قیمت خوراکی و آشامیدنیها در 12 ماه منتهی به مهر ماه امسال 7.1
درصد، پوشاک و کفش 9.8 درصد، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها 11.8
درصد، حمل و نقل 10 درصد، ارتباطات 4.7 درصد و تحصیل 22 درصد افزایش داشته
است.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس گزارش بانک
مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در
مهرماه 1394 به عدد 227 رسید که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزایش داشت.
شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 10.8 درصد افزایش یافت.
طبق
محاسبات اداره کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، طی هفت ماه اول سال جاری
شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 14.0
درصد افزایش داشته است.
میزان تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه 1394 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهرماه 1393 معادل 14.8 درصد است.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه 1394 پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 0.7 درصد افزایش یافت.
شاخص
کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مهرماه 1394 در تمام استانهای کشور به
جز استان هرمزگان که معادل 0.9 درصد کاهش داشت، با افزایش همراه بود.
بیشترین میزان افزایش متعلق به استان خراسان شمالی معادل 1.2 درصد و کمترین
آن مربوط به استاهای چهارمحال و بختیاری و کرمان هریک معادل 0.1 درصد
بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل 0.5 درصد افزایش داشته است.
گروههای اصلی
* خوراکیها و آشامیدنیها
در
مهرماه 1394 شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها در مقایسه با ماه قبل
معادل 0.4 درصد کاهش یافت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای
تعدادی از اقلام و گروهها مانند میوههای تازه (به جز خرما و لیموترش)
معادل 4.8 درصد، گوجه فرنگی 9.2 درصد، گوشت مرغ 0.8 درصد، انواع ماهی
آبهای جنوب 3.4 درصد، سبزیهای ریشهای (به جز پیاز) 4.4 درصد، بادنجان
6.7 درصد، کاهو 2.5 درصد و برنج ایرانی درجه دو 0.2 درصد بوده است.
در
این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروهها مانند خیار معادل 5.5 درصد،
لبنیات و تخم پرندگان 0.6 درصد، انواع ماهی (به جز انواع ماهی آبهای جنوب)
4.4 درصد، حبوب 3.9 درصد، گوشت دام 0.3 درصد، آشامیدنیها 0.8 درصد، انواع
برنج (به جز برنج ایرانی درجه 2) 0.4 درصد، لیموترش 7.8 درصد، قند، شکر،
مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی 0.7 درصد، سبزیهعای برگی (به جز کاهو)
1.3 درصد، پیاز 3.9 درصد، نمک، ادویه، سسها و چاشنیها و ترکیبات خوراکی
1.2 درصد، خشکبار 0.4 درصد، ماکارونی 1.3 درصد، فرآوردههای سبزی 0.6 درصد،
بیسکویت، کیک و شیرینی خشک 0.3 درصد، انواع خرما 0.9 درصد و فرآوردههای
گوشت 0.6 درصد افزایش یافت.
در مقایسه با ماه
مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها معادل 7.1 درصد
افزایش نشان میدهد. در گروه مذکور شاخص بهای گروه خوراکیها معادل 7.1
درصد و گروه آشامیدنیها 7.2 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته
است.
شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 0.7 درصد کاهش داشت.
* دخانیات
در
ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل 1.4 درصد
افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن اخص بهای انواع سیگار
خارجی معادل 2.0 درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل 2.0 درصد کاهش داشته است.
3- پوشاک و کفش
در
مهرماه 1394، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل 1.5 درصد
افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهار گروه پوشاک
آماده معادل 2.0 درصد بوده است. همچتیت در این ماه شاخص بهای گروههای
انواع کفش معادل 0.6 درصد، اجرت دوخت و شستشوی لباس 0.7 درصد و پارچه برای
تهیه پوشاک 0.1 درصد افزایش داشت.
شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 9.8 درصد افزایش داشته است.
* مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها
در
مهرماه 1394، شاخهص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها نسبت به
ماه قبل با افزایشی معادل 0.6 درصد همراه بود. افزایش فوق بیشتر در اثر
بالا رفتن شاخص بهای «ارزش اجاری مسکن شخصی»،« اجاره بهای مسکن غیر شخصی» و
«تعمیرات و خدمات ساختمانی» هر یک معادل 0.7 درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها معادل 11.8 درصد افزایش داشته است.
* اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه
در
ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه
نسبت به ماه قبل معادل 0.2 درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از
بالا رفتن شاخص بهای گروههای وسایل خانگی معادل 0.3 درصد، منسوجات مورد
استفاده در خانه 0.5 درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات
خانگی 0.2 درصد، "ظروف و لوازم آشپزخانه" و "فرش و انواع کفپوش" هریک 0.1
درصد بوده است.
در ماه مورد گزارش نسبت به ماه
مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه
معادل 5.3 درصد افزایش داشته است.
* بهداشت و درمان
در
مهرماه 1394، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی
معادل 1.2 درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای
گروههای هزینههای بیمارستانی معادل 1.6 درصد، "خدمات پزشکی، دندانپزشکی و
پیراپزشکی" و "دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی" هریک 0.9 درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشاببه سال قبل شاخص بهار گروه بهداشت و درمان معادل 23.6 درصد افزایش داشته است.
شاخص بهایی گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزایش نشان میدهد.
* حملونقل
در
ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل تقریباً بدون
تغییر بود. در این ماه شاخص بهای گروه کرایه مسافرت زمینی معادل 0.4 درصد
افزایش ولی شاخص بهای گروه وسایل نقلیه شخصی معادل 0.3 درصد کاهش داشت.
شاخص بهای گروه تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی بدون تغییر بود.
در مهرماه 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهار گروه حملونقل معادل 10.0 درصد افزایش داشته است.
* ارتباطات
در
مهرماه 1394، شاخص بهار گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل 0.1 درصد
افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه دستگاه
تلفن معادل 1.5 درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات معادل 4.7 درصد افزایش داشته است.
*تفریح و امور فرهنگی
در
ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل
معادل 0.3 درصد کاهش یافت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای
گروههای هزینه مسافرت با تور معادل 2.0 درصد و وسایل صوتی، تصویری، عکاسی و
فیلمبرداری و کامپیوتر 0.2 درصد بوده است. در ماه مذکور شاخص بهای
گروههای خدمات تفریحی و فرهنگی معادل 1.0 درصد، لوازم تفریح، بازی و ورزشی
0.2 درصد و نوشتافزار 0.4 درصد افزایش یافت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهار گروه تفریح و امور فرهنگی معادل 17.7 درصد افزایش داشته است.
* تحصیل
در
مهرماه 1394، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل 17.9 درصد
افزایش یافت که این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شهریه مدارس و کلاسهای
تقویتی معادل 21.2 درصد و شهریه دانشگاه 15.0 درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهار گروه تحصیل معادل 22 درصد افزایش داشته است.
* رستوران و هتل
در
ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتنل نسبت به ماه قبل معادل 0.5
درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای
هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل 0.6 درصد، هزینه هتل و مهمان پذیر
0.9 درصد و غذای آماده جهت مجالس و مراسم 0.2 درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل معادل 15.8 درصد افزایش داشته است.
* کالاها و خدمات متفرقه
در
مهرماه 1394، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با
افزایشی معادل 0.6 درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تاثیر بالا رفتن
شاخص بهار لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل 0.4 درصد، اجرت ساخت
طلای 18 عیار 1.1 درصد، هزینههای حقوقی و قانونی 2.4 درصد، هزینه کفن و
دفن (افزایش قیمت در شش ماه اول سال 1394) 3.4 درصد و شهریه مهدکودک 1.4
درصد بوده است.
شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل 10.6 درصد افزایش داشته است.