تغییر دستورالعمل واردات خودرو و در نظر گرفتن دو عامل ارزش خودرو و همچنین حجم موتور (قدرت) برای ارزیابی آنها از جمله اموری است که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک بهطور همزمان قرار گرفته است.
خبرگزاری ایسنا: تغییر دستورالعمل واردات خودرو و در نظر گرفتن دو عامل ارزش خودرو و همچنین حجم موتور (قدرت) برای ارزیابی آنها از جمله اموری است که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک بهطور همزمان قرار گرفته است.
معاون امور فنی گمرک درباره پیشنهاد بازبینی دستورالعمل واردات خودرو با در نظر گرفتن همزمان ویژگی ارزش و قدرت گفت: در حال حاضر در سطح کارشناسانه این امر مطرح است و قرار است با تصویب آن به جای ممنوع کردن واردات برخی خودروها برای کنترل واردات از ابزارهای تعرفهای استفاده شود.
عسگری اظهار کرد: تغییر دستورالعمل واردات خودرو و در نظر گرفتن دو عامل ارزش خودرو و همچنین حجم موتور (قدرت) برای ارزیابی آنها از جمله اموری است که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک بهطور همزمان قرار گرفته است.
به گفته وی در نهایت پیشنهاد مشترک وزارت صنعت و گمرک به مراجع تصمیمگیری داده میشود.
معاون امور فنی گمرک با اشاره به اینکه در حال حاضر برای کنترل واردات خودرو از ملاک حجم موتور و ابزار ماموریتی استفاده میشود، عنوان کرد: طبق این پیشنهاد علاوه بر آنکه از ترکیبی از ارزش خودرو و حجم موتور برای ارزیابی استفاده میکنیم به جای ممنوعیت نیز ابزارهای تعرفهای جایگزین میشود.
عسگری در این باره تصریح کرد: این به این معناست که دیگر ممنوعیت واردات خودرو برداشته خواهد شد و به جای آن از تعرفههای بالاتر برای خودروهای پرقدرتتر وگرانتر استفاده میشود که البته این طرح فعلا در حد کارشناسی مطرح است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه مادهای آمده است که مقرر کرده در طول این برنامه موانع غیرتعرفهای برای کنترل واردات استفاده نشود، ادامه داد: استفاده از ابزارهای تعرفهای برای کنترل واردات باعث میشود که کالایی که ارزش بالاتری دارد، با ماخذ بالاتر تعرفه بدهند و همین امر موجب افزایش قیمت این دسته از خودروها در داخل خواهد شد و احتمالا تمایل برای واردات خودروهای لوکس هم را کاهش میدهد.
معاون امور فنی گمرک همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد تعرفه واردات خودرو به طور کلی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: چنین چیزی مطرح نیست و البته هر طرحی در این زمینه باید به کمیسیون ماده یک آییننامه اجرایی مقررات واردات و صادرات برود تا درباره آن بحث و تصمیمگیری شود.