خبرآنلاین: یک کارشناس صنعت خودرو درباره وام 25 میلیونی خودرو گفت: «در حال حاضر موضوعی که مطرح است، این که بانک مرکزی تاکنون اعلام نکرده که چه تعداد وام میخواهد پرداخت کند، بنابراین اگر وام محدود باشد، تحریک تقاضا اتفاق نمیافتد.»
فربد زاوه درباره تاثیر وام 50 میلیونی خودرو روی بازار اظهار داشت: «ما در حال حاضر در بازار خودرو با دو دسته از خریداران روبهرو هستیم؛ یک گروه کسانی هستند که به کیفیت خودروهای تولید داخل اعتراض و انتقاد دارند و توانایی مالی هم دارند که خودرو بخرند.»
وی افزود: «این گروه ترجیح میدهند به جای خودرو تولید داخل، خودروهای خارجی دسته دوم بخرند، بنابراین وام 25 میلیونی هیچگونه جذابیتی برای آنها ندارد.»
این کارشناس خودرو تصریح کرد: «دسته دوم، گروهی هستند که خودروهای فرسوده سوار میشوند و مسایلی همچون کیفیت خودرو برایشان اهمیت ندارد و فقط داشتن یک وسیله نقلیه برایشان اهمیت دارد. بنابراین وام 25 میلیون تومانی برای این گروه جذابیت دارد.»
زاوه عنوان کرد: «با توجه به اینکه بهره وام 25 میلیونی خودرو بالا نیست و 2 تا 3 درصد بالاتر از نرخ تورم است، در مجموع نسبت به تسهیلاتی که در اختیار شبکه مصرف قرار میگیرد، وام ارزانی است.»
وی متذکر شد: «با توجه به این مسایل، وام 25 میلیونی خودرو فقط میتواند یک بخشی از خریداران را جذب کند؛ آن هم کسانی که خودروی قدیمی و فرسوده دارند و توانایی پرداخت نقدی برای خرید خودرو جدید ندارند.»
این کارشناس خودرو ادامه داد: «البته دسته سومی هم در این میان وجود دارد و آن هم کسانی هستند که نیاز به وام معقول دارند و میتوانند خودرو دسته دوم خود را بفروشند و با دریافت وام خودرو بخرند.»
زاوه با بیان اینکه شاید استقبال از وام 25 میلیونی خودرو زیاد نباشد، اما بههر صورت استقبال از آن خواهد شد، گفت: «در حال حاضر موضوعی که مطرح است، این است که بانک مرکزی تاکنون اعلام نکرده که چه تعداد وام میخواهد پرداخت کند، بنابراین اگر وام محدود باشد، تحریک تقاضا اتفاق نمیافتد.»
وی متذکر شد: «بانک مرکزی تاکنون فقط مباحث کلی در رابطه با تسهیلات پرداختی و خروج از رکود را مطرح کرده است.»
این کارشناس خودرو یادآور شد: «ما اگر به آمارها دقت کنیم و به عدد و رقمهای اقتصادی مراجعه کنیم، میبینیم که بیشتر از 50 درصدی خریدارانی که در بازار وجود دارند، جزو دسته دوم هستند؛ یعنی بیشتر افراد مشکل مالی دارند.
زاوه خاطرنشان کرد: «دسته اول هم که توانایی مالی دارند، تعدادشان به 15 درصد مشتریان هم نمیرسد. 30 تا 35 درصد افراد هم جزو کسانی هستند که از کیفیت محصولات داخلی خسته شدهاند.»