‌شود.
بانکداری ایرانی – سرویس بانک و بیمه؛ علی‌اکبر اولیا، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران در نشست شورای گفت‌وگوی رسانه و بیمه به اقدامات سندیکای بیمه‌گران برای هماهنگی بیشتر شرکت‌های بیمه به منظور گرفتن تصمیمات دسته‌جمعی اشاره کرد و گفت: موضوعات مطروحه در شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران براساس توافق اکثریت اعضا انتخاب و تصمیمات براساس همفکری و حفظ حقوق مشترک بیمه‌گران گرفته می‌شود.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران درخصوص ایرادات کارشناسان صنعت بیمه از آیین‌نامه 90 مصوب شورای‌عالی بیمه (تایید صلاحیت مدیران) یادآور شد: موضوع بیمه توسعه موجب شد تا نهاد ناظر، رفتار قهری را با شرکت‌های بیمه پیش بگیرد و فضای کسب‌و‌کاررا محدود کند.  وی ادامه داد: در آیین‌نامه 90 سختگیری‌های زیادی شده است که انتقادات حقوقی شرکت‌های بیمه از آن موجب اصطکاک بیمه مرکزی با سندیکای بیمه‌گران شد و اسباب رنجش بیمه مرکزی را فراهم کرد.

وی افزود: گروهی مشورت با تشکل‌ها را لطف خود می‌دانند، در حالی که یکی از الزامات اصل 44 جدیت گرفتن تشکل‌ها و انجمن هاست. اولیا با تاکید براینکه سندیکا می‌خواهد موضوعات در فضای دوستانه حل و فصل شود، گفت: اگر بخواهیم از طریق مراجع ذی‌صلاح مراتب را پیگیری کنیم، برخی از مصوبات شورای‌عالی بیمه قابل ابطال است.

او درخاتمه بر نقش برون سازمانی سندیکای بیمه‌گران تاکید کرد و گفت: در دو همایش حوادث جاده‌ای و مدیریت بحران سندیکای بیمه‌گران حضور فعال داشت و از نزدیک توانمندی‌ها و مشکلات خود را با سازمان‌های دیگر در میان گذاشت. نتیجه این هم اندیشی نزدیکی صنعت بیمه با وزارت راه و پلیس راهور و خروجی راهکارهای مشترک در همایش‌های فوق بود.

اولیا با بیان اینکه داده‌ها و تحلیل‌های متفاوت ریشه اختلافات است، ادامه داد: درصورتی که اطلاعات شفاف ارائه شود و راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات صنعت بیمه، براساس درک درست از شرایط باشد بدون تردید اختلافات موجود به حداقل رسیده و تک‌روی‌ها کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه سندیکای بیمه‌گران ایران به‌دنبال ایجاد فضای مشترک همفکری است، افزود: سندیکا تلاش دارد تا شرکت‌ها با درنظر داشتن دو نقش حقیقی و حقوقی خود در لایه بالاتر یعنی حفظ منافع مشترک شرکت‌ها حرکت کنند و این موضوع را به وضوح برای خود ترسیم و تصمیمات را در آن لایه بگیرند.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران در پاسخ به این پرسش که «تصمیم سندیکا برای اعضایی که توافقات سندیکایی را رعایت نکرده و دربازار تکروی می‌کنند، چیست؟» توضیح داد: تمام تلاش سندیکا هماهنگی شرکت‌های بیمه دربازار است؛ اما درنهایت برای شرکت‌های تک رو که توافقات سندیکایی را زیر پا می‌گذارند جریمه‌هایی درنظر گرفته می‌شود. اولیا ادامه داد: یکی از این جریمه‌ها محرومیت از کارگروهی مانند واگذاری اتکایی است که البته تاکنون چنین جریمه‌هایی تعیین و اجرا نشده است.

دبیرکل سندیکا درپاسخ به این پرسش که آیا سندیکای بیمه‌گران می‌تواند بر نحوه انعقاد قرارداد شرکت‌های بیمه نظارت داشته باشد متذکرشد: شورای عمومی از سندیکا خواست تا ابزارهایی برای نظارت درونی برعملکرد شرکت‌های بیمه قبل از ورود بیمه مرکزی تعریف کند.  اولیا ادامه داد: البته سندیکا نمی‌تواند مورد به مورد بر قراردادها نظارت داشته باشد، بلکه با سازو کار‌هایی می‌تواند بر برخی از موارد مانند صورت‌های مالی شرکت‌ها و کسری ذخایر نظارت درون سازمانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم تا با طراحی یک مدل بتوانیم ایرادات را قبل از اعلام بیمه مرکزی رفع کنیم، خاطرنشان کرد: به هر حال باید درمقابل شرکت‌هایی که با رویه‌های غیرحرفه‌ای برای صنعت بیمه مشکل ساز شده و تمامی شرکت‌های بیمه را با مخاطره مواجه می‌کنند، برخورد کرد. وی بر برخورد کدخدامنشانه درسندیکای بیمه‌گران تاکید کرد و گفت: مصلحت‌اندیشی برای صنعت بیمه پاسخ خواهد داد.

دبیرکل سندیکا درپاسخ به این پرسش که چرا شبکه فروش کارگروهی در سندیکا ندارد توضیح داد: شبکه فروش نقش حیاتی در صنعت بیمه دارد و مشکلات آنها مشکلات صنعت بیمه است؛ اما اعضای اصلی سندیکای بیمه‌گران باید شرکت‌های بیمه باشند.  اولیا ادامه داد: البته سندیکا از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم فضا را برای طرح مشکلات و نظرات شبکه فروش فراهم کرده است؛ به‌طوری‌که نماینده شبکه فروش در سندیکا حاضر و مسائل این شبکه را مطرح می‌کند و همچنین از طریق انجمن «بید برگ» که به‌دنبال توسعه بیمه‌های زندگی هستند جلسات مستمری برگزار و چالش‌های نمایندگان و کارگزاران بیمه به بحث و بررسی گذاشته می‌شود. اولیا یادآورشد: البته حل مشکلات نمایندگان به هماهنگی و انسجام آنها در طرح موضوعات بستگی دارد و تا زمانی که چالش‌ها به‌صورت اولویت‌بندی و محکم طرح نشود، نمی‌توان به حل آن امیدواربود.

اولیا درخصوص اصلاح اساسنامه سندیکای بیمه‌گران ایران نیز یادآورشد: تعداد شرکت‌ها به 30 شرکت رسیده و تصمیم‌گیری‌های سندیکایی با کندی پیش می‌رود. برای حل این موضوع مقررشد بعد از شورای عمومی، هیات‌رئیسه متشکل از پنج مدیرعامل که به‌صورت رای‌گیری انتخاب می‌شوند، تشکیل شود که تصمیم‌گیری‌ها با سرعت بیشتری اتخاذ و سندیکا چابک‌تر حرکت کند. به گفته او، بخشی از اختیارات شورای عمومی به هیات‌رئیسه واگذار می‌شود و دبیرکل موظف است به شورای عمومی و هیات‌رئیسه سندیکای بیمه‌گران پاسخگو باشد.

کانال تلگرام رسمی خبرگزاری دانشجو

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: