کد خبر: ۵۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 04 November 2015
هاشمی درباره پیوند کبد در کشور گفت: خوشبختانه پیوند کبد به همت همکاران دانشمند و پرتلاشمان، شرایط خوبی در ایران دارد و می توان گفت در دنیا هم برترین رتبه را از نظر تعداد عمل داراست و از نظر اهدا هم تقریبا وضعیت خوبی داریم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تقریبا بیش از 9 ماه از زمان وعده بیمه ها برای کمک به بیماران پیوندی و هتلینگ بیمارستان‌ها گذشته و هنوز این اتفاق نیافتاده است.

به گزارش صدا و سیما، دکتر سیدحسن هاشمی پس از افتتاح بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه چه زمانی این وعده بیمه ها عملی می شود افزود: بهتر است از خودشان بپرسید.

هاشمی درباره پیوند کبد در کشور گفت: خوشبختانه پیوند کبد به همت همکاران دانشمند و پرتلاشمان، شرایط خوبی در ایران دارد و می توان گفت در دنیا هم برترین رتبه را از نظر تعداد عمل داراست و از نظر اهدا هم تقریبا وضعیت خوبی داریم.

وی ادامه داد: اما در زمینه دسترسی بیماران به مراکز پیوند کبد مشکل داریم، یعنی پیوند کبد در همه مراکز استان‌ها و آموزشی انجام نمی شود و در تعداد محدودی از آن‌ها انجام می شود.
هاشمی افزود: دوستان درحال آموزش دیدن هستند و ان شاءالله ما هم بتوانیم مراکز را تجهیز کنیم تا مردم نیاز نباشد حتما به دو سه مرکز استان مانند شیراز و تهران مراجعه کنند.
وی گفت: در مجموع شرایطمان خوب است ولی می تواند خیلی بهتر از این باشد،‌ ان شاءالله آن‌هایی که به هر دلیل عزیزانشان دچار مرگ مغزی می شوند و از نظر علمی امیدی به زنده ماندن آن‌ها نیست به تیم های فراهم آوری کمک کنند که بتوانند کبد را در اختیار عزیزانی قرار دهند که زندگانی شان منوط به انجام عمل جراحی است.

وزیر بهداشت درباره مشکل داروی بیماران پیوند کبد افزود: این مشکل مشترک بیماران پیوندی است که عمل جراحی پیوندشان بسیار پرهزینه هم است.

هاشمی هزینه عمل جراحی پیوند کبد در خارج را 400 تا 500 هزار دلار عنوان کرد و گفت: در کشور ما با اندک هزینه ای که عمده آن را هم دولت می پردازد انجام می شود ولی برای داروهای بعد از عمل و هتلینگ واقعا لازم است که بیمه ها کمک کنند.
وی افزود: بیماران پیوند کلیه جزو اولین گروه بیماران صعب العلاج هستند و انتظار می رود حمایت کامل از آن‌ها صورت گیرد.

هاشمی با اشاره به مشکلات اجتماعی که برای خانواده بیمارانی که قادر به انجام پیوند کلیه نیستند پیش می آید، ابراز امیدواری کرد ان شاءالله حمایت بیمه ها از این بیماران بیشتر شود.
وزیر بهداشت درباره کمبود داروی بیمارانی که پیوند کبد انجام می دهند گفت: یک دارویی هست که قبلا تحت لیسانس خود کمپانی مربوطه در ایران تولید می شد و خط تولیدش دچار مشکل شد و ما آن را وارد می کنیم؛ اما به دلیل اینکه مشابه داخلی اش را هم داریم تبعا نمی توانیم همه بازار را در اختیار آن شرکت قرار دهیم.

دکتر هاشمی افزود: تلاش می کنیم مشکل این دارو حل شود.

وی درباره بخش تازه تاسیس پیوند کبد بیمارستان امام خمینی (ره) هم گفت: اینجا یکی از مراکز بسیار خوب ماست و بعد از استان فارس به عنوان دومین مرکز مهم پیوند کبد در کشور محسوب می شود و متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

هاشمی با بیان اینکه امروز چهار تخت آی سی یو و 16 تخت معمولی مورد بهره برداری قرار گرفت افزود: اینجا مرکزی است که سالانه 100 هزار پیوند کبد در آن انجام می شود که در مقایسه با مراکز مشابه پیشتاز است.

وی گفت: البته در شیراز 5 تا 6 برابر بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی(ره)، عمل جراحی انجام می شود.

وزیر بهداشت افزود: جوانان و جراحان پیشتاز بسیار مجربی در مرکز پیوند کبد بیمارستان امام خمینی(ره) هستند که مطمئنم اگر بتوانیم فضای مناسبی در اختیارشان قرار دهیم حتما بخش پیوند ما در همه زمینه ها شامل کلیه، مغز و استخوان، قلب،‌ روده، پانکراس و کبد بیش از پیش رشد خواهد کرد و گرنه از نظر آموزشی نیروی انسانی و تخصصی ما بر عکس کشورهای منطقه شرایط بسیار بهتری دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: